The Incredible Adventures of Van Helsing

En stemningsfull og spennende monsterjakt.

Spilltitler med «Van Helsing» har ikke vært mye å rope hurra for. Derfor var det en liten skepsisrynke mellom øynene mine da jeg gav The Incredible Adventures of Van Helsing et forsøk. Tittelen er kanskje litt pompøs, men spillet er solid. Det er definitivt stemningsfullt, fullt av humor, og med en god og morsom kampmekanikk.

Når det okkulte møter gal vitenskap

Velkommen til Bram Stokers Grev Dracula, i alle fall nesten. The Incredible Adventures of Van Helsing er nemlig basert på et lignende fiktivt univers, med monstre, jegere, magi og myter. Vi befinner oss et sted i Europa en gang på 1800-tallet. Trolig i Øst-Europa, i alle fall om en skal tolke figurenes aksenter. Handlingen finner sted i Borgova, hovedstaden i det mørke og gotiske kongedømmet Borgovia.

Skumle greier.

Borgovia er fylt med onde vesener skapt på ulike vitenskaplige metoder, og vi følger mannen Abraham Van Helsing på ett av hans oppdrag. Han er en monsterjeger, akkurat som sin far, og det er hans jobb å drive ondskapen fra denne byen. Din fiendes fiende er din venn, og for å slå tilbake mot de gale vitenskapsmennene risikerer Van Helsing å måtte slå seg sammen med uhyrene hans far engang viet livet til å kjempe i mot.

Det venter skumle fiender rundt hvert et hjørne. I de ville skogene og på fjellet lusker det dødelige monster og banditter, og i landsbyene brygger det konspirasjoner. En gammel mytisk verden møter teknologi og vitenskap i en av de beste rollespillsettingene på lenge.

En monsterjeger og et arrogant kvinnelig spøkelse

The Incredible Adventures of Van Helsing er et isometrisk hugg-og-slå-spill med rollespillaspekter. Du beveger deg rundt i ulike omgivelser og påvirke dem med musepekeren og «hotkeys». På mange måter minner det om spill som Diablo III og Torchlight II.

Gamle Bram Stokers Van Helsing tar ikke lenger på seg oppdrag, derfor er det sønnen hans som må svare på begjæringen om hjelp fra Borgovia. For lenge siden var området overstrømmet av monster, men protagonistens far rensket landet og gav styringen til noen «oppegående» mennesker. Likevel har mye gått galt siden da, og nå er det du som må nøste opp i sakene.

Du kommer til å bruke en del tid på utstyr og evner.

Flotte Lady Katarina er følgesvennen din, og ikke bare er hun en vakker kvinne – hun er et spøkelse. Hun ble reddet av protagonistens far, men samtidig også bundet til å lystre Van Helsing-familien. Det faktum at Katarina er med deg på ferden er ett av spillets sterkeste aspekter. I henne har du en meget uvanlig kompanjong, som samtidig er kjapp i kjeften og veldig lett å like. Selv om hun er ålreit og grei å ha med å gjøre, kan hun bli skikkelig skummel og nifs når hun blir sint – noe som er til stor fordel for Van Helsing.

I starten av spillet gir du selv navnet til Van Helsings sønn og bestemmer fargen på kappen hans. Ellers er det ikke mye du kan påvirke før du får litt kamperfaring. Det er først i spillets erfaringssystem du kan høyne forskjellige evner og kombinere dem. Du får evnepoeng som skal fordeles på fire ulike poster: kropp (helse, motstandsdyktighet og sverdferdigheter), smidighet (dukke- og skytevåpenferdighetene dine), magi og hell. Du får tillegg andre poeng som du bruker i spillets «Power Up»-system, hvor du skreddersyr våpenevnene dine i detalj. Vil du bruke skytevåpen kan du for eksempel låse opp eksplosive skudd.

Eksplosjon.

Katarina har også sitt eget erfaringssystem, med litt andre detaljer, som hvordan hun skal oppføre seg og: Om hun skal forsvare deg, angripe de du angriper, plukke opp ting dere finner, og enda mer.

Figurene kan utstyres med våpen og annet utstyr du tar fra døde fiender eller kjøper fra folk i landsbyene. Når du starter har du muligheten til å bytte mellom doble sverd og doble pistoler. Heldigvis kommer du snart over mye bedre utstyr – noe du virkelig trenger i møte med varulver, demoner og de andre monstrene som kommer for deg.

Ute blant monster

Grafikkmessig er The Incredible Adventures of Van Helsing et vakkert spill. Borgovia er et veldig spennende gammelt rike, med urskog, krokete spøkelsestrær, høye fjell og mørke daler. De små landsbyene du av og til kommer over kjennes som et godt avbrekk fra de utrygge skogsområdene. Disse landsbyene har ofte trange brosteingater og skjeve falleferdige hus. Bortsett fra Borgova selv, som har blitt en storslått by, med grønne lys og elektrisitet. De ulike områdene du får utforske strekker seg derfor fra øde fjell og dype skoger, til slitne falleferdige byer, kloakk og Borgovas flotte hovedgate og teater.

Van Helsings verden er mye av det som skiller den fra andre sammenlignbare spill. Den består av mer enn den standard fantasy-settingen, med sverd, magi og paranormale monster. Van Helsing legger i tillegg til en gotisk stil med damppunk-elementer som skytevåpen, elektrisitet og ikke bare vitenskap, men robotaktige fiender som morsomt nok faktisk passer inn.

Jeg ser ingenting!

Det er monster stort sett over alt, og de aller fleste er designet veldig flott og detaljert. Derfor er det så synd at utviklerne strengt talt har klønet det litt til når det er mange fiender på skjermen samtidig (og de kommer jo ofte i store flokker). Det kan ofte bli kaos, og litt vanskelig å sikte. Du treffer jo stort sett noe, bare ikke nødvendigvis akkurat den fienden du skulle ønske.

Fienden du aktivt prøver å bli kvitt får sin helsebar plassert helt øverst på skjermen, hvor jeg personlig syns det er litt vanskelig å følge med på den. Uansett er det i alle fall bedre enn alternativet, som er å gi alle skadde fiender en helsebar over hodet deres. For det blir bare en stor, rød og forvirrende mølje.

Katarina, vårt kjære spøkelse, kan heldigvis ikke dø. Når hun har blitt slått nok på og har brukt opp alle helsedrikkene sine svever hun bort fra slagmarken og lader opp batteriene igjen, og da har du stort sett tatt deg av resten av fiendene. Når dere ikke er i kamp er hun i en gullfarget og vakker form hvor hun ser ut som en vanlig kvinne, men i kampmodus blir hun et grufullt, svart bansheelignende monster med hale. Jeg hadde definitivt blitt redd for å møte henne i en mørk skog. Hun sleiver med kjeften uansett om dere er ute blant banditter og monster i skogen, eller om dere er ute og handler i en av landsbyene.

Roboter i tillegg til alle monstrene. Van Helsing må kunne håndtere alt.

Også de andre figurene i spillet kommer med morsomme bemerkninger. Om du lytter kan du få med deg alt fra vulgære merknader til viktig opplysninger om steder på kartet hvor du kan finne nye oppdrag og informasjon om ulike monster. På en måte bidrar dette til å gjøre byen til en egen levende organisme som alltid summer.

Flerspiller

Om du spiller online kan du utfordre Borgovias fiender med opp til fire venner. Flerspiller har vært en stor del av flere isometriske hugg-og-slå-spill, som for eksempel Diablo, men på meg virker det som om The Incredible Adventures of Van Helsing har lagt sitt største fokus på enspillerdelen.

Det er ingen klart definerte klasser, da alle spiller som Van Helsing, og du har kun mulighet til å oppgradere de våpenevnene du ønsker. Men ettersom det er mange forskjellig våpen og utstyr å velge mellom er det likevel ikke alt for vanskelig for alle å fine sin plass på et lag.

Den mest utfordrende delen kan være å finne en gruppe å spille med. Da jeg skulle prøve flerspillerdelen var det kun et par spill som ikke allerede var fulle, så det kan være en fordel å overtale venner til også å skaffe seg Van Helsing, slik at dere kan gå ut i Borgovias villmark sammen.

Katarina kan ta seg av en hel hær.

NeocoreGames har absolutt skapt en meget spennende verden, men bidrar dessverre ikke med noe nytt eller ekstraordinært. Uansett er dette et godt spill med lite en kan sette fingeren på. Grafikken, humoren og den gode kjemien mellom Van Helsing og Katarina står frem som spillets beste deler.

Det en god spillopplevelse, selv om spillet ikke kan presse seg frem og utfordre storheter som Diablo III og Torchlight II. Likevel, The Incredible Adventures of Van Helsing vil kunne underholde deg i gode 20 timer om du gjør alle sideoppdragene, og det er absolutt et spill jeg kan anbefale alle eventyrlystne der ute.

The Incredible Adventures of Van Helsing er i salg digitalt for Windows (testet) og Xbox 360.