Kirby Super Star Ultra

Trivelig nyutgivelse

Den rosa koseklumpen vender tilbake i en herlig og sukkersøt relansering.

Det finnes actionorienterte løp-og-skyt-plattformspill. Det finnes rene plattformspill, hvor timing og koordinasjon står i fokus. Og så finnes det noe som heter Kirby. Denne lille og rosa pynteputen har sitt helt eget syn på sjangeren, for her er det bare snakk om å få på seg joggedressen. Det er bekymringsløst, tilgivelig og avslappende. Selv da jeg som et lite barn på fem satt på min Super Nintendo med Kirby's Dream Land, bød spillet på få utfordringer, andre plattformspill tatt i betraktning.

Likevel koste jeg meg glugg i hjel på den uskyldsrene og nusselige reisen, og det gjør jeg fortsatt. Rent spillmekanisk har Kirby-spillene gjort få forsøk på å fornye seg, og sånn sett er jeg glad for at visse ting aldri forandres. 30. desember 1996 ble SNES-maskinen skjenket spillkavalkaden Kirby Super Star, og nå, 13 år senere, er det på tide å avlegge klassikeren nok et besøk.

Konfekteske

I originale Kirby Super Star fikk vi hele seks små eventyr til fri forlystelse. I denne omgang er det hakket flere. Her har vi fire nye småspill som benytter seg av berøringsskjermen og noen modifiserte versjoner av tidligere eventyr. Alt har selvsagt fått en visuell overhaling, som definitivt gir mersmak.

Hvis jeg var deg ville jeg likevel ikke hoppet i taket av tanken på mer enn seks spill i samme boks, for hvert og ett er relativt korte. Det finnes av den grunn ingen lagringsmulighet så fort man har begitt seg ut på sitt første eventyr, så her må reisen pent fullføres på strak arm. Denne problematikken vil derimot kunne løses ved å bruke DS-ens dvalefunksjon som lagreløsning, så ingen tårer er nødt til å spilles. Og Kirby er Kirby, Ultra eller ei. Som en rosa og bobleformet figur beveger man seg sidelengs i supersjarmerende 2D-miljøer mens fiendene som står i ens vei kan bli fortært og frastjålet evnene sine. Kirby er dermed en allsidig spillhelt som kan transformeres til en sverdmester, kampestein, boomerang-kaster, tornado eller et brennende hjul. Samt mye mer. Fly kan han også, ved å blåse seg opp og vifte med det som er av armer og ben.

Det må også nevnes at alle eventyrene kan fullføres i samarbeid med en god eller dårlig venn. Samarbeidsfunksjonen velter muligens ikke om på Super Star Ultra som spillopplevelse, men det er en fin mulighet hvis to mennesker formodentlig sitter med hver sin DS, hver sin utgave av spillet og litt tid å slå i hjel.

Gode, gamle Kirby

Bortsett fra to helt nye eventyr, fire minispill og to oppussede versjoner av de gode gamle, er det som sagt ingen store overraskelser i Kirby Super Star Ultra. Det er forsåvidt lagt til nye filmklipp i 3D, men historien er så tynn at de neppe vil gjøre noe for noen uansett. Det har aldri blitt gjort narratologiske grep for å gi Kirby en grunn til å ha det moro, det holder så lenge kaken hans er stjålet (dette scenarioet ser man også i Kirby Mouse Attack).

Av historier har vi Spring Breeze, Dynablade, The Great Cave Offensive, Gourmet Race, Revenge of Metaknight og Milky Way Wishes. De resterende er såkalte «sub-games», som for eksempel den der man enkelt og greit møter Kirby mot Kirby og skal trekke en seksløper kjappere enn sin motstander.

Et annet eksempel er Kirby Card Swipe, der man får presentert et bildekort og raskest mulig skal velge det bildekortet som matcher fra en gruppe på seks kort. Disse sub-spillene føles alle og enhver latterlig enkle, på grensen til unødvendige, så her kunne HAL Laboratory likeså godt lagt inn kabal med Kirby-tema og gjort seg større vei i vellinga.

Når det kommer til hovedeventyrene er det likevel intet annet enn smil å høste. Å gå på skattejakt i The Great Cave Offensive er like koselig som før, og her er det en sann fryd å prøve seg på alle de 60 skattene som hulen gjemmer. Akkurat dette eventyret er bygget opp som et vanlig plattformscenario, men man kan fritt bevege seg frem og tilbake.

Utfordringen i The Great Cave Offensive er følgelig å sluke riktig fiende til rett tid, slik at man ved enhver anledning har det verktøyet som kreves for å nå skattekistene.

Revenge of Meta Knight er også en minneverdig opplevelse for selverklærte Kirby-fans – her tar man nemlig bolig i erkerivalen Meta Knight, på et modig redningsoppdrag som helt sikkert vil stille den sverdsvingende ridderen i et litt bedre lys.

Kirby Super Star Ultra er en trivelig og velgjort relansering. Det er en pakke med seks små eventyr og tre minispill, og passer perfekt på DS. Det er ikke altfor mye som har endret seg fra originalen på Super Nintendo, men for en nostalgiker og Kirby-entusiast er dette mer enn greit nok. Revenge of the King er en ny og vanskeligere versjon av Spring Breeze, og vi har fått en arena med sjefsfiender å leke oss med. På tross av snau holdbarhet og ikke-eksisterende vanskelighetsgrad vil jeg dermed lett kunne anbefale Kirby Superstar Ultra til enhver flittig DS-spiller der ute.

Kirby Super Star Ultra kommer i salg for DS 25. september.