Risen

Fantastisk underholdning

Dette er rett og slett et av tidenes beste rollespill.

3: Side 3

En særegen stil

Det er ikke så lett å beskrive den stilen Piranha Bytes bruker i sine rollespill. At den er annerledes enn den mer tradisjonelle amerikanske stilen er soleklart. Risen er røft og tøft. Det ber ingen om tillatelse. Det har mange harde kanter. Det har en bratt læringskurve. Det har en dyp atmosfære og det har en helt spesiell verden.

Noen av Gothic-spillene har lidd av å være bedre på sitt originalspråk tysk enn de er på engelsk, og da spesielt med tanke på skuespillerstemmene. Dette er absolutt ikke tilfellet i Risen. Her er skuespillernes stemmer knallgode og de passer som hånd i hanske med sine skikkelser. De årvåkne av oss kan også kanskje kjenne igjen noen av stemmene fra Ringenes Herre-filmene, for flere av Risens hovedpersoner kan skilte med å få sine ord utalt av svært så talentfulle skuespillere.

Spillets grafikk er også god. Den er kanskje ikke like blankpolert som den man finner i mange andre nye spill, men den har en helt egen realistiske sjarm. Den er uansett klart bedre enn grafikken i de andre Gothic-spillene, selv om stilen stort sett er den samme. Risen virker også å i stor grad ha unngått en av Gothic 3s store svakheter, nemlig det tekniske.

Risen krever en god PC for å kunne kjøres på best mulig grafikk, men med rimelig ny hardware bør de fleste kunne kjøre spillet stabilt, vakkert og godt. Jeg er sikker på at utvikleren kan forbedre noen små ”bugs” og ytelsesfunksjoner i ukene etter spillets lansering, men jeg hadde i hvert fall en god teknisk spillopplevelse med Risen.

Mer enn spillbarhet og underholdningsverdi?

Når jeg har prøvd et så bra rollespill som Risen synes jeg det kan være på sin plass å se om spillet går enda dypere og om det tar opp noen interessante temaer som fortjener ettertanke. Fungerer spillets verden, historie og spillsystem på flere plan enn å gi ren underholdning?

Mitt svar er at det gjør de rett og slett ikke. Risens historie er en fullstendig tradisjonell fantasy-fortelling med preg av klassisk mytologi. Den har ingenting dyptgående eller tankevekkende å fortelle oss. Den er også svært kort og begrenset, så jeg kan ikke gå inn på mange detaljer uten å røpe for mye.

Fortellingens eneste virkelige styrke er at den holder seg mystisk ganske lenge, slik at det meste er hemmelig. Etter en åpen og fri start, blir den etter hvert helt lineær. Den fungerer likevel ypperlig som et bakteppe for Risens særdeles underholdene verden og spillsystem, men har liten verdi bortsett for å være et verktøy for disse.

Jeg mener Risen skal ha ros for å ikke skildre en kamp mellom det «gode» og det «onde», men bortsett fra å by på en suppe av uklare etiske valg gjør ikke spillet mye for å skildre moralske problemer eller utfordringer. Spillet går rett og slett hovedsakelig ut på å gjøre din karakter rikest og mektigst mulig, for dette er det du trenger å gjøre når du skal slåss mot sterke fiender.

Det er også lett å like flere av spillets karakterer, og mange av dem er godt laget. Den deilige men kapable datteren til en gammel sjørøver blir en verdifull følgesvenn og det samme gjør en druide, en magiker og en jeger, men ingen av dem setter virkelig dype spor. Spillet handler stort sett om den personen du spiller og alle de andre er for det meste redskaper på veien mot målet.

Det er en fornøyelig opplevelse å spille Risen fra begynnelse til slutt. En vanskelig, prøvende og utfordrende fornøyelse, men disse strabasene gjør bare spillet enda bedre. Det er rett og slett ikke mye negativt å si om Risen. Det er kanskje ikke like ambisiøst som Gothic 3, Oblivion eller Fallout 3, men det fungerer som en mye mer fokusert og strømlinjeformet spillopplevelse.

Den eneste grunnen til at Risen ikke får absolutt toppkarakter av meg er at det ikke utfordrer sin sjanger eller er nytenkende på noen måte. Det er i stedet bare mye bedre enn sine forgjengere innen samme stil. Dette er et rollespill som bør prøves av samtlige som liker sjangeren og som ikke har noe imot litt hektisk knappetrykking.

Risen er et ytterst profesjonelt produkt. Det har ekstrem underholdningsverdi. Det får deg til å sitte på kanten av stolen med hjertet hamrende i brystet gang på gang. Det er virkelig gøy å se din karakter utvikle seg fra å være et null til å bli den mektigste personen i verden. Det er fantasi, det er action, det er drømmer som blir virkelighet. Risen er rått!

Risen kommer i salg 2. oktober for Xbox 360 og PC.

3: Side 3