SEGA Ultimate Mega Drive Collection

Skattekiste fra Sega

Førti Mega Drive-spill på én plate? Ja takk.

1: Side 1
2: Side 2

Flere rollespill

Shining in the Darkness skiller seg ut fra resten av rollespillene i denne pakken. Dette er nemlig et tredimensjonalt rollespill der handlingen sees fra førsteperson, og hvor du navigerer deg gjennom en serie labyrintaktige grotter for å bekjempe fiender. Har du prøvd Eye of the Beholder eller Dungeon Master vet du hva du har i vente. Spillet er imidlertid litt for enkelt for sitt eget beste, og skal jeg være helt ærlig har jeg (etter alt for mange frustrerende spillopplevelser de siste 20 årene) lagt labyrinter for hat. Likevel er dette verd å teste, om ikke annet for å oppleve et litt annerledes japansk rollespill.

Fatal Labyrinth.

Fatal Labyrinth er også et rimelig annerledes japansk rollespill. Dette er nemlig et «roguelike»-spill, hvor du styrer en helt som må utforske et stort hulesystem på jakt etter skatter å plyndre og monstre å drepe. Det er et veldig enkelt spill, hvor du dreper monstre for erfaring, plukker opp utstyret deres, om og om igjen til du dør og må begynne på nytt. Tenk deg et turbasert Diablo, eller et forenklet Nethack med søt grafikk. Du kan nok hygge deg litt med dette spillet, men det blekner totalt sammenlignet med det meste annet i sjangeren. Mitt råd: Last ned Nethack gratis, eller kjøp Shiren the Wanderer for DS.

Til slutt har vi actionrollespillet Beyond Oasis, et overraskende hyggelig spill satt til en arabisk-inspirert middelalderverden. Her må du bekjempe monstre for å redde landet ditt, og spillet skilter med pen 2D-grafikk, et artig kampsystem og varierte fiender. Du må dessuten løse mange nøtter, og spillet har også plattformelementer. Alt i alt er dette en morsom sjangerblanding som fortjener et forsøk (selv om jeg ikke garanterer at spenningen varer like lenge som spillet).

Fra hjernetrim til ninjaer

Vi får også et par hjernetrimspill. Først ut er Columns, et Tetris-aktig puslespill som bør være kjent for de fleste. Her må du arrangere fallende krystaller slik at krystaller med samme farge danner rader (enten vertikalt, horisontalt eller diagonalt), og forsvinner. Columns er artig i noen minutter, men har egentlig gått ut på dato i en sjanger som er proppfull av ferskere kvalitetsspill. Da står det bedre til med Dr. Robotniks Mean Bean Machine, en versjon av klassiske Puyo Pop. Også her må du arrangere fallende fargeting for å få dem til å forsvinne, men dette spillet har et genialt konkurranseelement som betyr at jo bedre du gjør det, jo mer problemer får motspilleren (som enten kan være et menneske eller en datamaskin) i form av steiner som faller ned og legger seg i veien. Pass bare på at personen du spiller med ikke har lett for å få voldelige raserianfall.

Columns.

Pakken har også en mengde andre spill i ulike sjangre – noen gode, noen mindre gode. Eksempler på førstnevnte inkluderer de to Ecco the Dolphin-spillene, som er actioneventyr der du styrer en delfin rundt i flotte havmiljøer. Her får du massevis av hyggelig utforsking, kombinert med pene animasjoner. Spillene er litt mindre imponerende i dag enn de var på nittitallet, men fortsatt verd en titt.

Det samme er Shinobi III, et plattform/actionspill der du spiller en tøff ninja. Dette spillet har fått et fortjent klassikerstempel, og takket være raske kontroller, et kult kampsystem og massevis av varierte utfordringer leverer det en spillopplevelse som fortsatt klarer å underholde den dag i dag. Det er ikke like utfordrende som mange av de andre spillene i denne pakken, men i mine øyne er dette bare en god ting – fortidens spilldesignere var ofte sadistiske, og jeg spiller tross alt spill for å kose meg, ikke bli frustrert.

Perler og møkk

Comix Zone er et annet spill som absolutt er verd å forsøke. Her spiller du en tegneserieskaper som suges inn i tegneserien din, og må kjempe deg gjennom den ene ruten etter den andre. Spillet har en usedvanlig heftig presentasjon og grafikkstil, og et underholdende slåssesystem som sørger for at det er like moro å spille som det er å se på.

Comix Zone.

Gain Ground er et interessant actionspill hvor du ser handlingen ovenfra, og målet er å komme seg fra bunnen av skjermen til toppen uten å bli drept på veien. Du får kontroll over flere forskjellige figurer, og alle har sine egne angrep. Hvis en av dem «dør», kan du redde ham eller henne med en annen figur. Spillet virker umiddelbart veldig frustrerende og vanskelig å kontrollere, men når man venner seg til det er det faktisk litt artig.

Sonic 3D Blast er også litt artig, men heller ikke mer. I dette Sonic-spillet ser du handlingen skrått ovenfra, og må løpe rundt i fargerike omgivelser for å redde små fugler som har blitt fanget. Spillet er i utgangspunktet rimelig moro, men kontrollene er slitsomme og det hele blir ganske ensformig etter hvert. Da hjelper det ikke at det ser temmelig lekkert ut, sammenlignet med mange andre spill i denne pakken.

Et av pakkens mer interessante spill er Bonanza Bros., hvor du og en venn spiller to tyver som må gjøre innbrudd og stjele med seg en rekke ting fra en serie bygninger, før dere må flykte uten å bli tatt. Dette spillet leverer et artig samarbeidsgameplay som ikke minner om særlig mye annet du har prøvd, og selv om jeg ikke opplever det som noen kjempesuksess er det absolutt verd et forsøk hvis du har en venn til stede.

Flicky.

Et annet spill verd et forsøk er Flicky, et enkelt arkadespill der du må redde små fugler i todimensjonale omgivelser. Flicky debuterte opprinnelig i spillehallene i 1984, og spillet har den gode og vanedannende arkadefølelsen mange japanske spill fra den tiden kan skilte med. Dette er et spill som er lett å sette seg ned med, men som kan suge langt mer tid enn du hadde planlagt.

Da gjenstår det bare en håndfull søppelspill, så er vi gjennom hele listen. Vi begynner med det miserable flipperspillet Sonic Spinball, som jeg ærlig talt håper Sega snart skjønner at ingen liker, og kutter ut å inkludere det i alt de lager av retropakker. Det har elendige brett og er praktisk talt ikke spillbart. Det samme gjelder det tredimensjonale actionspillet Super Thunder Blade, hvor du ser et helikopter bakfra og må skyte alt som møter deg. Det er for vanskelig, og det eneste som er supert med det er følelsen du får når du skrur det av. Til slutt har vi ESWAT: City Under Siege, et usedvanlig primitivt todimensjonalt skytespill der du spiller fremtidspolitimann som må renske en hel by for skurker.

Problemet med en samlepakke som har såpass mange spill som dette er at det blir vanvittig individuelt hvor mye glede en person kan regne med å få ut av den. Hvis du for eksempel liker japanske rollespill, kan Phantasy Star-spillene og Shining Force-spillene, tilby nok underholdning til at du fint kan ignorere alle de andre spillene og likevel være fornøyd med kjøpet. Hvis du bare har en overfladisk interesse for spillhistorie, tar det deg et par timer å teste spillene, og så er du kanskje ferdig med hele pakken.

Saken er uansett at denne pakken inneholder tonnevis av spillmoro, og selv om den har mange middelmådigheter og søppelspill har den også nok ekte kvalitetstitler til at den bør være et obligatorisk kjøp for alle som liker retrospill. Men bare én liten ting, Sega: Husk bilspillene neste gang.

Pakken er tilgjengelig på Xbox 360 og PS3, men vi fikk kun testet PS3-versjonen. Merk at mange av skjermbildene som vi har fått fra Sega har blitt manipulert (utjevnet), og er derfor ikke helt representative for det du får i spillet.

• PS3:8/10

Diskutér artikkelen i forumet

1: Side 1