ANMELDELSE: NHL 10

NHL 10

Iceing på kaka

Dette er spillidrett på sitt aller beste.

Jeg er ingen fanatisk ishockey-fan, det er det bare å innrømme. Jeg setter pris på sporten, men den havner ofte i andre rekke bak fotballen. Derfor er det ikke alltid jeg oppdaterer meg på de ferske tabellene i NHL og hvem som topper poengligaen der borte. Likevel er det noe veldig tiltrekkende med denne voldsomme isdansen, og jeg forsøker å få med meg minst én kamp i året på mine reiser i Statene. Slike idrettsopplevelser gjør nemlig noe med deg. Du blir en del av sirkuset, du kjenner blodet bruse, du blir hekta. Akkurat slik er NHL 10. Det er det komplette sportsspill.

Slåsskamper i første person, intenst.
Slåsskamper i første person, intenst.

Nytt superkrydder

Denne sterke påstanden kommer på tross av at man ikke har gjort så voldsomt mye med årets utgave kontra knallsterke NHL 09. Likevel er de fleste av nyvinningene uhyre velkomne, og EA Sports har pusset tittelen opp til det absolutte toppnivå. Nå føles det enda mer som ekte nord-amerikansk hockey, farten og brutaliteten er på plass – og den deilige klaustrofobiske følelsen man får på de litt mindre banene i NHL er spillmatisert på glitrende vis.

Den største nyheten i år er aktiv bruk av vantet, både defensivt og offensivt. Som forsvarer kan du klistre motstanderens tryne opp i pleksiglasset, og han blir nesten helt hjelpeløs. Samtidig kan du forsøke å dytte pucken unna med stikka, eventuelt legge til rette for at en lagkompis kan gjøre det samme. Offensivt kan man selv trykke seg opp mot vantet, og slippe unna pågående rivaler. Om du først blir fanget i denne posisjonen kan du dytte pucken unna med skøyta, slik at en lagkompis kan ta over den lille sorte.

Dette er bare en detalj, men en detalj som hever spillet betraktelig. Tidligere har ikke vantet hatt en like sentral rolle i alle faser av spillet, og det er gledelig at EA endelig har forstått hvor viktig del av hockeyen utkanten av isen faktisk har. Det er verdt å merke seg at det rå vantspillet også fører til flere skader, og man kan risikere å se stjernen forsvinne i garderoben resten av kampen etter harde taklinger.

Patrick Kane, Chigaco Blackhawks, med en god mulighet.

En annen nyvinning i år er at spillet faktisk fortsetter i noen sekunder etter at dommerens fløyte har gått. Dette er naturligvis ikke like viktig som vantbruken, men jeg lærte meg raskt å like og ha litt ekstra tid før neste dropp. I starten synes jeg nemlig oppholdet var unødvendig, men det ble faktisk en liten besettelse å kunne bølle med motstandere eller å trikse rundt med pucken.

Hvis en motstander har taklet deg kraftig like før stoppet i spillet, er det nemlig svært deilig å gå bort å gi ham en skikkelig dytt – ja, kanskje to. Men pass på, blir du for aggressiv vanker det minst to minutter for roughing. Dine fakter kan også hisse opp de datastyrte med- og motspillerne dine. Enkelte ganger ble det litt vel voldsomt, siden absolutt alle på banen begynte å småslåss med hverandre.

Den kunstige intelligensen virker i det hele tatt mer uavhengig i avgjørelsene, og faktisk litt mer pågående med defensiv stikkebruk også. I NHL 10 blir det både hyppigere solide brudd av puckbaner og flere utvisninger, det kan jeg love deg.

Når hanskene først kastes og man begynner å fikle i ansiktet til en kranglefant, da er det klart for slåsskamp. Tidligere har denne delen av spillet vært lite attraktiv, og det har ikke bare vært fordi man er garantert en lang utvisning for slik oppførsel. Nå er en skikkelig knokkelkamp faktisk en viktig del av NHL-sirkuset, og det er gledelig at man har fått til et noe bedre system for nevefesten.

Bruken av vantet er særs velkommen.
Bruken av vantet er særs velkommen.

Hånd i trynet

I år han man valgt en ren førstepersons synsvinkel under slåssingen, noe som gjør de mer intense allerede fra start. Dessuten er de litt dypere med muligheten for å dukke unna, blokkere slag, dra i trøya og sende av gårde saftige slag – og flere varianter av dem. Jeg oppsøker ikke stopp i spillet veldig aktivt, men når det først brakes sammen er jeg mer enn klar for blodutgytelse. Totalopplevelsen blir rett og slett komplimentert på en positiv måte av de nye slåsskampene – og det er ingen tvil om at det er nettopp slike bataljer det amerikanske publikum elsker.

Det er flere detaljer som gjør NHL 10 så ypperlig, så herlig engasjerende. Keeperen har blitt noen hakk bedre i årets utgave, og gjør ikke like mange merkelige feil som i fjor. Han skal selvsagt ikke være perfekt, men utrolige logiske brister (som gjentar seg) vil jeg helst ikke se.

Noen ganger er det fortsatt slik at sisteskansen kludrer på merkelig vis. Et av de beste eksemplene her er når keeper er litt på bærtur ute på banen og mottar pucken. Da sier «instinktet» til den kunstige intelligensen at pucken skal slås bak mål øyeblikkelig. Dette har skapt flere nesten-selvmål mens jeg har spilt, likevel har det aldri blitt avgjørende for kampene. Slik sett har jeg ikke opplevd dette som noe mer enn en kosmetisk glipp.

Offensivt tar jeg i mot aktive styringer med åpne armer. Nå lønner det seg å ruge foran målvakten når det sendes av et voldsomt slagskudd. Da kan man nemlig styre pucken i mål på lekkert vis om man er kvikk nok i huet. Videre beriker det spillet at man kan ta ned pucken med hansken, sparke den med skøyta og slå den i mål fra brysthøyde med en kvikk stikkereaksjon. Puckfysikken er like solid som alltid, så her er den en særs livlig liten svarting som fyker rundt på isen.

Stikka er til for å brukes aktivt, både offensivt og defensivt.

Nå er det ikke alle som har spilt NHL tidligere, og for dere er det viktig å få vite hva som har blitt en gigantisk grunnstein i denne serien. For meg har denne serien blitt synonymt med et kontrollsystem fra aller øverste hylle. Man har selvsagt flere innstillinger her, men personlig er aktiv bruk av de analoge stikkene alfa og omega for å få godfølelsen.

Den venstre stikka bruker du til bevegelse, den saken er klar. Den høyre er kimen til alt det gode i NHL 10. Her kan du finte, skyte og takle så det synger etter. Stikka blir en del av kroppen din, og med ett er det akkurat som du har amputert på en hockeykølle istedenfor høyrearmen. Ja, det krever litt tilvenning, men tro meg: det er så absolutt verdt treningstimene man legger ned.

Mange muligheter

For livet som hockeyspiller er nyansert. Pasningstyper, skuddvarianter og det defensive arbeidet innebærer mye variasjon og mange faktorer man må ta hensyn til. Fintene kan brukes med hell i overgangsspillet og er nesten obligatoriske for å kunne score alene med keeper. Du må ha reaksjonene til en kobra og smidigheten til en katt, og det er så utrolig deilig når du lykkes med det du prøver på – hver bidige gang.

Det gjelder også å ha forståelse for spillet. Når skal du kjøre raskt i angrep? Når går du for et tidlig skudd? Når slår du pucken til icing, og når bygger du opp et effektivt boksspill. Har du hockey i blodet og raske fingre blir du en mester i NHL, her er det sjeldent tilfeldig hvem som vinner av mesteren og nybegynneren. Slik mener jeg det også bør være i en tittel som dette. Man skal bære frukter av lang tids treningsarbeid, selv om ekstreme marginer i mot selvsagt kan spolere festen for den mest rutinerte spiller også.

Et perfekt utgangspunkt for scoring.
Et perfekt utgangspunkt for scoring.

Som med de fleste andre sportsspill fra EA er det ingen mangel på moduser i NHL 10, her er det virkelig mye å ta seg til. Vennskapskamper blir supplert med sesongspill, rollen som manager eller treningsøkter for tomme tribuner. Ellers så kan du selv gå gradene i den glitrende «Be a Pro»-modusen, spille et helt play off med ditt favorittlag eller hva med å spille en Stanley Cup-rekke mot en kompis. Her er det så mye å ta seg til at det nesten er overveldende.

Da har jeg ikke nevnt hvor moro dette spillet er i flerspiller. Det meste kan gjøres sammen med kompiser i sofaen, og det er få spill som makter å mane frem en slik nerve i sofaoppgjør som NHL 10. Videre er det jo mye å kose seg med over nett også, enten det er snakk om enkeltkamper eller deltagelse i mer avanserte ligaer. Spillet er slik sett midt i blinken både for de som vil ta seg en nettkamp i ny og ne, og spillere som ønsker å gå skikkelig i dybden med sitt favorittlag – både lokalt og over nett.

Når det gjelder det grafiske er det ikke veldig stor merkbar forskjell på årets utgave kontra det vi fikk servert i 2008. Animasjonene kan fortsatt oppleves som litt krøkkete innimellom, men helhetsinntrykket visker fort bort den skjønnhetsfeilen. Autentiske spillere, arenaer og drakter har små problemer med å suge deg inn i denne fantastiske isverdenen.

Liker du sport? Kjøp NHL 10!
Liker du sport? Kjøp NHL 10!

Kommentatorene holder fortsatt et skyhøyt nivå, til tross for litt repetering av enkelte fraser. Her får vi servert alt fra tørrvittige kommentarer til litt mer dyptgående analyser, og timingen på det som sies passer ofte perfekt med det raske banespillet vi tross alt har i hockeymatcher. Publikum er som i virkeligheten. De bidrar når det faktisk skjer noe, og da skriker de så lungene står vannrett ut av kjeften.

En liten lydfeil bet jeg meg merke i, dog. Det er slett ikke alltid vi får et pling når pucken treffer stanga, og den sorte rundingen mister også alt av fysikk når dette skjer. I det store bildet blir imidlertid dette en helt ubetydelig detalj.

Ja, jeg vet at NHL 09 var fantastisk, og det skal veldig mye til for å overgå et slikt produkt. Likevel mener jeg at EA Sports har lykkes, og det synes jeg skal belønnes av en sportsspillelsker som meg selv. De endringene vi får i NHL 10 er utelukkende til det bedre, og skaper en enda mer autentisk og røff hockeyopplevelse. Her er hvert bidige sekund på isen ladet av spenning, og det er en fantastisk prestasjon av utviklerne å skape en slik konstant nerve. Enten du spiller alene, sammen med venner i sofaen eller over nett; det er ingen tvil. NHL 10 er det komplette sportsspill, og det beste jeg noen sinne har spilt i sjangeren.

NHL 10 kommer i salg førstkommende torsdag 17. september, for Xbox 360 og PlayStation 3.