Farming Simulator 17

Overraskende engasjerende

Spillet du ikke visste at du trengte.

Ære være bøndene og jobben de gjør, men en bondesimulator høres i utgangspunktet ut som temmelig smale greier. Likevel har det blitt en overraskende populær sjanger, og Farming Simulator-serien står sterkt. Det hadde de neppe klart uten å fri til litt flere enn de mest skurtreskerinteresserte blant oss.

På samme måte som Truck Simulator-spillene har lurt en massiv mengde spillere til å slappe av med en velprodusert, men rolig, actionfri og fullstendig tilbakelent simulator, bør Farming Simulator-serien kunne favne om et overraskende bredt spekter av spillere. I en verden hvor det kan virke som om det er et mål i seg selv å stappe så mye action som mulig inn i spill, byr disse saktespillene på en interessant motvekt. Her er det bare å ordne seg en kopp varm drikke, finne frem ullteppet, senke skuldrene og lene seg godt tilbake i stolen.

Diger sandkasse

Farming Simulator 17 har ingen tydelige definerte mål, men gir deg i stedet en diger sandkasse og noen grunnleggende maskiner å leke med. Det er nok til å sparke deg i gang med bondekarrieren, men hvilken retning du vil satse på og hvordan du vil løse det, er helt opp til deg. Uansett om du vil dyrke korn, hugge tømmer eller leve av dyrehold er det rikelig med tilgjengelig utstyr og forskjellige strategier å velge mellom.

Klar for biltransport. (Bilde: Kristian Aasgård, Gamer.no)
Kristian Aasgård, Gamer.no

Det er mye å strekke seg etter, men for å komme seg dit må det tjenes penger. Mye penger. Optimal fortjeneste forutsetter at du er fornuftig i valg av utstyr og at du utnytter det på best mulig måte. Alt fra lastebiler til plog har løpende utgifter, og ting blir dyrere i drift jo eldre de blir. Som en følge av dette må du vurdere hva det er hensiktsmessig å kjøpe, hva du strengt tatt klarer deg uten og om det kan være mer gunstig å lease noen av redskapene. Skal avlingen selges umiddelbart, bør den lagres i påvente av bedre pris eller er det mer fornuftig å bruke noe av den til dyrefôr? Du kan godt drive skogsdrift uten mer utstyr enn en motorsag og frontlaster på traktoren, men lønnsomheten går kanskje opp dersom du investerer i en tømmerhenger og kostbar skogsmaskin.

Vanskelighetsgraden justerer du nokså fritt selv. I sin reneste form kreves det regelmessig pløying av jorden, samt flere runder med gjødsling eller luking før et gjorde kan levere maksimal avling. Salgsprisene vil også være lavere på høyere vanskelighetsgrader, slik at veien til toppen blir lenger. Arbeidsflyten rundt dyrehold er litt mindre påvirket av vanskelighetsgraden, men det er også tidkrevende. Griser er nytt i spillets siste utgave, men kyr, sau og høns er fortsatt på plass. De har litt forskjellige krav, men i praksis dreier det seg om å blande riktig fôr fra gårdens avlinger, fylle vann og rydde opp etter dem rundt matfatet.

Gleden for de fleste av oss vil nok ligge i å bygge seg opp og se planer og målene man har satt seg selv bli virkelighet, uavhengig av om man egentlig er interessert i traktorer eller ikke. Slik sett minner spillgleden om Truck Simulator-spillene, eller Transport Tycoon for den saks skyld. Farming Simulator er rett og slett en stor og velbygd sandkasse. Kanskje kommer du til et punkt hvor spillet ikke byr på mer motstand og pengene strømmer inn fortere enn du klarer å bruke dem, men veien dit er lang.

