ANMELDELSE: Modnation Racers

Modnation Racers

Se opp, Mario Kart

TrackMania møter Mario Kart på PS3.

Modnation Racers forsøker å slå to fluer i en smekk. Den feite spyflua i det ene hjørnet av smekkeren heter Mario Kart, og er selve symbolet på familievennlig konsollracing. Den lille flua i det andre hjørnet heter TrackMania, og er de kreative arkaderaceres drøm. Ved å kombinere gameplayet fra Mario Kart og redigeringsmulighetene fra TrackMania i ett og samme spill, håper utviklerne å levere et uslåelig totalprodukt.

Moro på banen.
Moro på banen.

Modnation Kart

På samme måte som Mario Kart, er Modnation Racers et fargerikt arkaderacingspill med en underholdende (og ukomplisert) kjøremodell, massevis av eksplosive våpen og et fokus på å drifte seg gjennom svingene. Alle familievennlige konsoller med respekt for seg selv må ha et slikt spill, og hvis du har sultet etter Mario Kart på PlayStation 3-konsollen din, er dette akkurat hva du trenger.

Samtidig tilbyr Modnation Racers mer enn bare racing. Du kan nemlig lage baner, biler og førere selv, ved hjelp av innebygde redigeringsverktøy. Så kan du dele det du har laget med andre spillere via nettet. Ikke bare får du benyttet dine kreative evner på en underholdende måte, men du kan også utnytte det faktum at andre gamere gjør det samme. Alle banene som følger med spillet er laget ved hjelp av det innebygde redigeringsverktøyet, og det vil si at spillerne får tilgang på alle de verktøyene utviklerne hadde da de laget banene. Det er med andre ord god grunn til å forvente mye nedlastbar moro når tusenvis av PS3-eiere legger ut kreasjonene sine på PSN.

Kjøremodellen i Modnation Racers er verken særlig realistisk eller dyp, men spillet er raskt og krever at du følger med i svingene. Det tar ikke veldig lang tid å bli en kompetent spiller, men spillet har massevis av triks som man trenger tid på å lære. Det går raskt, og det er moro, men det er ikke slik at kjøringen i seg selv byr på den helt store underholdningen. Til det er fysikken for primitiv.

Boost er viktig.
Boost er viktig.

En viktig del av spillet går ut på å skaffe seg «boost», og dette gjør du ved å drifte gjennom svingene (spillet har en egen drifteknapp), kjøre direkte bak andre spillere (for å utnytte deg av slipstream-effekten) og utføre luftige hopp. «Boost» brukes, ikke overraskende, til å gi bilen din ekstra fart akkurat når du trenger det. I tillegg kan du bruke det til å aktivere et skjold, som gjør deg usårbar, eller lange ut mot andre førere om du er nærme nok. Den evige kampen for mer «boost» gjør sitt for at spillingen blir mer utfordrende og interessant, fordi du alltid vil prøve å drifte eller gjøre andre ting for å belønnes med verdifull «boost» fremfor å kjøre helt ordinært og sikkert.

Banene er fulle av hemmelige ruter, feller og turbo-blokker som du kan kjøre over for ekstra fart. Mange baner har også bevegelige og uforutsigbare hindringer, og i tillegg er det jo selvsagt lagt ut en haug av våpenpakker som spillerne kan plukke opp for å bevæpne seg selv. Resultatet er et spill der det alltid skjer noe, og hvor tilfeldighetene ofte får mye å si for utfallet av en runde.

Kaos på banene

Dette med tilfeldigheter er faktisk et problem i mine øyne. Spillet er rett og slett for kaotisk. I tillegg til fellene på banen går det aldri lang tid mellom hver gang du utsettes for angrep fra motspillerne. Det å konsentrere seg om selve kjøringen blir vanskelig når du stadig eksploderer eller krasjer uten å kunne noe for det selv, og det kan lett bli frustrerende.

Våpen kan være en kilde til frustrasjon.

