Fantastisk underholdning

Dette er rett og slett et av tidenes beste rollespill.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Rå kamp for overlevelse

Du kommer ikke langt uten å kunne slåss i Risen. Samme hvilke våpen eller type magi du velger må du både ha gode evner innen rollespillsystemet og gode ferdigheter med tastaturet og musa. Det å slåss i nærkamp er spesielt en utfordring. Blokkeringer, finter, angrep fra høyre og venstre, sterke angrep, raske angrep og hurtige bevegelser utgjør denne både kaotiske og finslepne dansen.

Bak kulissene.

Det er absolutt morsomt, givende og utfordrende å bekjempe fiender på avstand med enten bue eller magi også, men det er virkelig en opplevelse å forsøke å overleve i nærkamp mot Risens horder av mektige fiender.

Det er styrke, smidighet og visdom og hvilke våpen du bruker som avgjør hvor mye skade du gjør i kamp, mens evnene for våpen og magi gir deg flere muligheter og nye typer angrep eller forsvar. Dette gjør at kamp ikke på noen måte bare er en fase hvor det gjelder å trykke på venstre musknapp raskest mulig, for slåss du slik får du garantert juling igjen og igjen.

Du må heller lære deg en møysommelig kombinering av angrep og forsvar for å ikke ende opp som hakkemat i løpet av sekunder. Et skjold er for eksempel svært godt å ha, for et godt forsvar er første steg på veien mot suksess. Så må du vite når du skal angripe. Rett etter du har slått fiendens våpen til side har du for eksempel sjansen til å få inn et par hugg.

Angrepene gjør også svært forskjellig skade. Når du har lært deg å gjøre tre angrep på rad merker du raskt at det er det tredje som gjør mye mer skade, noe som er svært logisk siden det svært sjelden er mulig å gjøre tre angrep på rad uten å få en midt på tryne tilbake.

En må bare la seg imponere stort over fiendene du hele tiden møter i Risen, for de behersker denne dansen mellom forsvar og angrep mesterlig. De vet når de skal trekke seg unna, når de skal blokkere, når de skal hoppe til side, hvordan de skal omringe deg hvis de er flere og når de skal kjøre på med sterke angrep.

Bad i monstre, oppdrag og skatter

All handling i Risen utspiller seg på ei øy. Denne øya er ikke veldig stor, men den er stappfull av fiender, muligheter og ting du kan plukke opp. Det er nesten bare stiene som stort sett er frie for fiender, for hvis du bare beveger deg litt ut i buskaset hører du raskt knurringen av ulver, villsvin, gnomer, skjeletter eller andre typer monstre som er ute etter å lage ballongdyr av innvollene dine.

Rundt om på øya finnes det også noen spredde bosetninger, hvor det er gode muligheter for å finne massevis av oppdrag. Hver av de tre grupperingene har hver sin plass, men byvakten holder til i øyas eneste by hvor du uansett får mye å gjøre samme hvilke side du velger.

Oppdragene holder seg til vante oppskrifter, men en ting er i hvert fall nytt i Risen. Endelig gir spillet deg flere hint om hvor du bør gå og hva du bør gjøre for å løse oppdragene ved hjelp av markeringer på kartet. Til alle dere Gothic-fans som kanskje er skeptisk til slike hjelpemidler kan jeg med en gang si at mange av Risens oppdrag fortsatt er ulne, uklare og kompliserte, så denne funksjonen gjør dem definitivt ikke for lette.

Samtidig som du løper rundt og kverker monster og gjør oppdrag for å tjene opp erfaringspoeng, trenger du også masse gull for å skaffe deg nytt utstyr og trene opp evner. I Risen bør du derfor plukke opp alt som ikke er spikret fast.

Du må likevel passe på å kun stjele når folk ikke kan se deg, hvis ikke blir det raskt bråk og du må enten denge eller bli dengt. Det er derfor svært nyttig å lære seg å snike, og du må definitivt ha en måte å åpne skattekister på, enten det er via magi eller med dirker.

Det er kanskje fristende å selge det meste av hva en finner i Risen, men tro meg du vil få bruk for mye av det. Det å kunne lage trylledrikker, smi, lage mat eller lage formler krever nemlig alle mulig slags ressurser, og de er alle evner som er utrolig greie å ha.

Det lønner seg derfor å spare på svært mye av hva du finner i spillet, slik at du senere kan finne ut hva slags nyttige ting du kan lage av det. Spesielle og sjeldne urter og planter er særlig verdifulle, da du kan lage drikker som gir deg gode permanente bonuser.

Hva venter på deg i mørket?

I tillegg til en overflate sterkt krydret av fiender har også øya et svært rikt indre liv, hvor haugevis av huler, ruiner og templer må etterforskes. Disse tar deg med dypt under bakken og her er fiendene like mange og ofte enda sterkere. Det er virkelig nervepirrende å utforske slike mørke huler, når mektige fiender lurer rundt hvilket som helst hjørne.

Risen gjør likevel noe nytt i forhold til de andre spillene i Gothic-serien. Her må du nemlig ikke bare overvinne horder av monster, men også forsøke å manøvrere deg trygt gjennom mange slags feller og løse intrikate gåter. Mange av spillets huler byr på utfordringer som kun kan løses med en skarp hjerne og en god fakkel, for hemmelige dører, mekanismer, ganger og fallemmer finnes over alt.

Det er fornøyelig å se hvordan spillet byr på utfordring etter utfordring. Noen ganger må du bruke magi eller bue for å trykke inn små brytere som du ikke kan nå på andre måter. Andre ganger må du bruke riktige formler på riktige steder for å enten krysse avgrunner, stige opp til nye etasjer eller krympe deg for å komme gjennom trange passasjer.

Slike gode gåter kryr det av, og mange av dem er absolutt ikke lette, spesielt med tanke på alle fellene og fiendene som samtidig befolker tunnelene. I Risen vil du også møte på enorme underjordiske komplekser som gjør sitt beste for å forvirre deg i tillegg til de mørke hulene og gangene. Ingen av dem mister likevel sin spesielle atmosfære, der de byr på dunkel belysning av enten fakler eller krystaller og sultne beist som enda ikke har fått middag.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3