Tiger Woods PGA Tour 10

Svært følsom sving

Wii-eiere kan nå få kloa i tidenes golfspill.

Det har lenge vært knyttet stor spenning til årets Tiger Woods-spill til Wii. Fjorårstutgaven var særs solid, med gode kontrollmuligheter. Nå er MotionPlus kommet på banen, noe som gjør svingen enda mer naturtro – i hvert fall ifølge EA Sports. Heldigvis lyver ikke spillgiganten, det er nemlig noe helt spesielt med å kunne slå presise slag rundt et gigantisk tre og ned på fairway. Det blir enda bedre når du føler at det faktisk er du som mestrer det slaget. Makten ligger nå for alvor i svingen du utfører.

Herlig sving

Selv om kontrollene er gode nok i seg selv, blir de helt fantasiske med ekstrautstyret MotionPlus. Det er nesten som ekte golf, dog noe forenklet. Jeg har i hvert fall ikke en like rett sving som det jeg får i dette spillet. Likevel er det herlig hvor responsiv køllen din er. Jeg valgte å kjøre det mest avanserte kontrolloppsettet, der du ikke kan ”jukse” med skru og automatisk retningsendring i draw og fade. Neida, her må du tenke gjennom hvert bidige slag og selv legge på draw og fade mens du slår. Til alt overmål fungerer det glitrende, og det er nesten som å stå der ute på gresset selv.

EA Sports har også tilrettelagt spillet for de som ikke er like gode som meg i denne idretten. Tre svingtyper fikser biffen for nybegynnere, samt at du kan slå på samme måte som på Xbox 360 og PS3 ved hjelp av Nunchucken. Likevel er dette en liten hån hvis du har MotionPlus – da du bare bruke de iboende mulighetene som ligger i å selv svinge Wiimoten på stuegulvet.

Presisjonsputting, en ny puttingmetode, var ikke så suksessfullt på de kraftigere konsollene. På Wii fungerer imidlertid denne nyheten veldig godt. Du føler du har langt mer kontroll over det du driver med på greenen. Følsomheten er bedre, og igjen er båndene til virkeligheten sterke. Om du puttet langt eller kort, oppover eller nedover – du har liksom mer å komme med i den avgjørende fasen av spillet i 10-utgaven, tilfeldighetene er langt mindre.

Det er imidlertid mer i Tiger Woods PGA Tour 10 en følsomme kontroller. Her har du et vell av moduser å kose deg med, enten alene eller sammen med andre. Du kan selvsagt lage og bygge din egen stjerne på PGA Touren. Her holder man seg til gamlemåten å utvikle ferdigheter på, der du tjener poeng og fordeler dem som du vil. Dermed er golferen din i konstant utvikling. I tillegg kan du jo også kjøpe prestasjonsfremmende utstyr, eller stille på køllene dine slik at de passer deg perfekt.

I tillegg til å leve det glade PGA Tour-livet er det også noe som heter Tiger Challenge. Her skal du gå i fotsporene til flere av de største spillerne, og løse ulike nøtter ute på det grønne gresset. Det er lett å la seg hekte av denne modusen, for hvert enkelt spill er ofte over på et blunk – men det gir likevel en god følelse å faktisk lykkes.

Sofakos

Videre har vi de tradisjonelle modusene, som ofte passer bra sammen med andre i sofaen. En annen nyhet i år er frisbeegolf, en idrett som vokser ganske kraftig i USA nå om dagen. De gode kontrollene sørger for at også dette er fornøyelig tidsfordriv, selv om jeg personlig gjerne er best med en kølle i hånda når jeg skal imponere andre.

Det er mer enn nok å ta seg til alene i Tiger Woods PGA Tour 10, men tro meg; dette blir enda morsommere sammen med andre. Enten du vil gå 18 hull med en kompis eller gjøre morsomme øvelser med full sofa i Party Golf, her er det garantert noe som vil underholde din vennegjeng. Dessuten er det mulig å vise seg frem på nett også, enten én mot én eller ved deltagelse i turneringer. Da vil du også få plass på en global rangeringsliste, noe som alltid er gledelig (om du gjør det bra, vel og merke).

Både i flerspiller og enspiller er været en faktor man må ta hensyn til. Som i de øvrige konsollversjonene er det også en dynamisk værmotor på Wii. Denne henter data fra Forecast Channel, og sørger for at været er det samme der du spiller som det er i virkeligheten. Dette skaper en uforutsigbar og spennende spillopplevelse, regn har nemlig stor innvirkning på ballbane når du putter. Vind kan på sin side gjøre drivingen særs utfordrende.

En annen ny detalj som gleder er oppdateringer av hvordan andre spillere gjør det. Slik blir du hele tiden satt under press, mens du faktisk spiller selv. Hvis noen for eksempel kjører en birdie på hullet ved siden av, hører du jubelen og får en kvikk beskjed om hva som har skjedd. Et lite minus deles ut for at vi faktisk ikke ser noe liv på de andre hullene underveis, det tar vekk litt av illusjonen av at du er med i en konkurranse med andre deltagere.

Mye gress

Tiger Woods PGA Tour begynner også å få et anstendig baneutvalg på Wii. Nå er 27 baner med, det er syv flere enn i fjor. Blant disse finner vi Banff Springs og Torrey Pines. Dessverre er ikke alle tilgjengelig fra start, og du må stå på og jobbe for å låse opp samtlige baner.

Visuelt synes jeg årets utgave har tatt seg kraftig opp, dette begynner faktisk å se ganske pent ut. Animasjonene er tatt helt på kornet, og vakre landskap gjør sitt til at du virkelig føler deg til stede. Nå skal det sies at man har en vei å gå til versjonene på Xbox 360 og PS3, blant annet når det gjelder kantutjevning, men noe annet er det vel ikke å vente. Tilskuerne har for øvrig blitt flere, men deres klonede hjerner gjør dem få tjenester når det gjelder intuitiv oppførsel langs green og fairway.

Lydbildet er stort sett det samme som versjonene på de andre konsollene. Kommentatorene gjør en kurant jobb, selv om deres mislykkede sarkasmeforsøk er noe irriterende. Ellers er tilskuerlyden berusende og detaljene i effekter som fuglesang og pingen når du treffer ballen fanger deg i øyeblikket.

Det blir stadig mindre som skiller Tiger Woods på de ”fancy” plattformene fra Wii-versjonen, og nå er det faktisk sistnevnte som har tatt over tronen som det aller beste golfspillet. Kontrollsystemet, dersom du har MotionPlus, er rett og slett uovertruffent. Så lenge MotionPlus-en holder seg presis er det en drøm å svinge kølla, og skulle nyvinningen slite er det lett som bare det å nullstille hele greia. Dette er som en avansert golfsimulator, hvis vi ser bort i fra at ballen glimrer med sitt fravær.

Variasjonen i moduser er stor, og EA Sports har lagt til rette for at ikke bare eksperter skal ha det hyggelig med Tiger Woods PGA Tour 10. Dette er et sportsspill og et partyspill i en og samme pakke, og de fleste vil finne mye underholdning i denne sprekkeferdige totalpakken. Hvordan i alle dager skal dere toppe dette, EA?

PS. Vi har tidligere anmeldt versjonene til Xbox 360 og PlayStation 3. Den anmeldelsen kan du lese her.