Pro Cycling Manager 2012

Det er ikke kult å tryne på sykkel.

Hvert år kommer det på denne tiden ut en ny utgave av Pro Cycling Manager. Hvert år lirer jeg og alle andre anmeldere av oss kleine linjer som «det er sol, sommer, og sykkelsesongen er i gang». Vel, ikke denne gangen. I år er det pokker meg ikke noe sol og sommeridyll, og her skal du få høre hvorfor.

Nei, det er ikke doping i Pro Cycling Manager

La meg først få fortelle at jeg digger sykkelsporten. Jeg bruker utallige timer på å følge Giro d’Italia, Tour de France og alle vårklassikerne med mer. Sporten har vært plaget med mange skandaler opp gjennom årene, men jeg elsker den så hold de teite dopkommentarene dine for deg selv. I tillegg har jeg spilt Pro Cycling Manager i snart ti år. Jeg har fulgt serien lenge og den har dyrket og tilfredsstilt min sykkelinteresse, men det har ikke alltid vært like lett.

Det er alltid stas med gul ledertrøye.

Pro Cycling Manager er et spill hvor du er lagleder for et sykkellag. Du kan velge et allerede eksisterende lag som Team Sky eller BMC Racing, eller du kan bygge opp ditt eget lag. Du trener syklistene dine, setter opp hvilke ritt de skal sykle, ordner med kontrakter og ikke minst, du har full taktisk kontroll under selve rittene. Du forteller rytterne når de skal rykke, hvordan de skal legge opp spurten og må passe på at de ikke bruker opp energien sin på fjas.

Problemet med serien er at spillet sjelden er feilfritt når det kommer ut i tiden like før Tour de France. Cyanide Studio har vist gang på gang at de ikke makter å lage et nytt spill på bare ett år. Spillet må fikses opp igjen og igjen. Etter at utgiverne har gitt opp må det trofaste spillersamfunnet stille opp og lage sine egne oppdateringer for å fikse de resterende problemene. Ofte er ikke spillet skikkelig spillbart før langt ut på nyåret, og da er jo neste spill like rundt hjørnet.

I år er intet unntak, men det har dukket opp en ny type feil. Cyanide har nemlig gjort en rekke små endringer som etter min mening forverrer opplevelsen. Kjernen av spillet er det samme som det alltid har vært. Dermed åpner man seg for kritikk som går på hvorvidt det egentlig er gjort nok endringer til å være verdt å kjøpe. Det later til at man da i ren panikk har gjort masse småjusteringer bare for å kunne peke og si «se her, vi har gjort masse endringer». Disse er sjelden til det bedre.

Omstendelig og frustrerende

Menysystemet er dårlig. Det har strengt talt aldri vært bra, men det føles hele tiden som om knappene ikke er der de burde være. Måten du får meldinger om hva som skjer på er gjennom et e-postsystem som er lite fleksibelt og ganske kronglete å bruke. På samme måte er det like frustrerende å søke etter ryttere og sette opp treningsleirer. Til og med det å få oversikten over dine egne ryttere og sette opp gode treningsopplegg er omstendelig. Jeg skjønner at det er mye arbeid å lede et sykkellag, men når jeg blir sliten av å manøvrere rundt i menysystemet har noe gått veldig galt et sted.

Spillet har mange fine kameravinkler. Bare synd det er ekstremt upraktisk å spille med dem.

I år er ogå rittene besudlet av de dårlige menyene. Under et ritt har du en rekke menyer som gir deg muligheten til å endre kameravinkler, stille på lydnivået og kanskje viktigst av alt, endre hastigheten løpet vises i. Denne hastighetsendringen bruker jeg konstant. Men i år har de bestem at disse menyene må foldes ut, og at de automatisk trekker seg tilbake igjen når du ikke trykker på dem. Det vil si at i stedet for å la meg ha tidsstyringsmenyen fremme gjennom hele løpet må jeg nå først trykker på knappen som indikerer den korrekte menyen, vente på animasjonen som folder ut menyen, før jeg så kan trykke på den hastigheten jeg ønsker å sette. Dette virker kanskje som en liten sak, men når jeg bruker denne menyen 15-30 ganger i løpet av hver eneste etappe blir jeg temmelig irritert etter hvert.

Når rittet pågår er det viktig å få opp statistikk, løypeprofil og data om formen til rytterne dine. Når jeg spiller i full oppløsning blir de menyene som skal vise dette så små, med så liten tekst at det er vanskelig å se det. I tillegg blir knappene man skal trykke på rett og slett vanskelige å treffe side de er så små. Det er også frustrerende med informasjonen som vises på skjermen mens en løype lastes inn. Her er det fire lag med informasjon som roteres så raskt at du ikke rekker å lese den, men rotasjonen er egentlig helt unødvendig da det er god plass på skjermen til all informasjonen.

