FIFA 10

Fotballevolusjonen når sitt høydepunkt

Dette er fotballspillenes svar på Barcelona og Lionel Messi.

Sisteskansens hverdag

Keeperen har alltid vært et heftig debattert tema i FIFA-serien, og jeg tror ikke den diskusjonen legger seg etter årets utgave. Den kunstige intelligensen på sisteskansen har utvilsomt blitt overhalt, og antall animasjoner og redningsvarianter er økt. Dermed får man målvakter som ikke er sjanseløse på disse returene. De kan plutselig få til tigersprang tatt ut av en annen verden.

Kjenn din motstander.

Tabber tilhører en keepers hverdag, og de skjer også i FIFA 10. Likevel skjer det litt for ofte at mannen med hanskene oppfører seg helt irrasjonelt. Slik som å bli stående å se på en ball trille over streken. En ball han lett kunne reddet. Eller hva med den klassiske løpe-ved-siden-av-ballen-taktikken. Har du ikke lært, mann? Ballen er ikke en hund! Dessuten synes jeg vår venn helt bakerst har blitt litt vel offensiv, og han rykker ut på eget initiativ alt for ofte. La oss spillere styre akkurat dét valget, EA.

Ute på banen sitter jeg igjen med en følelse av at den kunstige intelligensen på dine datamotstandere har fått seg et lite løft, de er blitt mer lekne. Nå skal det sies at du omtrent må helt til topps på vanskelighetsgraden for å få en utfordring i dette spillet – i hvert fall om du har bred erfaring i serien. Dessuten skaper noe svak defensiv organisering alltid et visst overtak for menneskelige spillere, derfor er nettopp menneskelige motstandere å foretrekke i FIFA 10.

Nå har vi messet mye om banespillet, og det er ingen tvil om at årets utgave slår 09 akkurat der. Nyansene utenfor banen gjør også FIFA 10 til et bedre totalprodukt. Her er det nemlig så mye å ta seg til at du neppe trenger et annet sportsspill det neste året. Vi snakker blant annet om en bedre sammenskrudd managerdel, «Be a Pro», «Ultimate Team» og «Live Seasons 2.0». Dette er en utrolig sterk pakke for oss som elsker fotball.

Hvor ender denne opp, Dirk?

Oppdatert

«Live Seasons 2.0» blir klar til spillet slippes, og skal gi en enda dypere opplevelse for oss som elsker denne vakre sporten. Du får én liga gratis, så kan du kjøpe abonnement til fem andre om du ønsker det. Hver onsdag oppdateres din valgte liga med formspillere, skader og suspensjoner, og du få en litt mer realistisk kamphverdag.

Dessuten er dette en fin tilvekst hvis du vil kose deg med modusen der du faktisk spiller ditt favorittlagskamper i henhold til den ekte terminlisten. Da blir symbiosen mellom fantasi og virkelighet sterk. Best av alt; om du lager din egne virtuelle proffspiller kan også han delta, gjerne på ditt lag – og til og med bli attraktiv for andre lag i visse moduser!

Videre er det verdt å merke seg at vi får et langt dypere system for treninger i FIFA 10. Dette foregår på den velkjente arenaen vi kjenner fra i fjor, men nå får vi langt mer å ta oss til. Du kan spille 11 mot 11, trene på finter, øve inn unike frisparkvarianter eller bare suse rundt å nyte livet med ball. Seriøse spillere vil utvilsomt sette pris på å kunne finpusse på detaljer, mens nybegynnere får et litt mer rolig sted å kunne øve seg opp på.

Visuelt og lydmessig er det ikke forferdelig mye nytt å skrive hjem om i FIFA 10. Vi får levert de vi forventer når det kommer til drakter og spillerlikheter, og det er fortsatt slik at man undres over at de ikke finnes flere autentiske baner og et litt mer virkelighetsnært publikum.

Managerdelen er omfattende.

Kommentatorene har imidlertid fått enda mer å snakke om, og det er spesielt hyggelig å høre Andy Gray analyse og snakke historie om spesifikke klubber og spillere. Slikt skaper et unikt bånd mellom oss som spiller og han som prater, det føles litt mer som om at han faktisk er på plass for å snakke om dine gutter og deres glitrende prestasjoner.

Det er ingen hemmelighet at FIFA er best med kompiser eller bitre rivaler. Nå har vi dessverre ikke fått testet nettfunksjonene enda, men lokalt er det fortsatt veldig hyggelig å kunne dele fotballhygge med andre. Du kan sette opp ligaer og turneringer, eller bare ta en kjapp treningskamp. Enten man spiller en på hvert lag, to mot to, eller fire mot den kunstige intelligensen er FIFA 10 et av de aller beste sofahyggespillene du kan kjøpe. Det spisser konkurranseinstinktet og skaper unike samarbeidsbånd.

FIFA har etter hvert blitt en enorm totalpakke, det vitner FIFA 10 om i all sin prakt. Her er det så mye du kan ta deg til at man må jobbe hardt og lenge for i det hele tatt nærme seg lei. Nå skulle det bare mangle at det var slik, EA har tross alt testet dette produktet på oss årlig siden 1993.

Ja, Nederland er på plass.

Nå skriver vi 2009 og hvis du har lest anmeldelsen er det vel ingen stor hemmelighet at vi trolig snakker om det aller beste spillet i serien. EA har maktet å overgå den solide fjorårsutgaven og gir oss større kreativ frihet og en flyt i spillet som aldri har blitt vist i et FIFA-spill tidligere. Dette er fotball i sin reneste form så langt i et spill, og det er vanskelig å ikke bli dypt forelsket i sluttproduktet.

Det er selvsagt flere ting som fortsatt kan rettes på, men EA holder helt sikkert tilbake noen godbiter også til neste år. Hva så? Jeg er allerede godt i gang med hyggen og moroa i FIFA 10. Jeg lever i nuet, jeg lever for å knuse amatører både i sofaen og over Internett.

FIFA 10 kommer i salg 1. oktober til PC og alle stasjonære og håndholdte konsoller.