Football Manager 2012

Hjelp meg! Jeg er hekta.

Det er den tida av året igjen. Den norske tippeligaen nærmer seg slutten, den engelske serien er godt i gang, og et nytt Football Manager står klart for å sluke opp all din fritid frem mot jul. For meg er denne simulatoren som et ekstremt avhengighetsskapende middel. Jeg havnet på kjøret allerede som liten pjokk med Championship Manager 92/93 på Amiga, og siden har jeg ikke klart meg i lengre perioder uten å få min dose.

Med noen få trykk kan du når som helst i spillet legge til det du skulle ønske av ligaer.

Og det er nok ikke bare jeg som føler det sånn. Serien har lenge vært en garantist for stort salg på PC-markedet, og selv mennesker som ikke ville kalt seg selv en gamer for å redde bestemora si, innrømmer å sitte til langt på natt foran datamaskinen med denne tidsslukeren. Klarer Football Manager å fortsette denne trenden?

Gjør noe nytt, uten å forandre noe

For de som skulle ha levd under en stein de siste 20 årene kan jeg fortelle at Football Manager er en fotballtrenersimulator, der du tar kontroll over en valgfri klubb i søken etter ære og berømmelse. Det som alltid har vært styrken til spillserien er de enormt detaljerte spillerdataene fra alle mulige land, og måten alle tallene i spillet sys sammen med taktikk, trening og økonomi til å bli en ganske så realistisk simulasjon.

Utfordringen blir etter hvert å finne ut av hva en kan forbedre. Dette er en spillserie som har hatt umåtelig suksess, men Sports Interactive har selvsagt lyst til å gjøre spillet enda bedre. Football Manager 2012 har en rekke forandringer fra i fjor, men det er få av dem som vil havne i kategorien banebrytende.

Noe av det første du gjør i spillet er å velge ut hvilke ligaer du ønsker å ha med. Tidligere har dette vært en svært viktig avgjørelse, men i år kan du legge til og fjerne nye ligaer når som helst. Skulle du i åttende sesong bli tilbudt jobben som landslagstrener for Indonesia, er du bare noen få tastetrykk unna å legge til de tre øverste ligaene i den asiatiske øystaten. Dermed har du nok av spillere å velge blant når du skal fylle opp landslagstroppen. Dette er en glimrende nyvinning som jeg lenge har savnet.

Carlos Tevez har fått en god start i Tottenham-trøya.

Mer informasjon

Mye av spillet handler om innhenting av informasjon. I Football Manager 2012 forsøker utviklerne å endre utseende litt. Det vil du oppleve både når du klikker deg inn på en spiller, og når du klikker deg inn på en klubb. Målet er å få presentert mer informasjon på skjermen, og selv om det var uvant i begynnelsen så har jeg begynt å like det. Informasjonen presenteres nå i ulike blokker, og du har selv muligheten til å definere litt hva slags informasjon du vil ha presentert.

Speiderne dine tilbyr deg også mer informasjon. Du har muligheten til å få en svært detaljert rapport om din neste motstander som kan være essensielt når du skal legge opp taktikken. Som før kan speiderne dine også innhente data om interessante spillere fra hele verden, men denne gangen kommer også speiderne med en del informasjon på forhånd. Når jeg hentet inn bulgarske Dimitar Penev som speider til mitt kjære Tottenham, kunne han øyeblikkelig anbefale en rekke spillere fra det østeuropeiske markedet.

Jeg opplever også at innboksen min stadig fylles opp med meldinger om hva som skjer i spillets verden. Jeg er en flittig bruker av den såkalte «shortlist», og hver gang det skjer noe som helst med en spiller jeg har satt på denne listen blir jeg gjort oppmerksom på det. Jeg blir også informert om hva som skjer på landslagsnivå. Tidligere ignorerte jeg helt hva som skjedde med landslagene, men nå følger jeg med på laguttak så vel som kampreferater. Du kan for øvrig få opp en praktisk liste med rapporter når dine spillere har vært ute på landslagsoppdrag som er mye mer oversiktelig enn tidligere.

Oppskriftsmessig tidlig ledelse mot Bolton.

Kjøp og salg

Noe av det jeg liker best med Football Manager er å innhente nye spillere. Min største glede så langt i 2012-utgaven var da jeg etter uker med forhandlinger klarte å signere Carlos Tevez til Spurs. Lønnsbudsjettet måtte sprenges, men det var verdt det. Kontraktforhandlinger er nå gjort litt enklere. Du og agenten til spilleren sender fortsatt forslag frem og tilbake, men nå har du mulighet til å låse de ulike kontraktspunktene. Dersom en spiller krever en ukelønn på 100 000 pund, men du ikke får lov av styret ditt til å gi mer enn 80 000, kan du låse dette punktet på 80 000. Da vil spillerens agent forsøke å kompensere for dette med en rekke klausuler og bonusordninger for å finne et kompromiss. Dette var en ordning jeg satte veldig pris på.