Fra arbeider til arbeidsgiver

Til å begynne med vil du kanskje utføre de fleste arbeidsoppgavene på gården din selv, men etterhvert som du ekspanderer blir det naturlig å leie inn arbeidsfolk til å gjøre en del av jobben for deg. Det er ikke alt som kan automatiseres, men innleid datastyrt arbeidskraft er fullt kapabel til å håndtere det meste på jordene dine. Da kan du fokusere på planlegging, tildeling av oppgaver og logistikken rundt lagring og salg av produkter. Hvis du vil da.

Firbeinte ullfabrikker.(Bilde: Kristian Aasgård, Gamer.no)
Kristian Aasgård, Gamer.no

Bare det å prøve ut de forskjellige typene utstyr vil ta rikelig med tid, så det er nok å henge fingrene i. Det er selvfølgelig et stort antall traktorer å velge mellom, med forskjellige egenskaper, men det finnes også flere utgaver av alle tenkelige redskaper. Dessuten må vel enhver bonde med selvrespekt må ha en pickup, og kanskje kunne du også tenke deg en semitrailer til å frakte tømmeret til sagbruket eller korn til mølla.

Mange av kjøretøyene kan oppgraderes og tilpasses eget behov ved for eksempel å bytte fra hjul til belter. Selv om det er mange imponerende maskiner, er spillets aller største doning en kuriositet for norske spillere, nemlig et DI.8-lokomotiv i originalfargene det fikk da det ble bygd for NSB. Det er ikke første utgave hvor dette lokomotivet dukker opp, men nå kan du selv kjøre varene dine til markedet med det. Hvis du likevel skulle gå lei de medfølgende kjøretøyene, er det en mengde modifikasjoner tilgjengelig som i tillegg til å gi deg nye doninger i butikken kan endre endre spillereglene, gir deg mer avanserte datamedhjelpere og så videre.

Godt utvalg i butikken.
Kristian Aasgård, Gamer.no

De eneste definerte målene du finner er oppdragene som er knyttet til andre bønders jorder. De er fullstendig frivillige, men kan være en kjærkommen inntektskilde. Disse nabobøndene trenger hjelp med alt fra harving til tresking, og stiller egne redskaper til disposisjon. I tillegg til grunker i lommeboka opparbeider du deg litt godvilje som kan hentes ut i form av rabatt dersom du senere ønsker å kjøpe jorder av dem.

Disse oppdragene er kun tilgjengelig når du spiller alene, men bortsett fra dette utarter spillets flerspillerdel seg praktisk talt likt som enspillerdelen. Penger tjenes, utstyr kjøpes og korn treskes. Kanskje ispedd litt traktorbryting, skogsløp med skurtresker, høyballstablingskonkurranse eller hva man enn måtte finne på. Spillerne må imidlertid samarbeide om å drive en gård, det er dessverre ikke mulig å drive hver sin gård på samme brett.

Det er kanskje fristende for mange å plassere Farming Simulator 17 i samme bås som mylderet av sære og svake simulatorer som oversvømmer markedet. Det ville være blodig urettferdig, for dette er et spill av gjennomgående høy kvalitet. Modellene er imponerende med mengder av funksjoner og fungerende hydraulikk, og det føles tilfredsstillende å beherske de ulike maskinene. Fysikkmotoren har en viktig jobb med å knyte det hele sammen, og selv om den til tider kan by på snodige feil, gjør den i all hovedsak en solid jobb.

Det største ankepunktet mot spillet er kanskje at det kan bli litt lite inspirerende når pengene begynner å strømme inn og utfordringen forsvinner. Dessuten vil nok mange oppleve at det ikke er all verdens grunn til å investere i siste versjon hvis man allerede har Farming Simulator 15. Det er nytt utstyr tilgjengelig og noen nye muligheter, men bortsett fra det er opplevelsen temmelig lik. Dersom du aldri har prøvd deg på det digitale bondelivet før, bør derimot Farming Simulator 17 være et utmerket tidspunkt å innvie Felleskjøpet-dressen på.

7
/10
Farming Simulator 17