ANMELDELSE: Fight Night 4

Fight Night 4

Simulatorpreget boksing

Mike Tyson, Muhammed Ali eller Ola Nordmann? Du velger selv stjernen.

Boksing er en helt spesiell sport. Det har tradisjonelt vært den fattiges og utstøttes vei til rikdom og berømmelse, i hvert fall hvis vi ser på det amerikanske kontinent og Øst-Europa. Du får kanskje ikke helt den følelsen i Fight Night 4, men poenget er like fullt å gjøre en helt ukjent figur til tidenes kjempe i ringen. Veien dit er kronglete og full av dyrebare lærdommer, men pris Herren hvor herlig det er når du først lykkes med boksehanskene.

Fersk eller legende?

Det er Legacy-modusen som er spillets pulserende hjerte. Her kan du enten lage en helt ny bokser, eller bygge karrieren til en allerede kjent stjerne – som Mike Tyson eller Muhammed Ali. I karrieremodusen handler det om å vinne kamper og stige på rangeringslisten. Dette gjør du først og fremst ved å bli flink med kontrollene, men du kan også trene opp figurens ferdigheter i spillet. Dette skjer gjerne rett før kampene, og du bør selv spille øvelsene. Tar du autotrening får du nemlig bare en svak fremgang ferdighetsmessig. Siden disse minispillene er lite hyppig er det heller ikke noe i veien for å ta over selv.

I starten er det stort sett du som utfordrer andre som ligger rett rundt deg på rangeringen til kamp. Lange hvileperioder gjør at matchene ikke kommer veldig ofte, men de er til gjengjeld store høydepunkter i boksehverdagen. Etter hvert som du blir flinkere vil større stjerner også utfordre deg. Da er klatringspotensialet enda større, og før du vet ordet av det kjemper du om et tittelbelte i din vektklasse. Underveis er det mulig å låse opp utstyr og følge med på dine rivaler i samtlige vektklasser.

Du kan for øvrig også velge å simulere egne kamper ved hjelp av en omfattende statistikkdatabase, men hvem vil vel holde seg unna det som skjer i ringen?

Det er nemlig selve boksingen som er kimen til de største kvalitetene i Fight Night 4. I den spede start virker kontrollmulighetene forvirrende og litt trege, men etter hvert som du lærer hvordan dette gjøres setter du mer og mer pris på hva som gjør en god bokser. Tålmodighet er nøkkelen til suksess, her nytter det ikke å trykke vilt for å slå ut motstanderen, du må vurdere og agere etter situasjon og status.

I utgangspunktet er det tre parametere som må følges med argusøyne: Helse, utholdenhet og styrken på blokken din. De to første er viktigst. Blir du tom for helse er du ferdig, hvis utholdenhetssøylen tømmes er du kraftløs og veik. Måten man konserverer er å slå når det teller, slik at du ikke sløser med kreftene. Dessuten er det en stor fordel å slå i kroppen på motstanderen for at han skal miste stamina, det kan være alfa og omga for seier å bokse smart.

Slå kontra

Det å kontre slag er en annen viktig faktor i Fight Night 4. Når du beregner blokkeringen riktig, eller dukker unna slag, får du nemlig muligheten til å påføre ekstra skade. Er timingen spesielt god blir rivalen sjokkskadet, du får midlertidig full utholdenhet og kan hamre løs på stakkaren. Det er her sjansen for knockout er aller størst. Den første gangen kommer kanskje motstanderen seg opp, men jo flere ganger du klarer dette kunststykket, jo større sjanse er det for at han blir liggende for godt.

Likevel må du som regel se langsiktig på kampene. Hvis du brenner alt kruttet i starten av kampen er det gode muligheter for at motstanderen vil ta mer og mer over. Det er mange runder i en proffkamp, og da kan en overbevisende start munne ut i et pinlig tap. Noen ganger kan en umiddelbar knockout være løsningen, men tålmodighet er som nevnt den sterkeste valutaen i dette spillet.

Variasjon er også sentralt om du skal få inn de avgjørende slagene. Hvis du bare bruker de samme knepene hele tiden vil den ganske så gode kunstige intelligensen oppfatte det, og angrepene blir enkelt blokkert. Varier slagene og spill smart, samtidig som du krydrer med kontringer og spesialslag. Da kan du komme veldig langt.

Hvis vi skal dykke dypere i kontrollsystemet er det først og fremst den tradisjonelle slagkontrollen som imponerer. Høyre analoge stikke representerer begge armene dine, og det føles ganske naturlig å utføre ulike slagtyper. Man har nemlig de samme bevegelsesmønstrene som i blant annet Skate, og da blir kontrollen utvilsomt en forlengelse av din egen arm. Dessuten har du raskt tilgang på blokkering, unnaskygging, dytting og spesialslag på andre knapper – uten å måtte gjøre noe kompromiss med aggressiviteten.