Det å klage på at Modnation Racers har våpen er selvsagt idiotisk. Våpen er en viktig del av sjangeren, og mye av moroa kommer nettopp fra å få inn en herlig fulltreffer på lederen, og suse forbi på siste langside mens han banner og skjeller deg ut som den drittsekken du er. Men våpen kan også være frustrerende – bare spør kameraten din, som må ta til takke med sjetteplass fordi du ødela løpet hans helt på slutten. Det er en vrien balansegang her; det er viktig at det ikke er frustrasjonen som tar overhånd.

Greia er at det å bli truffet av et missil, og miste verdifulle plasseringer, oppleves som en straff. Vi straffes ofte i dataspill, men stort sett har denne straffen en sammenheng med prestasjonen vår. Hvis du mister plasseringer fordi du kjørte rett i en vegg, er straffen rettferdig. Du presterte dårlig, og ble straffet. Helt greit. Men i Modnation Racers straffes du ofte helt tilfeldig, fordi noen bak deg aktiverte et eller annet våpen. Her har vi med andre ord en situasjon hvor du ikke straffes for dårlige prestasjoner, men fordi du er flink nok til å ligge langt fremme i feltet (og dermed har mange biler bak deg, som alle kan bruke angrep mot deg).

Igjen; dette er noe vi må leve med i denne sjangeren, og det er en del av moroa. I sosiale lag er dessuten våpnene glimrende utjevnere; selv om én spiller er bedre enn resten har alle en sjanse så lenge de kjører kompetent og klarer å plukke med seg våpen. Men i Modnation Racers tar våpnene litt av. De har nemlig tre nivåer, og det siste er alt for kraftig.

For kraftige våpen

Plukker du opp en missil, kan du skyte denne avsted, og hva den treffer er avhengig av hvor du sikter. Men plukker du med en ny våpenpakke uten å ha skutt missilen oppgraderes den til en liten missilsverm. Og gjør du det samme én gang til, sitter du plutselig med fingeren på den røde knappen; den reneste apokalypse for bilene foran. I tillegg til å være alt for kraftige, går de oppgraderte våpnene på autopilot – uten at spillerens egenskaper betyr noe for hvor mye skade de gjør.

Lag din egen fører.
Lag din egen fører.

Siden det vanligvis går relativt kjapt å spare opp til det mest ødeleggende angrepet, ender vi opp med et spill hvor racingen stadig blir brutt opp av tilfeldige stopp, fordi det er så mange biler på banen som alle har lett tilgang på ekstreme våpen. Og jo bedre du gjør det, jo større er sjansen for å bli fanget opp i en elektrisk storm, en missilsverm eller en erkeirriterende blå greie som jeg ikke vet hva er en gang, men som du garantert kommer til å hate.

Tidligere nevnte jeg at du har en skjoldfunksjon, og denne hjelper litt – men det tar veldig kort tid før den er utbrukt, og du kan banne på at den ikke er tilgjengelig når du trenger det som mest. Det er selvsagt mulig å skru av våpnene for en litt mer fredelig racingopplevelse, og det setter jeg pris på. Samtidig mangler Modnation Racers dybden i kjøreopplevelsen som skal til for at racingen klarer seg helt på egenhånd. Spillet er på en måte avhengig av disse våpnene.

Moro med andre

Modnation Racers kommer med rike flerspillermuligheter over nettet, og du kan også kjøre sammen med opp til tre venner lokalt (takket være delt skjerm). Denne typen spill er omtrent alltid bedre å spille sammen med andre, i alle fall når du spiller med folk du kjenner. Det er ikke fullt så ille å bli utsatt for bomberegn og elektrostormer når du vet at du snart kan hevne deg og gjøre det samme mot medspillerne dine. Og litt ekstra kult er det jo at du kan invitere venner til å kjøre på baner du selv har laget.

Redigeringsverktøyet i aksjon.
Redigeringsverktøyet i aksjon.

Baneredigeringsverktøyet er overraskende lett å bruke. Du starter med å velge miljø, og så kan du bygge opp landskapet som du vil. Selve banen lager du med en slags veivals, som du rett og slett kjører rundt slik du ønsker at banen skal være (du kan selvsagt endre på detaljene etterpå). Så kan du velge om du vil at spillet selv skal slenge inn bonuser og pynt, eller om du vil plassere alt slikt selv. Systemet er superenkelt, samtidig som det har dybde nok til at de som liker å fikle med detaljene for å få alt perfekt kan gjøre det.

TrackMania-serien er Modnation Racers viktigste utfordrer på redigeringsfronten, og Modnation Racers kan skilte med et system som er lettere å bruke enn det vi finner i TrackMania. Dessuten får du større presisjon til å forme banen og landskapet slik du vil ha det. I TrackMania er alt bygd opp av forhåndsdefinerte byggeklosser, og dermed er man litt mer låst. Men når det kommer til kompleksitet, er det ingen tvil om at TrackManias system er overlegent. Det gir rett og slett uendelig mange flere muligheter til å lage de merkeligste baner, med veier som går over og under hverandre i alle tenkelige kombinasjoner.

Når det gjelder de andre redigeringsverktøyene er de egentlig ikke så veldig interessante. Det er artig å kunne designe sine egne biler, men det er ikke slik at valgene du gjør påvirker ytelsen. Du kan som nevnt også designe din egen figur, men uansett hva jeg gjorde endte jeg opp med noe som så ut som et monster, så for min del var det i alle fall begrenset med moro. Men når sant skal sies bryr jeg meg ikke så veldig om slike avatarsystemer uansett.

Moro å være kreativ.
Moro å være kreativ.

Absolutt presentabelt

Grafikk og presentasjon er i alle fall et område hvor Modnation Racers slår knockout på sine konkurrenter i sjangeren. Grafikken er både fargerik og detaljert, med massevis av smålekre detaljer, og vi får dessuten flere varierte miljøer å kjøre i. Og selv om jeg har et ambivalent forhold til våpnene, kan jeg i det minste si at eksplosjonene og våpeneffektene ser herlige ut – et lite plaster på såret. Musikken er også kul, og det eneste jeg egentlig ikke liker så veldig godt med presentasjonen er de irriterende «kommentarene» fra føreren min. Han ler og brauter seg hele tiden, og det høres egentlig ut som han har det mer moro enn meg.

Presentasjonen har imidlertid sin pris, nemlig veldig lange lastetider (på tross av en stor installasjon på harddisken). Uansett hva du skal gjøre belønnes du med lang ventetid, og i en sjanger som fokuserer såpass sterkt på umiddelbar moro er det rett og slett utilgivelig at man må sitte stille og titte på en lasteindikator langsomt krype opp mot 100% i evigheter før man kommer i gang. I enspillerdelen får vi i tillegg massevis av masete filmsekvenser og annet styr som tar opp verdifull tid som du kunne ha brukt på banen.

Modnation Racers er et underholdende og velprodusert racingspill i Mario Kart-stil, som i tillegg har temmelig omfattende redigeringsmuligheter. Disse burde sikre en stadig tilførsel av nye kvalitetsbaner, slik vi for eksempel har sett med TrackMania-spillene på PC, noe som igjen betyr økt varighet. Du får masse familievennlig moro, og gode flerspillermuligheter enten du spiller på nett eller lokalt.

Men spillet har sine problemer. Våpnene er i mine øyne for kraftige, og de oppgraderte versjonene krever ingen spillerferdigheter. Dette fører til at tilfeldighetene styrer alt for mye, og at kjøringen hele tiden blir stykket opp. Samtidig er ikke kjøremodellen interessant nok til å fungere godt om du skrur våpnene av. I tillegg er lastetidene alt for lange, noe som passer svært dårlig for et spill i denne sjangeren. Alt i alt er det likevel lett å ha det moro med dette spillet, spesielt i flerspillermodus.

Modnation Racers kommer i salg 19. mai, for PlayStation 3 (testet) og PSP.