Mye som ikke stemmer

Det er også et problem at Cyanide mangler en hel rekke lisenser. Spillet kommer uten de riktige navnene på en rekke ritt, lag og ryttere. Deres måte å løse det på er å gi rytterne tøysenavn som ligner på deres egentlige navn. Da får vi uheldige eksempler som Thor Hashovd, akkurat det navnet en dopingplaget idrett trenger. Pro Cycling Manager har neppe så mange konkurrenter så det er litt overraskende at de ikke klarer å hente inn disse rettighetene. Det er selvsagt en smal sak å laste ned en brukerprodusert oppdatering som retter opp alle navnene, og det er fristene å antyde at Cyanide satser på denne løsningen foran å betale for nødvendige rettigheter.

Det er litt deilig å suse nedover landeveien på sykkel.

På toppen av dette er musikken fortsatt katastrofal. Jeg tror seriøst ikke det finnes noen som spiller Pro Cycling Manager med musikken på. Jeg har faktisk mareritt om den låta som repeteres om igjen og om igjen. Det er også slitsomt at den eneste praktiske kameravinkelen tvinger deg til å høre helikopterlyder gjennom hele rittet.

Den kunstige intelligensen er fortsatt variabel, og spesielt i ritt med få ryttere, som de nasjonale mesterskapene, er ikke de datastyrte lagene til å stole på. Når et ritt skal kjøres kan du velge mellom å styre rittet selv, eller la datamaskinen raskt simulere og gi deg resultatene. Dette fungerer fint, men spillet kommer også med en mellomløsning av de to som jeg føler ikke tilbyr noe som helst. Denne må de jobbe mer med hvis vi skal få noe nytte av den.

Konkurrer mot andre spillere

Pro Cycling Manager 2012 innfører noe helt nytt. De kaller det «Armada» og det er en flerspillerdel som er bygget opp etter samlekortmodellen. Du kjøper kortpakker, som er delt opp i bronse, sølv og gull. I disse pakkene finner du ryttere og sykkelutstyr. Med de rytterne du tilfeldigvis får skal du sette sammen et lag som skal konkurrere mot andre spillere der ute. Ved å spille flere ritt og oppnå gode resultater får du penger som igjen kan brukes til å kjøpe nye kortpakker. Som i et hvert kapitalistisk system kan du som har masse ekte penger bruke disse til å kjøpe gode kortpakker og dermed slippe den tidstunge prosessen det er å jobbe seg opp til toppen.

Denne modusen er åpenbart inspirert av «Ultimate Team»-modusen til FIFA-spillene. Det er i utgangspunktet ikke en dårlig idé og det er spennende at de forsøker noe nytt. Da tanken om å spille mot mot andre spillerstyrte lag sveipet gjennom hodet nikket jeg positivt og tenkte at det kunne vært spennende. Den gamle pappskallen min trenger likevel ikke gruble alt for lenge på det før den får bange anelser. Finnes det nok modne spillere der ute til å kunne gjøre dette til en god opplevelse?

Det blir vanskelig å forsere i feltet når du ligger helt bakerst på smale veier.

Det er alltid noen spillere som ikke ønsker å «oppføre seg» som et skikkelig sykkellag. Enten fordi de ikke kan noe om sykkel, fordi de ønsker å utnytte en hver svakhet ved spillet for å få et fortrinn, eller fordi de rett og slett liker å få oppmerksomhet på bakgrunn av egen idioti. Uansett oppfører enkelte spillere seg på en måte som gjør at man ikke får en realistisk simulasjon og da forsvinner i hvert fall mye av min glede. Heldigvis har Cyanide vært smarte nok til å kombinere spillerstyrte lag med noen datastyrte. Dersom det bare hadde vært spillerstyrte lag ville det blitt det komplette kaos. Jeg synes egentlig dette er en veldig fin modus som kunne vært bra. Dessverre torpederes den i stor grad av umodne spillere.

Pro Cycling Manager er et spill jeg alltid sitter med når sykkelsesongen er ordentlig i gang. Like fullt er jeg vant til å leve med frustrasjonen som feil, mangler, og uintelligent design fører med seg. I år er det den samme visa. Spillet har flere større feil, og selv om de forsøker å pusse opp litt i menysystemet og rittkalenderen er det fortsatt vanskelig å navigere seg rundt.

Selve rittene har ikke blitt særlig forbedret. Kameravinklene er fortsatt problematiske og et irriterende menysystem gjør det enda mer frustrerende å få gitt de nødvendige ordrene dine ryttere så sårt trenger for å lykkes. Grusom musikk og tidvis sviktende kunstig intelligens gjør heller ikke saken noe bedre.

I bunn er Pro Cycling Manager 2012 egentlig et helt greit spill. Hovedproblemet er at kjernen ikke har blitt endret på flere år. Cyanide forsøker å få til en engasjerende flerspillerdel, men det er ikke nok. Jeg ønsker å spille lange sesonger med mitt eget lag, og da kan jeg strengt talt like gjerne spille fjorårsutgaven, eller den før der igjen.