Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Solid nettrollespill for PlayStation 4

Square Enix' storsatsing har funnet veien til den nye konsollgenerasjonen.

Hvis du hadde spurt meg, ville jeg svart at et massivt nettrollespill passer best på en PC. Det er den plattformen jeg er vant til, og dermed også der jeg helst spiller denne typen spill.

Da er det et aldri så lite paradoks at et av mine absolutte favorittspill er DC Universe Online, et nettrollespill jeg i sin tid spilte nesten til døde på PlayStation 3. Så lenge kampsystemet passer til en håndkontroll, og grensesnittet tilpasses på en intuitiv og god måte, ser jeg dermed ingen grunn til at ikke denne typen spill skal fungere også på konsoll.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ble sluppet for første gang på PlayStation 3 og PC 27. august i fjor. Det ble godt mottatt av både fans og spillpresse. I min anmeldelse den gang konkluderte jeg med at det var et solid, men litt kjedelig og lite nyskapende spill.

Byene er flotte.

Sonys nye flaggskip PlayStation 4 har nå fått smake litt på Final Fantasy-karamellen. A Realm Reborn er det andre spillet i denne sjangeren til den nye plattformen, og kvaliteten er fortsatt bra.

Flotte landområder

Eorzea, landet man befinner seg i, er et vakkert sted. Det er frodig og fargerikt, og med den nye maskinvaren ser det riktig så pent ut. Spillet ser fortsatt best ut på PC, men det er veldig lite som skiller den versjonen med Playstation 4. Den nye maskinen til Sony takler også at det skjer mye ting på skjermen samtidig, uten at det er mange nevneverdige fall i ytelse.

Dette er et spill som ikke sparer på de visuelle effektene. Monstrene er overdådige og fantasifulle, og finnes i alle regnbuens farger. Gjennom historien besøker man alt fra den flotte middelhavsinspirerte byen Limsa Lominsa til tørre, mindre hyggelige ørkenområder. Spillets mange plasser er varierte, og alle med sin særegne sjarm og stil.

Utviklerne har ikke ligget på latsiden i etterkant av PC-lanseringen for snart et år siden. De har finpusset klassene, rettet opp i mange feil og lagt til mye nytt innhold. I det siste har det kommet to store oppdateringer fullstappet med nytt materiale for spillerne å bryne seg på. Her har det kommer både nye oppdrag som bygger på historien, samt nye gruppeområder som setter samarbeidet på prøve.

Ikke stol på denne mannen.

Da jeg logget meg inn på kontoen fikk jeg meg en hyggelig overraskelse: Alle figurene jeg hadde lagd og spilt på PC kunne også spilles på PlayStation 4. Det har gått meg hus forbi at de ulike plattformene spiller sammen og deler servere. Dermed kan man fortsette å spille sammen med en kompis, selv om han sitter ved PC-en.

Ved godt mot logget jeg meg inn på min hovedfigur som allerede har nådd maks nivå, og tenkte jeg skulle gjøre meg kjent med den igjen. Det gikk dårlig, da jeg ikke skjønte spesielt mye av kontrolloppsettet.

Dermed var det duket for en ny figur, for å gå gjennom en opplæring i bruk av håndkontroll. Mus og tastatur fungerer ofte best til mange av spillene i denne sjangeren, så jeg veldig spent på hvordan det skulle fungere med kontrollen til PlayStation 4.

Alle egenskapene og angrepene man får kan enkelt knyttes til en kombinasjon av knapper på kontrollen. Nederst på spillskjermen vises i alt 16 ulike angrep, og man skifter mellom de ulike kombinasjonene ved bruk av skulderknappene L1, L2, R1 og R2 samtidig som man trykker på en av de andre knappene. Litt knotete og noe feiltrykk blir det i starten, men etter hvert ble jeg godt vant med styremåten. I tillegg er det en rekke andre snarveier ved bruk av berøringsmatten på kontrollen, som gjør at muspekeren hopper dit man vil ha den.

Mange varierte områder å besøke.

Litt klønete

Selv om utvikleren har tilpasset grensesnittet og kontrollene blir det litt mer kløning og ikke så intuitivt som jeg hadde ventet meg. Spillet er tydelig laget med PC i tankene først, og deretter tilpasset til konsoll. Sammenlignet med for eksempel DC Universe Online synes jeg forskjellen mellom tastatur/mus og kontroll er vesentlig større i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn.

Selve kampsystemet fungerer imidlertid bra også på konsollen. Her låser man siktet fast til en fiende, og utfører angrepene til fienden faller. Etter hvert som man får flere angrep består det ofte i å kombinere angrep sammen slik at man oppnår en type effekt. Det kan for eksempel være at et angrep styrker et annet, slik at man gjør mer skade. Ikke noe man ikke har sett før, men uansett er kampsystemet solid og godt. Svakheten er at det kan kjennes litt vel gjentakende ut til tider, spesielt senere i spillet når man har fått de aller fleste angrepene. Da utfører man i all hovedsak nøyaktig den samme angrepsrekken gang etter gang i kamp med fiendene.

To av hjelperne du møter på.

I disse tilfellene er det godt at utviklerne har variert oppdragsstrukturen og hva du kan gjøre i jakten på de dyrbare erfaringspoengene. F.A.T.E. er en type hendelser som skjer med jevne mellomrom rundt omkring i de ulike områdene. Her må man jobbe sammen mot et felles mål. Det kan være bølger med fiender som angriper en landsby, eller et stort monster man skal ta knekken på. Her må man spille mer sin egen rolle, der noen leger skade mens andre kontrollerer og tar livet av fienden. Å fullføre en F.A.T.E. er også en av de mest effektive måten å gå opp i nivå på, ved siden av vanlige oppdrag.

Sammen med fire andre kan man også teste styrken sin i et av de mange gruppeområdene som finnes i spillet. Disse er utfordrende, og man må virkelig jobbe sammen som et lag om man har et håp om å fullføre dem. Områdene er ikke altfor lange, men utover i spillet øker vanskelighetsgraden betydelig. Det er gøy å endelig klare en sjefskamp man har slitt på, og se på belønningen som venter når fienden endelig faller.

Blir du lei av all slåssingen og alle monstrene som prøver å ta livet av deg kan du bytte ut våpenet ditt med en hakke eller spade, og ta fatt på en av de mange yrkene som finnes i spillet. I tillegg til å samle materialer rundt omkring i verdenen kan man også lage en rekke ting. Du kan bli blant annet bli bli en kokk, alkymist eller smed som lager våpen. Om du ønsker kan du faktisk komme deg fra nivå 1 til 50 helt uten å ta livet av et eneste monster, bare ved å gjøre en av jobbene du har valgt. Jobbsystemet er detaljert og omfangsrikt, og byr på mange timer med god underholdning for de som liker denne delen av et massivt nettrollespill.

Tøffen!

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er et vellaget massivt nettrollespill. Det kan smykke seg med et godt kampsystem, fin grafikk og en stor og fargerik verden. Overgangen fra PC til konsoll går fint, med et pluss i margen for at figurene er spillbare på tvers av plattform. Det har imidlertid ikke skjedd mye nytt siden PC-versjonen kom, annet enn justeringer, feilrettinger og mer innhold. Kampsystemet fungerer godt, men det føles til tider gjentakende og litt statisk.

Kontrolloppsett og grensesnitt har blitt tilpasset styring med håndkontroll, men kjennes til tider litt klønete. I selve kampene går det bra, men det er når man skal navigere menyer og andre ting på skjermen at savnet av en mus er størst.

Jobb- og klassesystemet er spillets aller største styrke, og noe jeg fortsatt liker godt. Det at man ved et enkelt våpenbytte bytter klasse eller jobb er noe jeg liker, og man står helt fritt til å forandre spillestil og gjøre noe nytt med sin figur om man ønsker. Man må riktignok gå igjennom alle nivåene for hver klasse og jobb helt på nytt, men friheten er der uansett.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er et solid spill også på PlayStation 4.

Er du på jakt etter et annet spill i sammen sjanger kan du sjekke ut DC Universe Online, som også finnes på PlayStation 4.

7