Nærkontakt

En av de største nyhetene i Fight Night 4 er kroppskontakten og fokuset på høyde og rekkevidde. Boksere med høy rekkevidde kan fortsatt holde seg litt på avstand mens han kjemper, men de kortere bokserne må tvinge seg mer inn i kroppen til motstanderen. Han har nemlig kraftigere nærslag, og bør være litt mer aggressiv i så måte. Dessuten kan du både holde og dytte motstandere. Førstnevnte er veldig nyttig når du står i fare for å bli slått i bakken, mens dyttingen kan brukes til å tvinge vaklende rivaler opp mot repene – for så å denge løs.

Du får også forsøkt deg på et par minispill underveis når du bokser. Avhengig av hvordan du gjør det i ringen får du poeng som kan brukes i hjørnet under pausene. Her kan du rett og slett helbrede deg selv, enten ved å øke helse eller utholdenhet. Den som bokser best får mest av slike poeng, og det kan etter hvert blir en veldig skjev fordeling om den ene bokseren dominerer. Så ja, kamper kan avgjøres i hjørnene også, i hvert fall høyst indirekte.

Før eller senere er det uunngåelig at du havner i bakken, dette er tross alt en risikosport. Også her må du mestre et minispill der du først balanserer bokseren din, før du forsøker å reise deg opp. Den første gangen du har blitt slått ned går dette veldig greit, men etter dette blir minispillet en øvelse i presisjon og ren flaks. Det lønner seg å stå på to bein her, for å si det slik.

Grafisk overbevisende

EA Sports liker å slå seg på brystet når det kommer til grafikken i Fight Night-spillene, og i nummer fire har de stort sett god grunn. Under kampene ser det hele veldig autentisk ut, med svetteperler og blod som flyr når gode slag treffer. Animasjonene til de ulike bokserne er naturtro og varierte, og det er gledelig at det aller meste er fysikkbasert – her slipper vi skriptede sekvenser blant annet når boksere faller i bakken. Et livlig publikum blir et greit bakteppe til det som skjer i ringen, og større kamper kan virkelig gi ville tilstander på tribunene.

Scenene i sakte film er jeg ikke helt fornøyd med, de virker nesten å være litt tonet ned fra blant annet Fight Night 3. Ansiktene blir for stive og statiske, og den teite trefflyden gjør at de nesten føles litt vulgært å få inn en fulltreffer når du ser reprisen. Til gjengjeld er den øvrige kameraføringen veldig solid og dynamisk, du føler det som om du er midt oppi det hele selv.

Det største høydepunktet ved lydbilde er to meget solide kommentatorer. De konsentrerer seg ikke bare om det som skjer, men de analyserer, utbroderer og trekker inn historie og boksepsykologi. Noen gjentagelser blir det naturligvis, spesielt rundt det faktum at «denne kampen avgjøres på knockout», men jeg er stort sett veldig fornøyd med pratmakerne. Musikken er også god, der det ikke overraskende går mest i R&B og Hip-hop. Ikke helt i min gate, men kvaliteten er upåklagelig.

Selv om Fight Night 4 er underholdende og spennende når man spiller alene er det ikke til å stikke under stol at det alltids er morsomt å utfordre andre til en skikkelig knokkelkamp. Kompiser kan selvsagt hygge seg sammen i sofaen lokalt, men det er sannelig min hatt moro å kunne knuse andre over nett også. Det er jo ikke så aller verst å kunne bygge en liten karriere som alle andre nettspillere kan få en bit av.

Alt handler om timing i boksing, når du blokkerer og når du velger å kjøre på med det avgjørende kraftslaget. Slik er det også i Fight Night 4, her får du servert boksing i sin reneste form med rammer som gjør dette til glitrende underholding. Det er veldig givende å gå gradene med din egen bokser og hele tiden merke fremgang på egne ferdigheter, det er jo slikt som gjør spillopplevelser minneverdige.

Visuelt skuffer heller ikke EA Sports, det er tidvis slik at du glemmer litt at du spiller – og forsvinner inn i kampen du selv er en del av. Hvis du mot formodning skulle gå lei av enspillerdelen er det heller ikke noe i veien for å dele opplevelsen med andre. Her blir kroppskontakt og nærkamper ekstra intense og jeg kan med trygghet si at vi i Fight Night 4 har fått servert et av årets aller beste sportsspill.

Fight Night Round 4 kommer i salg førstkommende torsdag, 2. juli, kun for Xbox 360 og PlayStation 3.

Diskuter artikkelen på forumet