Anmeldelse

Anmeldelse King’s Bounty: Crossworlds

Orker, en gladiator og en prinsesse

Det taktiske rollespillet er bedre enn noen gang.

Det er tredje gang jeg nå spiller King’s Bounty, og endelig virker det som utvikleren begynner å forstå potensialet som ligger godt gjemt inne i spillets dyp.

En kampanje på steroider.

King’s Bounty: Crossworlds er en videreutvikling av Armored Princess og byr på ganske mye nytt, men spillmotoren og grafikken har forblitt den samme.

Det følger fortsatt det gamle spillsystemet vi kjenner fra forgjengerne og Heroes of Might and Magic-spillene. Det handler med andre ord om strategi og rollespill, hvor du utvikler en helt, bygger deg opp en stor hær og kjemper mot fiender i rundebasert kamp på et eget spillebrett. Crossworlds har mest å tilby nykommere, men kan også fenge gamle travere fra de to andre King’s Bounty-spillene.

Morsomt format

King’s Bounty har hele tiden slitt med å gjøre et godt førsteinntrykk på meg. En spennende presentasjon har rett og slett ikke vært utviklerens sterke side. Spillet har vært vakkert å se på, men måten spilleren har fått møte det gode innholdet på har ikke vært imponerende. Ingenting har trukket spilleren inn i spillet, og hovedhistorien og alle oppdragene blir presentert på en svært uinspirerende og forvirrende måte.

Det verste har likevel vært den bedrøvelige starten spillene har bydd på. Her har spilleren alltid har måttet tygge seg gjennom en lang rekke kjedelige små kamper før de virkelige utfordringene kunne begynne.

Dette har utvikleren forsøkt å rette på med Crossworlds. Denne gangen inneholder spillet nemlig to helt nye kampanjer hvor det meste er snudd på hodet. Disse leder deg ikke ut på et diffust og nesten endeløst oppdrag i en enorm verden, men byr i stedet på korte, gode, spennende og svært utfordrende eventyr.

Konsentrert godhet

I et av dem spiller du fortsatt prinsesse Amelie som må forsvare kongeriket, men begynner denne gangen på et høyt erfaringsnivå og har massevis av mektige evner. Du starter fortellingen med en enorm hær og møter krevende utfordringer på løpende bånd.

Denne øgla er ingen spøk.

Fortellingen har byttet ut friheten mot et morsomt hinderløp hvor veldige fiendehærer må overvinnes en etter en. Spillet har beholdt alle sine taktiske elementer, for du velger fortsatt hvordan du skal utvikle helten din og sette sammen hæren, men har med de nye kampanjene fjernet det meste av dødtiden og transportetappene, og serverer i stedet episke kamper på liv og død hele tiden.

Den andre nye kampanjen byr på mye av det samme. Her spiller du en gladiator som må kjempe seg gjennom en masse motstandere i arenaen, før han kan bli kronet som mester. Her er om mulig kampene enda mer spektakulære. Fiendene er nemlig kjempestore monstre som fremkaller egne hærer til å hjelpe dem.

Du må overvinne enorme edderkopper, øgler eller roboter for å komme deg videre, og vanskelighetsgraden øker for hver kamp. Men selv om fiendene er sterke er belønningene også store. Penger og erfaringspoeng strømmer inn, og du må raskt snekre sammen gigantiske hærer basert på smarte strategier for å vinne frem.

Rundt arenaen finner du mange forskjellige laug som tilbyr deg styrker, medhjelpere og magisk utstyr du trenger for å overvinne strabasene, men blir du medlem av et laug mister du tilgangen på et annet. Slik må du ta viktige strategiske avgjørelser når du bestemmer hvem du skal alliere deg med, for dette avgjør hva slags styrker du kan kjøpe deg.

Begge disse småkampanjene, beskyttelsen av kongeriket og arenakampene, er som god vin for en fan av sjangeren. Du slipper å gomle deg gjennom druekjøttet og spytte ut steinene, og kan i stedet bare nyte det beste av King’s Bounty i konsentrert form.

Mange utfordringer for en gladiator.

Uheldigvis varer herlighetene alt for kort. Når opplegget er godt og du blir servert severdighet etter severdighet går dagen unna, og slik er det også med King’s Bounty: Crossworlds. De to nye kampanjene er på ingen måte lette, men når du endelig har lært deg å knekke koden er moroa snart over.

Mer kjøtt på beinet

Utvikleren har også forstått dette, og har derfor lagt til en hovedrett som du kan tygge på til krampa tar deg. Crossworlds inneholder nemlig den store kampanjen fra Armored Princess også. Denne gangen har de lagt til en masse nye styrker, med spesiell vekt på orker, og mange nye våpen og evner.

De nye settene med magiske gjenstander, som sammenlagt kan gi store bonuser, er en kjærkommen nyhet, og det er alltid fint å få nye styrker å velge mellom, men nyvinningene er på ingen måte så omfattende at kampanjen blir vesentlig forskjellig.

Det nye innholdet er likevel godt krydder tilsatt en allerede velsmakende stuing, så det er ingen tvil om at Crossworlds byr på svært mange timer underholdning, selv om det nye innholdet ikke er nok til å gjøre hovedkampanjen til en veldig forbedret spillopplevelse.

For det meste er ved det samme i denne hoveddelen av King’s Bounty. Spillet er som vanlig en blanding av strategi – hvor du setter sammen hærene dine, kjøper utstyr og velger hvilke evner helten din skal ha, og taktikk – hvor du i kamp styrer hæren din og forsøker å minimere antall tap for å stå sterkere mot neste fiende.

Endelig faller roboten.

Spillsystemet har likevel hele tiden vært godt og de to småkampanjene viser hvor mye som er mulig å gjøre i King’s Bounty. Utvikleren har derfor gitt oss spillere muligheten til å lage egne kampanjer i et frittstående kartutviklingsprogram.

Dette programmet er veldig mektig, og lar deg skape det meste, men blir også derfor ganske komplisert. Heldigvis finnes det hjelp å få på spillets forum, hvor brukere og utviklere kan diskutere verktøyet og legge ut nytt innhold til det. Vi får håpe King’s Bounty-fans kan få mange fine og nye kampanjer i fremtiden, for jeg er ikke i tvil om at mulighetene er mange.

Konklusjon

King’s Bounty: Crossworlds er en klar forbedring av de tidligere King’s Bounty-spillene. De nye kampanjene er svært gode og gir akkurat den type underholdning spillet trenger mer av. De er likevel noe korte og gir ikke nok langvarig underholdning i seg selv.

Den oppdaterte hovedkampanjen fra Armored Princess gir denne lange og dype underholdningen, og byr på flere fine nyvinninger. De fleste som har spilt den fra før vil dessverre ikke finne nyhetene store nok til å fortjene nok en gjennomspilling. King’s Bounty Crossworlds er likevel utvilsomt et veldig godt dataspill, og jeg vil anbefale det på det sterkeste til nykommere til serien. Strategi og rollespill blandes veldig godt i King’s Bounty-spillene, så liker du en av eller begge sjangrene bør du absolutt prøve dette gjennomført gode spillet.

Siste fra forsiden