Spillet kan også by på et nytt oversiktsbilde over overganger. Dersom du har flere mulige overganger på gang, eller for eksempel flere klubber har lagt inn bud på den samme spilleren, kan du få alle disse forslagene opp på en skjerm. Herfra kan du gå inn og sjekke hvert enkelt tilbud hvis du vil, men du kan også godta og avslå tilbud rett fra oversiktsskjermen. Enkelt og greit.

En pussig situasjon jeg kom opp i gjennom Carlos Tevez transfersagaen var når kontraktsforhandlingene først brøt sammen. Da ble den argentinske spissen så misfornøyd at han sparket agenten sin. Jeg tenkte umiddelbart at nå hadde jeg muligheten til å forhandle med Tevez uten å måtte betale dyre dommer i agenthonorar. Men når forhandlingene var i gang var argentineren igjen representert av den samme agenten som han dagen før hadde gitt fyken.

Skal det kjeftes eller oppmuntres?

Det er på banen det avgjøres

Football Manager 2012 endrer måten du som trener kommuniserer med omverden på. Både når du prater med journalister og med spillerne dine har du nå mange flere muligheter. Du velger hva du skal si, men også i hva slags toneleie du skal si det. Når du kommer med dine siste motiverende ord før kampen får du også øyeblikkelig se effekten ordene dine har på de ulike spillerne. Også dette føles som et skritt videre fra fjorårsutgaven.

Når spillerne kommer ut fra garderoben og selve kampen skal spilles vil du se at 3D-visningen av kampene har blitt noe finere. Jeg synes fortsatt at det er alt for dårlig grafikk på denne delen av spillet. Når vi ser hva man får til i spill som FIFA, så er det skuffende at ikke Football Manager klarer å få det litt flottere. Det er selvfølgelig ikke de grafiske detaljene som er viktige i dette spillet, men det kunne gjort det mye mer underholdende å se høydepunkter fra kampene dersom de ikke så ut som om de var hentet rett ut fra Sensible Soccer.

I tillegg til at utseendet har blitt marginalt bedre er det også små endringer å spore i kampene. Dersom du velger å se bare nøkkelhendelsene i kampene dine, vil du nå måtte se færre meningsløse situasjoner enn tidligere. Likevel er det fortsatt et problem at når du skal bytte spiller må du ofte se mange uinteressante ballvekslinger før spillet lar deg få gjennomføre byttet ditt. Det er heller ikke lenger en selvfølge at en spiller som gjør kontakt med en ball som ligger på streken dytter den over. Det forekommer fortsatt, men ikke like ofte.

Klarer Bale å svinge den over muren og ned i hjørnet?

Når en spiller får seg en trøkk på banen og blir halvskadet får du nå en forespørsel om du ønsker å bytte ham ut eller holde ham på. Du kan da foreta et såkalt «quick sub» som gir deg muligheten til å sette inn en fra benken i hans posisjon uten at du må stoppe kampen og gå inn i den taktiske modusen. Dette fungerer i utgangspunktet flott, men litt for ofte skjer det at jeg velger å bytte ham ut, men før den nye mannen rekker å komme inn blir den småskadde spilleren ordentlig skadet. Da han ut, og jeg blir sendt til den taktiske modusen for å foreta det bytte som jeg allerede har sagt at jeg vil gjøre.

Spillemessig synes jeg også det er blitt litt bedre flyt ute på banen. Det oppstår flere uventede situasjoner og jeg opplever oftere at flere store sjanser etter hverandre fører til scoring. Jeg koser meg mye mer med kampene nå enn jeg gjorde tidligere og mye av dette skyldes at det føles mindre statisk og mer naturlig. Nye kameravinkler som søker å etterape de du ser på tv er også en fin nyskapning.

Football Manager 2012 er ingen revolusjon. Det er mange små forbedringer som alle bidrar til å gjøre årets utgave til den klart beste på lenge. Muligheten til å legge til nye ligaer underveis, det nye kontraktforhandlingssystemet, de forbedrede kommunikasjonsmulighetene, og de mer levende kampene gjør at også denne utgaven blir et skritt opp fra det forrige spillet. Det er også gjort en hel rekke småting som gjør hverdagen som fotballtrener litt enklere.

Likevel eksisterer det forbedringspotensiale. Jeg synes fortsatt dialogen med media blir kjedelig, og det er fortsatt en del merkelige situasjoner som oppstår ute på banen. Det som aller mest trenger en oppussing er fremstillingen av kampene. Tenk om vi kunne fått en presentasjon som nærmet seg FIFA, da hadde Football Manager virkelig kunnet kronet seg kongen på fotballhauen. Men dette er småpirk i et spill som er vanvittig bra. Utviklerne gjør merkbare forbedringer på en tittel som allerede var helt i toppsiktet.

Football Manager gjør ikke alt for mye nytt, men de endringene som er der bidrar definitivt til å øke spillegleden. Jeg vil anbefale denne utgaven til alle som noen gang har vært borti spillet og likt det. Det er også mer tilgjengelig enn tidligere utgaver, så selv nye spillere burde ha relativt lett for å komme inn i den avhengighetsskapende galskapen som er Football Manager 2012.

Football Manager 2012 kommer i salg 21. oktober, for PC og Mac.