Anmeldelse

Deus Ex: Human Revolution

Avgjør menneskets fremtid, som både mann og maskin.

1: Side 1
2: Side 2

Deilig atmosfære

Et av Deus Ex: Human Revolutions sterkeste kort er utvilsomt den helhetlige og kreative spillverdenen. Et øyeblikk bader du i fantastisk teknologi. Her er alt rent, pent, pyntelig, effektivt og fungerende. I neste øyeblikk kryper du rundt i slummen, hvor søppel, forfall og elendighet råder.

Mye digg å bære på.

En dyster og melankolsk stemning vedlikeholdes samme hvor du er. Den vakre musikken og grafikken skaper en gjennomført atmosfære som de fleste spill kan bli grønne av misunnelse over.

Det er likevel ikke bare det du ser og hører som bidrar til stemningen, men hele Human Revolution har åpenbart blitt utviklet som et helhetlig spill hvor hver minste detalj er planlagt. Selv om du er en mektig og snartenkt kriger, kan du ikke unngå å bli påvirket av den mørke verdenen rundt deg.

Det meste i spillet er for eksempel ekstra tungvint. Det er tungvint å navigere seg gjennom de trange bygatene, selv om du har markører som viser deg hvor neste mål befinner seg. Det er tungvint å finne både de som gir sideoppdrag og butikkene du kan handle i, når disse ikke engang er markert på kartet. Selv småting som å holde styr på alle tingene du bærer med deg er veldig tungvint. For du har så alt for alt for lite plass, og finner så mange hendige gjenstander på veien.

Alle disse tungvinne elementene virker først som irritasjonsmomenter, men de bidrar i stor grad til å gjøre spillverdenen mer realistisk, mørk og håpløs. Etter hvert ser du at de er styrker som passer godt inn med helheten i Deus Ex: Human Revolution.

Ting som gode skuespillerstemmer og rollefigurenes personligheter passer også godt inn. De bidrar til å gjøre stemningen enda dypere. Som sagt skulle jeg gjerne likt å se et større følelsesregister hos ikke bare hovedpersonen, men også de fleste andre viktige bekjentskaper, men stilen holdes i hvert fall ren fra begynnelse til slutt. Her er det handling og å overvinne utfordringer som teller. Dypdykk i følelser og moralitet havner bak i køen.

Kule oppgraderinger

Selv om det er klart at rollespillelementene også havner i bakleksa i Human Revolution, har spillet fortsatt et interessant og kult rollefigurutviklingssystem. Du opparbeider deg erfaringspoeng gjennom å utføre oppdrag og får bonuser her og der ettersom du klarer forskjellige bragder.

Noen ganger må man slakte.

Når du har skaffet deg nok erfaringspoeng får du andre poeng du kan bruke på å oppgradere forskjellige kroppsdeler. Noen slike poeng kan også kjøpes for penger på medisinske klinikker.

De fleste av oppgraderingene gjør det lettere for deg å utføre oppdrag slik du selv ønsker. Du kan oppgradere hacke-egenskapene dine, eller fokusere på å utvikle snikeevner. Det finnes også haugevis av andre oppgraderinger som motstand mot elektrisitet og gass, eller forbedret styrke så du kan bære med deg mer.

Mange av egenskapene koster det energi å bruke. Energien lagres i kroppen din, men bare deler av den fornyer seg, slik at du må spise ting for å få den tilbake. Du kan også selvfølgelig utvikle evner som gir deg mer energi, slik at du blir mer effektiv med alle de andre triksene du har på lager.

Siden det er umulig å komme unna kamp mot bossene er det smart å utvikle noen kampevner. Her har du ikke mange å velge mellom, men oppgraderingene som sørger for at du tåler mer skade er hendige å ha.

Adam Jensen har så mange mekaniske deler at du til og med kan gjøre kroppen hans til et våpen. Den ultramektige «Typhoon»-evnen lar deg skyte kuler ut av kroppen og drepe alt rundt deg som en virvelvind. I starten av spillet tenkte jeg at det ikke var mye bruk for en slik evne, når jeg like godt kunne pepre i vei med et automatgevær, men «Typhoon» er så sterk at det til og med knuser store roboter og kan gjøre knalltøffe sjefskamper mye enklere.

Heldigvis fins det ikke mye ammunisjon for denne evnen, slik det fins for mange av de andre våpnene. Men selv om det ikke er veldig vanskelig å finne kuler, er det litt av et strev å finne ut hva du skal bære med deg. Hvis du liker å ha mange våpen til rådighet har du ikke plass til mye ammunisjon. Slik blir ditt uimotståelige nærkampsangrep spesielt hendig, da det bare bruker opp energi og ikke kuler og krutt.

Litt vel mange oppgraderinger?

Selv med fine oppgraderinger innen sniking, hacking og kamp, er fortsatt Deus Ex ganske utfordrende. Ofte blir du oversvømt av fiender som ikke er lette å forsere på den ene eller andre måten. Til tross for at du raskt regenererer all skade i løpet av få sekunder, tåler du ikke mange skudd i trynet du heller før du går ned for telling.

Når det både er lett å dø i kamp og lett å bli oppdaget når du sniker deg, må du regne med å lagre spillet ofte og laste inn gamle lagringer når alt går skeis. Dette er helt greit i de fleste spill, men lastetidene i Human Revolution er grusomt lange, selv med en tipp topp PC.

Konklusjon

Deus Ex: Human Revolution er uten tvil et knallgodt dataspill. Det suger deg inn i en vellaget verden og holder tak i deg gjennom en ganske lang og utfordrende fortelling.

Det er utrolig gøy å kunne velge din egen fremgangsmetode ute på oppdrag. Her har du masse frihet til å finne ut av ting som du selv vil. Når du i tillegg kan utvikle evner som forbedrer og forenkler din valgte måte å spille på, blir resultatet vanvittig underholdende. Human Revolution er en mester når det gjelder spillbarhet.

Disse fantastiske egenskapene forplanter seg likevel ikke videre til historien. Du blir ledet fra stasjon til stasjon, og friheten spillet setter så høyt blir kastet ut av vinduet. Heldigvis kan du velge å gjøre sideoppdrag, for å få et lite avbrekk, men de fleste av disse gir deg heller ikke mye valgfrihet.

Du velger slutten.

Jeg hadde det veldig moro mens jeg spilte Deus Ex: Human Revolution, og jeg er ikke i tvil om at spillet vil by på mange timer god underholdning for haugevis av spillere. Det er spesielt vanskelig å sette en karakter på et så stort og spesielt spill som dette. Spillbarheten står klart til en nier (og kanskje mer), men mangelen på valg i den mellomgode historien trekker noe ned.

Deus Ex: Human Revolution lykkes ikke i særlig grad på et følelsesmessig og filosofisk plan, noe som er å forvente med tanke på spillets fokus på et viktig tema. Men det lykkes til de grader med å skape en mørk og vakker verden som det er rått å boltre seg i. Det er et spill jeg tror det vil finnes like mange meninger om som det finnes spillere. Og det er etter min mening et spill alle fans av mediet bør prøve.

Deus Ex: Human Revolution kommer i salg 26. august, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC (testet).

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden