The Walking Dead Episode 3: Long Road Ahead

Et dystert avsnitt med vanskelige moralske dilemmaer.

The Walking Dead-serien har vist seg å være et godt eksempel på hvordan et moderne eventyrspill burde se ut. Til nå har det gitt meg et variert og gjennomført galleri av rollefigurer, en gripende historie og en følelse av tilhørighet til gruppa av mennesker som følger meg gjennom hver episode. I samtalene jeg har hatt med disse menneskene har jeg måttet ta en rekke vanskelige beslutninger, som former historien min. Dette er selve kjernen i spillet, at alle beslutninger jeg tar vil ha en ringvirkning.

I forrige episode av serien fortalte jeg at valgene jeg måtte ta ble vanskeligere, og at jeg ble vitne til en brutal virkelighet om hvordan mennesker kan te seg under press. Nå er en ny episode av The Walking Dead klar, og tonen er mørkere og mer depressiv enn tidligere.

Vi møter Lee igjen like etter hendelsene i forrige episode. Gruppa er fortsatt forskanset i motellet, og Lee er ute sammen med Kenny for å samle forsyninger på et lite tettsted i nærheten.

Intern konflikt

Når de omsider kommer seg tilbake til motellet er det duket for konflikt. Gruppa har to sterke personligheter som er ganske uenige om planen videre, og hendelser fra forrige episode har gjort stemningen mellom de to enda dårligere enn før. Kenny har kone og barn han må passe på, så han er fast bestemt på å komme seg av gårde i campingbilen sin for å finne en båt og komme seg til havs. Hans motstander Lilly mener gruppa bør holde seg der de er, og at de er tryggest der for øyeblikket. Hun har også blitt en slags uoppnevnt leder for gruppa, og er ansvarlig for å dele ut forsyninger på en rettferdig måte.

Jeg prøver å holde meg noenlunde nøytral i konflikten, og utsetter det å velge side så lenge som mulig. Avgjørelser jeg har tatt i foregående episoder fører likevel til at noen liker meg bedre enn andre, uansett hva jeg sier eller gjør nå. Etter at alle har falt til ro igjen forteller Lilly meg at en i gruppa stjeler forsyninger. Jeg får i oppgave å finne ut av hvem det er, og dette blir en slags gåteløsingsoppgave. Jeg merker meg at de dramatiske delene av episoden i større grad deles opp av rolige sekvenser med gåteløsing, og det passer bra. Det er fint med noen avbrekk innimellom vanskelige avgjørelser og hårreisende hendelser.

Etter å ha lekt detektiv en liten stund blir plutselig motellet angrepet, og Kenny får vilja si. Episodens navn peiler oss inn på at gruppe vil bevege seg. Underveis skjer det en rekke dramatiske hendelser som jeg ikke kan si for mye om uten å ødelegge det for dere. Det jeg kan si er at spillet ikke er noe dårligere enn tegneserien og tv-serien når det gjelder å komme med en uventet vri på historien, og de er heller ikke redd for å vise oss hvor grusomme mennesker kan være mot hverandre når desperasjonen er stor.

Følelsesladd

Allerede fra første episode knyttet jeg bånd til de ulike rollefigurene jeg møtte, og prøvde så godt jeg kunne å være en likandes og grei fyr. Jeg valgte for det meste å være ærlig, og ville gjerne ha en god tone med de fleste. Den strategien fungerte ikke så veldig lenge. Det legges opp til at valgmulighetene du har til enhver tid kommer til å føre til negative konsekvenser for noen, og det er du som må stå ansvarlig for det. Det er ofte du som må bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø, og det er ikke enkelt. Du blir følelsesmessig involvert i de ulike personene du møter på veien, og det er tøft å velge en overfor en annen. Valgene jeg tok i de tidligere episodene blir enda tydeligere nå, og jeg innser at jeg må spille det hele på nytt når serien er over for å se hvordan jeg kunne ha gjort ting annerledes. Likevel tror jeg at uansett hva jeg velger vil det gå galt for noen.

I episode 3 er valgene du må ta enda vanskeligere. Forholdene du har bygget opp med menneskene rundt deg settes på prøve, mer enn noen gang. Ingen er trygge, og forventningene du sitter med kommer til å bli snudd på hodet. Jeg liker at alt er uforutsigbart, og at historien nå dras i en litt annen retning enn hva som har skjedd i tegneserien. De to foregående episodene hadde visse likheter med ting som har skjedd i tegneserien, men nå utvikles det på en annen måte. Robert Kirkman, skaperen av serien, er opptatt av at alle de ulike adapsjonene av serien skal inneholde noe nytt, slik at fansen skal få en litt annerledes opplevelse hver gang. Det syns jeg er en veldig god måte å gjøre det på, og spillmediet fungerer veldig godt som adapsjon av serien.

Mer eventyr

Som jeg nevnte tidligere har denne episoden flere sekvenser med gåteløsing enn sine forgjengere. Disse er ikke spesielt utfordrende eller vanskelige, og fungerer som et avbrekk mellom dramatiske sekvenser og tøffe beslutninger. Det gjør også at spillet føles mer som et eventyrspill enn en interaktiv tegneserie, og det syns jeg er en god utvikling. De forrige episodene er på ingen måte dårlige, men siden dette er et pek-og-klikk-spill bør det jo inneholde noen gåter som skal løses.

Disse sekvensene er kunne vært lagt opp litt annerledes. Det blir mye vandring frem og tilbake for å finne ut hvordan du skal komme deg videre, og kombinert med litt knotete kontroll av Lee tar dette litt lenger tid enn nødvendig. Dette er dog bare småpirk, og ikke noe som ødelegger spillopplevelsen og helheten.

I anmeldelsen av forrige episode klagde jeg over hakkete skjermbilde og at bildet tidvis frøs i spennende og actionfylte sekvenser av spillet. Dette har heldigvis bedret seg betraktelig i denne episoden. Det var ett tilfelle hvor jeg måtte starte det hele på nytt fordi alt var opp ned, men jeg mistet heldigvis ikke mye spilletid. Problemet med bildefrekvensen så jeg bare et par ganger i denne runden, så dette har de tilsynelatende klart å rydde opp i.

I episode 3 vil forholdene du har utviklet med gruppa du reiser med, som nå har blitt en slags familie, settes på prøve. Hendelser i historien gjør at du er nødt til å ta stilling til hvem du skal ta side med, og revurdere hvem du kan stole på.

Sekvenser med gåteløsing har blitt en større del av spillet i denne episoden, noe som gjør at det fremtrer mer som et tradisjonelt eventyrspill enn tidligere. Det fungerer også som et rolig avbrekk mellom de mange hjerteskjærende og dystre sekvensene vi blir vitne til.

Telltale har valgt å takle enda mer dystre og vanskelige moralske dilemmaer i denne episoden av serien, og det ser ikke ut til at det kommer til å bli noe særlig enklere på ferden for Lee og gjengen hans. Jeg både gruer og gleder meg til å se hva som skjer videre.