Anmeldelse

UFC 2009: Undisputed

God gammeldags juling

Snør på deg hanskene og gå amok med resten av villstyringene i UFC.

1: Side 1
2: Side 2

16 år gamle UFC, Ultimate Fighting Championship, er noe så macho og mannevondt som et arrangement der voksne menn banker hverandre i en ring (eller et åttekantet bur om man skal være pedantisk) med et forholdsvis tynt regelverk i bakhånd. Det er rått, brutalt og har millioner av fans verden over. Her er det ikke slåsskjemper fra de samme grenene som møtes, men en salig blanding av boksere, brytere, jujitsu-utøvere og mye annet rart.

Denne Battle Royale-aktige konkurransen er naturligvis fryktelig spennende, og som en forholdsvis trofast tilhenger er det med glede jeg kan meddele at den seneste spilltolkningen slettes ikke gjør skam på den ekte versjonen.

Skap din egen mester

UFC 2009: Undisputed tilbyr et pent utvalg ulike spillmoduser, men det er ingen hemmelighet at det er karrieremodusen som er den mest spennende. Tanken å å gjenskape meg selv i pikselform (om enn med en tilsminket sixpack og en anelse større overarmer), stige i gradene og banke gørra ut av bamser som Brock Lesnar og Frank Mir gjør meg ikke rent lite yr.

Her slipper man heldigvis å dagdrømme seg svimete, for det er et avansert figurutviklingssverktøy som åpner hele karrieredelen. Før du tar fatt på denne delen av spillet bør du likevel frese gjennom den svært grundige og velforklarte treningsdelen som i det minste gir deg en liten anelse om hvordan du skal temme dette svært omfattende beistet av et spill.

Figurverktøyet lar deg skreddersy kamphanen din ned til ørsmå utseendemessige detaljer, men det er ikke et krav å bruke mer enn et par øyeblikk på å skape en utøver man kan si seg fornøyd med. Den viktigste avgjørelsen er til syvende og sist hvilke to kampstiler man velger og hvordan man distribuerer poengene i et ferdighetssystem. Når det kommer til kampstiler har man seks ulike valg, og man må velge en stil for stående kamp og en for bakkekamp. De ulike stilene er judo, bryting, brasiliansk jujitsu, kickboksing, boksing og thaiboksing. De tre førstnevnte er bakkestiler, de tre sistnevnte er stående stiler.

Når man er ferdig med å justere nesestørrelse, hårsveis og har valgt en passende kampstilkombinasjon må man disponere et begrenset antall poeng i ulike kategorier. Disse spenner fra hvor flink man er til å rive motstanderen i bakken til hvor ødeleggende spark man har. Disse kategoriene er mange i antallet, og det er her man skisserer styrkene og svakhetene til figuren man skal styre gjennom en lang og tung karriere. Det er heldigvis ingen krise om man bommer litt på ferdighetsdistribusjonen i forhold hvordan man ønsker å spille, for man får tilgang til et stort antall av disse poengene i løpet av spillet. I tillegg har man tre basisegenskaper – styrke, hurtighet og utholdenhet – som man også må disponere en andre poengkvote utover.

Disponér tiden selv

Sentrum i karrieredelen er en kalender hvor du selv disponerer tiden din, og hva du kan gjøre bestemmes av en utholdenhetsprosent. Har du energi til overs vil du kunne bruke den på enten sparring eller trening. Førstnevnte er en kortvarig slåsskamp mot en fastsatt partner hvor dine prestasjoner bestemmer hvor mange ferdighetspoeng du får. Sistnevnte styrker basisegenskapene dine, og det eneste du trenger å bestemme er hvor intensivt, og hvilken egenskap, du vil trene. Når energien er tom så må man ta seg en hviledag, og denne personlige prioriteringen fungerer godt. Systemet er kanskje en anelse enkelt og tilbyr få valg, men det føles i hvert fall belønnende og gir et inntrykk av at man utgjør en forskjell.

Med tiden vil man også kunne låse opp ulike arrangementer som man kan velge å ta del i. Disse kan være alt fra innspillingen av din egen instruksjonsvideo til en autografsignering på det lokale kjøpesenteret. Belønningen er «cred», statuspoeng som gir deg tilgang til nytt utstyr og nye sponsorer, og du må selv ta standpunkt til hvorvidt det er verdt å ofre trening for disse godene. Likheter med hvordan man må velge mellom cola og joggetur i virkeligheten, altså, selv om systemet i spillet kanskje er en anelse mer tilgivelig. Og i likhet med den uunngåelige joggeturen etter nyttårshelga har du her treningsleire hvor du kan styrke nivået i de valgte kampstilene dine om du presterer godt.

Resten av funksjonene i det nevnte hovedkvarteret er rimelig overfladiske og nok ment å forsterke innlevelsen. En av de er en e-postkasse hvor du stadig vekk får oppmuntrende beskjeder fra manageren din, rangeringsoppdateringer og en drøss med halvspam du egentlig blir rimelig irritert av med tiden. I tillegg har man tilgang til en liste over hvor du og andre slåssere ligger på rangeringslistene samt et premieskap som fylles opp etterhvert som blir tildelt trofeer for ting som kveldens beste knockout og et større antall seiere på rad.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden