Hearthstone: Heroes of Warcraft

Morsom kortlek basert på Warcraft-universet

Hearthstone er et dypt og underholdende samlekortspill fra Blizzard.

Aldri hadde jeg trodd et slag med kort skulle bli så spennende. Forleden spilte jeg en runde for å gjøre et av de daglige oppdragene som finnes i spillet, og møtte en meget hissig magiker. Han presset på med det ene angrepet etter det andre, og etter kort tid stod han igjen med 30 liv, mens jeg hadde 12.

Han hadde imidlertid en svakhet: Få kort igjen og tilsvarende få valgmuligheter. Sakte, men sikkert fikk jeg jobbet meg inn i kampen igjen, skaffet meg overtaket og vant til slutt med ganske god margin.

Taunt betyr at det kortet må angripes så lenge det ligger på brettet.

Det er kamper som dette som gjør at jeg hele tiden kjenner suget etter å bare ta en kamp til før jeg skrur av. Hvis du har i tillegg kun har et kvarter til overs så er Hearthstone et perfekt spill til en slik anledning. Da får man klemt inn en kamp eller to før man må slå av igjen, noe som passer meg helt perfekt.

Jeg spilte mange, mange timer World of Warcraft i sin tid, og har et hav av gode minner fra den tiden. Derfor er det kanskje ikke så rart at det skulle et kortspill basert på det universet til før jeg virkelig fikk opp øynene for denne typen spill.

Klassevalg

Blizzard er et av de mest respekterte og største spillselskapene som finnes i dag. Gjennom over 20 år har de laget en rekke store spill, og står nå med tre meget kjente spillmerkevarer – Warcraft, StarCraft og Diablo.

Den største suksessen så de utvilsomt i 2004 da de lanserte World of Warcraft. Det massive online rollespillet ble en enorm suksess, og har hatt over 11 millioner aktive spillere på sitt meste. Ingen andre spill i den sjangeren kan måle seg med den brukerbasen, og dette har selvsagt gitt mer enn nok penger i kassa til utviklerne.

Det første du gjør når du skal spille en kamp i Hearthstone er å velge hvilken helt du skal være. Disse samsvarer med velkjente klasser og navn fra Warcraft-universet, og du kan velge mellom «Mage», «Priest», «Warrior», «Druid», «Shaman», «Warlock», «Rogue», «Hunter» og «Paladin». Alle heltene har sin unike evne som kan brukes i en kamp. Magikeren kan skyte en flammekule på motstanderen som gjør skade, mens presten kan lege seg selv eller en av kortene på spillebrettet. Etter å ha spilt litt med de ulike heltene finner nok alle en eller to helter man liker bedre enn de andre. I tillegg til dette har de ulike heltene kort som er eksklusive til de. Dette gir klassene et ekstra særpreg og krydrer spillopplevelsen. Selv om alt er balansert slik at ingen har spesielle fordeler, kommer klassevalget til å styre både spillestil og utvalget av kort.

Begynner å få litt taket på denne kampen.

En stokk består av totalt 30 kort, der kun to kort kan være identiske. Med kortstokken under armen bærer det ut på slagmarken for å kjempe en tøff kamp mot motstanderen med kortene som våpen. Tro imidlertid ikke at det bare er å slenge ut kort til høyre og venstre. Du har manakrystaller, som er en type ressurs du betaler med for å spille kort og gjøre egenskaper. Du starter med én manakrystall tilgjengelig, og øker beholdningen med en for hver tur, opp til totalt ti. Alle kort du vil legge ned på spillebrettet eller egenskaper helten din har koster et visst antall manakrystaller. I starten er det derfor begrenset hva du får gjort, mens det etterhvert åpner seg et hav av valgmuligheter.

Gjennom en meget bra, men litt langtekkelig lærefase får man en god innføring i spillet. Her spiller man mot datastyrte fiender som øker i styrke og kompleksitet etter hvert. Det gav en meget grundig og bra innføring i det mest nødvendige i spillet, og lærte meg som ny mange ting underveis. Hvis du aldri har spilt Hearthstone eller andre kortspill tidligere lønner deg seg å følge med underveis.

Sats pengene dine

Kampene er turbaserte, og man har 90 sekunder på å gjøre trekkene sine før tiden renner ut. Begge spillerne starter med 30 livspoeng, og hele poenget er å hakke løs på fienden til de ikke har noe liv igjen. Man kan angripe med kort som ligger på bordet, eller med andre angrep og egenskaper man spiller har. Et eksempel på dette er et kort magikeren har som kaster en flammekule som gjør seks skadepoeng. Kortet spilles og brukes umiddelbart, i motsetning til mange andre kort som ligger på spillebrettet til de fjernes av motstanderen.

Den skjermen man helst vil se etter en kamp.

Spilleren som starter først har tre kort, mens den andre starter med et fire. Hver gang det er din tur trekker du et nytt kort fra stokken. Deretter er det om å gjøre å spille kortene sine lurt, angripe når man har mulighet og passe på å tenke litt smartere enn den man spiller mot. Man må hele tiden ta mange vanskelige valg, og noen ganger kjennes 90 sekunder veldig korte ut.

Hearthstone har tre ulike måter å spille på per i dag. Du kan spille vanlige eller rangerte kamper med standard eller egenkonstruerte kortstokker, eller du kan ta med kortene i en arenamodus. Standardstokkene er like for alle, mens de egenkonstruerte kan inneholde alle slags kort den spilleren har skaffet seg. I arenaen satser du en gitt mengde gull, og med noen seire vinner du mer enn det du satset. Kampene i de ulike modiene foregår på samme måte, det er bare forberedelsene man gjør inn i kampen som er annerledes.

Selv om man møtes på likt nivå med de forhåndsdefinerte stokkene liker jeg helt klart best å spille med de stokkene jeg har satt sammen selv. Det er der man får testet hva som fungerer og ikke, hvordan man liker å spille og hvilke kort man liker best. Spenningen når du satser penger i arenakampene er morsom, og det at du kan tape gullpengene gir selvsagt det hele litt ekstra. Uansett er det i de rangerte kampene, der man kan gå opp eller ned divisjoner og nivåer, som uten tvil er min favoritt, og den jeg liker aller best.

Gullet kan du bruke på å kjøpe pakker med kort, slik at samlingen din vokser. Totalt finnes det nesten firehundre ulike kort du kan skaffe deg. Gull kan tjenes ved å gjøre daglige oppdrag, eller du kan velge å bruke vanlige penger på å skaffe deg kort. Hearthstone er imidlertid ikke et spill der du må bruke penger på å skaffe deg alle kortene eller ha en kompetent sjanse til seier mot andre som har brukt penger. Mange av de aller beste spillerne i verden har kommet seg opp til øverste divisjon helt uten å bruke penger på spillet, noe jeg synes er veldig bra.

13 skade på et kort er noe man vil fjerne fra spillebrettet raskt. .

Spennende kamper

Jeg har ikke brukt penger på å kjøpe meg kort. Via oppdragene, som er alt fra å gjøre 100 skade til å vinne to kamper med en bestemt klasse, har jeg tjent nok til å få tak i nye pakker med kort i et tilfredsstillende tempo. Hvis du skulle ønske å bruke litt penger for å øke din kortsamling, så koster en pakke med fem kort omtrent 23 kroner. I tillegg til dette har du muligheten til å bryte ned kort du har duplikater av, eller ikke trenger, og konstruere nye kort. Dette er en morsom vri som gjør at kort du allerede har eller ikke har brukt for uansett kommer til nytte.

Uansett hvilken spillmodi du velger tar det sjelden lang tid før du finner en motstander. Jeg har heller ikke opplevd store problemer med at jeg har møtt motstandere som er langt over mitt eget nivå. Dermed er kampene ofte spennende og utfordrende. Hearthstone er et ganske ukomplisert og lettlært kortspill på overflaten, men som samtidig har så mye dybde og kompleksitet at det har blitt et ganske populært esportspill, og flere store turneringen har hatt med spillet på sine arrangement. Jeg liker spesielt å sy sammen en god blanding av de kortene som passer min spillestil, gjøre noen endringer her og der og se om de fungerer som ønsket i kamp. Og det er mange ulike måter man kan tilnærme seg en kamp på, alt etter hva slags typer kort man vil ha med.

Du kan fokusere på å øke styrken på eventuelle magiske angrep man har, eller forbedre angrepskortene med andre kort som øker både helsen og angrepsstyrken. Variasjonen i måter man kan spille på er enorm. Det å balansere angrep og forsvar, vurdere om man skal dumpe alle krystallene man har i et kraftig kort eller putte på to litt svakere, og prøve å forutse hva motstanderen gjør er utrolig spennende og tilfredsstillende. De aller fleste kampene varer sjelden lenger enn fem minutter, i og med at man har maks 90 sekunder på å gjøre de trekkene man ønsker.

Spillerne kan sette opp mange ulike kortstokker tilpasset hver rase eller hver spillestil.

Hearthstone er et meget velpolert og vellaget spill fra Blizzard. Den visuelle stilen står bra til universet det er basert på. Alle kortene har egne animasjoner og lydeffekter og dette bidrar til følelsen av at spillet er gjennomført og gjennomtenkt til fingerspissene.

Synergier mellom de ulike kortene, balansen mellom offensive og defensive kort, samt det å kunne overraske motstanderen gjør enkle Hearthstone til et dypt og komplisert kortspill, som etter mange timers spill fortsatt lærer meg nye ting. Kjappe, intense kamper i jakten på neste nivå i divisjonssystemet gir et sug som enkelt og greit er deilig.

Hearthstone er gratis å laste ned, og det trenger ikke koste deg en eneste krone å klatre på rangstigen og bli den beste kortspilleren som finnes. Utviklerne har maktet å balansere kortene og spillet slik at alle har en reel sjanse på seier. Det er helt opp til hvor mye man lærer og hvor god man er til å forutse og lese motstanderens tanker.

Jeg digger Hearthstone, det er et meget bra kortspill som selv etter mange, mange timers spill fortsatt gir meg en god utfordring, og som helt sikkert er et spill som underholder i lang tid framover.

8
/10