Another Code: R

Oppslukende sommereventyr

Sterke følelser, vonde minner og et par snodige elektroniske duppedingser.

Ashley Mizuki Robins er bare 16 år, men har vært med på mer enn de aller fleste på hennes alder. Allerede i sitt tredje leveår var hun vitne til det kaldblodige drapet på moren, og ti år senere – som heltinne i eventyrspillet Another Code: Two Memories – oppklarte hun mordet sammen med faren og en hjelpsom spøkelsesvenn. Personlig fanget jeg ikke opp noen form for hint om en mulig oppfølger i det første spillet og hadde derfor ikke regnet med å treffe Ashley igjen med det første, men nå er altså oppfølgeren her, og gjensynet er svært hyggelig.

At Ashley er i like godt humør som meg kan jeg ikke påstå. Hun er tvert imot ganske deppa, og skjønner ikke hvorfor faren hennes, som er forsker, ikke kan bruke mer tid sammen med henne og tante Jessica, som tok Ashley under sin vinge etter drapet på moren. Med en så teit pappa og alt for mye skole, er det jommen meg ikke lett å være Ashley. Heldigvis har tenåringsheltinnen vår gitaren, men den får hun jo ikke spilt mye på når faren inviterer henne på campingleir ute i naturen. Makan. Likevel bestemmer Ashley seg for å ta turen, og drar for å møte faren ved feriestedet Lake Juliet, hvor forskningslaboratoriet hans også ligger.

Ferie, sa du?

Du lurer antakeligvis fælt på hva Another Code: R egentlig går ut på. Kanskje mistenker du at dette er en typisk ødeleggende oppfølger som går vekk fra de velfungerende eventyrelementene fra forgjengeren, og setter fokus over på avslapping i sola og bespisning av grillpølser og hamburgere – Ashley skal tross alt på ferietur, ikke på oppdagelsesferd.

Dette er det imidlertid ingen grunn til å være redd for, da problemene nærmest overfaller Ashley så snart hun har ankommet Lake Juliet. En frekk veskenapper knabber utstyret hennes, en underlig skikkelse lurer betjeningen på feriestedet til å tro at Ashley forsyner seg av matlageret bak ryggen deres, og faren hennes viser seg å være en helt forferdelig, ytterst inkompetent grillkokk. Dessuten er Ashley plaget av vonde minner, og blir etter hvert klar over at hun har vært ved Lake Juliet tidligere, sammen med den avdøde moren.

Alt dette gir Ashley mer enn nok å henge fingrene i, og den avslappende ferieturen hun hadde planlagt å tilbringe sammen med faren utvikler seg til et følelsesladd eventyr hvor hemmeligheter og personlige forhold er hovedingredienser. Hvorfor reiste hun og moren til Lake Juliet den gangen? Hvem er tyven som sniker seg rundt på feriestedet? Hva er det faren skjuler for henne? Dette er bare et lite utvalg av spørsmålene du må hjelpe Ashley å finne svar på før hun reiser tilbake til tante Jessica i storbyen.

Bedagelig tempo

Another Code: R er ikke spillet hvem som helst kan sette seg ned å nyte. Det er ikke for alle, og på coveret «advares» det om at det er mye lesestoff i spillet, og at man «løser det som en mysteriefortelling». Handlingsforløpet er langsomt og bærer et typisk novellepreg, og mesteparten av tiden du bruker på spillet vil gå med til å føre samtaler med personene Ashley møter ved Lake Juliet. Det vil si at du leser det disse personene har på hjertet, og får en sjelden gang anledning til å svare på ymse ja/nei-spørsmål.

Jeg ser for meg at denne typen spillbarhet av noen vil kunne oppfattes som for kjedelig og begivenhetsløs, mens andre vil sette pris på den godt utdypede handlingen hvor alle figurene i spillet virkelig inkluderes. Siden figurgalleriet ikke er av de største, men samtalene mange, blir du godt kjent med de forskjellige menneskene på feriestedet, og får et interessant innblikk i personlighetene deres. Intriger er det mange av, og ikke alle Ashley treffer på er like vennlige som de først gir uttrykk for.

Å holde styr på de forskjellige personlighetene, hvem som har sagt hva, og ikke minst alle minnene som til stadighet dukker opp i Ashleys hode, er litt av en utfordring. Uten hjelp fra Ashleys DAS – en håndholdt terminal som raskt kan forveksles med en DSi – kunne det raskt blitt for mye selv for den mest drevne eventyrspillentusiast. DAS-en er ikke bare referansebibliotek med oversikt over personer og deres forhold til hverandre, den lar deg også lagre fremgangen din, knipse digitalbilder av gjenstander av interesse og inneholder detaljerte sammendrag av kapitlene handlingen er delt opp i.

DAS-en fungerer som knyttepunkt for innholdet i spillet, og gir deg god oversikt over et eventyr som ellers kunne fremstått som rotete og til tider vanskelig å holde følge med. Skulle du glemme noe du har blitt fortalt, er veldig greit å ha muligheten til å slå opp i et digitalt bibliotek av denne typen, selv om spillet sjelden krever at du benytter deg av all informasjonen terminalen samler opp. Med lesefobi vil du tvilsomt innlede noe kjærlig forhold til DAS-en, men i så fall bør du holde deg på mils avstand fra Another Code: R.

Sommernøtter og universalkontroll

Tidligere nevnte jeg at det du finner aller mest av i Another Code: R, er tekst. Men det betyr ikke at Cing ikke har tatt seg tid til å pønske ut en rekke gjenomarbeidede gåter. Forgjengeren på DS var av de første titlene som virkelig flettet den håndholdte konsollens maskinvare inn i gameplayet, blant annet ved å la spilleren blåse vekk støv ved hjelp av mikrofonen, eller «stemple» gjenstander ved å klappe konsollen sammen som man vanligvis gjør for å sette den i ventemodus.

Det sier seg selv at man ikke kan bruke DS-maskinvaren til gåteløsning på Wii, men utviklerne har likevel tenkt i samme bane, og gitt Ashley en spesiell fjernkontroll kalt RAS. Denne ligner Wii-fjernkontrollen på en prikk, og har en rekke hendige funksjoner som gradvis avsløres jo lengre du kommer i spillet. Ved hjelp av tastekombinasjoner kan den for eksempel brukes til å åpne låste dører eller manipulere andre elektriske gjenstander. Det er mange gode påfunn blant bruksområdene til fjernkontrollen, og denne delen av spillet vil gi deg minst like mange overraskelser som det forgjengeren gjorde på DS.

Med tanke på vanskelighetsgrad, er ikke spillet det tøffeste i klassen. Gåtene er ikke for enkle, men det at spillet hele tiden holder deg i hånda og stopper deg når du prøver å bevege deg vekk fra et område med en gåte eller et interessepunkt, får opplevelsen til å virke i overkant barnevennlig. Det er strengt tatt vanskelig å sette seg fast i spillet, med mindre du har et sterkt ønske om det, eller legger kontrollen i fra deg for å nyte den friske grafikken og de elegante animasjonene. Selv har jeg gjort meg skyldig i sistnevnte.

Pen innpakning

Jeg har virkelig hatt sansen for den grafiske siden av de Cing-utviklede spillene jeg har hatt gleden av å erfare. Med sine mesterlige figurillustrasjoner er Hotel Dusk stilig og egenartet, mens Little King's Story er fargerikt og sjarmerende. I Another Code: R sitt tilfelle er det en kombinasjon av levende figurdesign og pene omgivelser som utmerker seg. Du kommer også til å verdsette måten feriestedet Juliet Lake er bygd opp på, og måten du beveger deg fra sted til sted på.

Hvert uteområde består av en hovedsti du følger enten til høyre eller venstre. Den tredimensjonale bakgrunnen beveger seg mens du løper, og når du når enden av stien, «brettes» bakgrunnen vekk og en ny spretter inn på skjermen. Teknikken gir følelsen av progresjon når du beveger deg mellom de mange områdene, og er en av mange små utseendemessige detaljer du vil legge merke til mens du spiller.

Musikken i spillet er rolig og behagelig, og passer ypperlig med naturbildet som preger omgivelsene ved Lake Juliet. Siden lydsiden mer enn noe annet er et bakgrunnselement du ofte ikke vil tenke stort over, forstyrrer den ikke for all lesningen som skal bedrives i spillet, men sørger samtidig for at det aldri blir helt stille rundt Ashley.

I likhet med sin forgjenger, er Another Code: R et fengende eventyr fullt av oppfinnsomme gåter, interessante samtaler og dype personligheter som bare venter på å bli utforsket. Spillet er ikke for alle, men liker du å lese og har sansen for en god bok, er sjansen stor for at du virkelig vil la deg fenge av Ashley og hennes noe uvanlige ferietur. Selv om de utallige samtalene noen ganger blir litt for lange, og jeg gjerne skulle sett flere gåter med høyere vanskelighetsgrad, er Another Code: R en et solid eventyrspill. Her er det mye godt å hente både for nykommere og ihuga tilhengere av sjangeren.