Anmeldelse

Hyrules Warriors Legends

Mer av det samme, bare verre

Hyrule Warriors Legends er et spillteknisk mareritt.

Nintendo

For to år siden ble Hyrule Warrios lansert til Wii U, et hugg og slå-spill som kombinerte de fantasifulle figurene fra Zelda-serien med de omfattende slåsskampene fra Dynasty Warriors. Det var ikke et direkte imponerende spill. Underholdningsfaktoren druknet litt i de ensformige spillmekanismene og langtekkelige oppdragene.

Nå har Nintendo valgt å nedskalere spillet så det kan relanseres til Nintendo 3DS. Hyrule Warriors Legends kommer også med en del ekstrainnhold som ikke var å finne i originalversjonen, med nye helter og nye oppdrag. Dessverre er porteringen fra stuekonsoll til håndholdt så dårlig at de like gjerne kunne latt det ligge.

Stygt og hakkete

Linkle viser hvor skapet skal stå.
Nintendo

Hyrule Warriors Legends er et teknisk mareritt. Mekanismer, struktur og oppdragsflyt er strengt tatt den samme som tidligere, men det er grafikken og bildeflyten som sliter mest. Alt har blitt nedgradert til en ensformig og kjip grøt som bare øker følelsen av monotoni. Gressletten foran Hyrule slott har blitt en flat og brungrønn smørje uten skikkelig fargeprakt, de farlige lavahulene mangler den sydende og varme atmosfæren, og alt virker fullstendig blottet for liv.

Bildefrekvensen har fått seg en skikkelig trøkk. Originalutgaven fløt i det minste bra, til tross for litt hikking under virkelig røffe sekvenser, men 3DS-versjonen sliter fra første oppdrag. På en gammel 3DS ligger bildefrekvensen konstant under 20 bilder per sekund, og fordi spillet er så omfattende kan du ikke skru på 3D-effekten engang. Ting farer bedrer på New 3DS-konsollen, som har hakket hvassere innmat, men også her faller bildefrekvensen betraktelig hvis du skrur 3D-bryteren opp til maks.

Det har også skjedd noe med figuranimasjonene i overgangen fra Wii U til 3DS. Heltene beveger seg slik de skal, men de fiendtlige monstrene ser ut som de deltar i en dårlig stop motion-film. Animasjonene er hakkete og usammenhengende mens de danser seg mot deg. Når de først kommer fram til deg bare står de der og venter på at du skal kverne deg gjennom dem.

Innimellom føles det som om 3DS-en rett og slett ikke klarer å holde følge med det høye tempoet i Hyrule Warriors Legends. Motstandere spretter inn fra ingensteds når du løper rundt i kamparenaen og du kan ikke se mer enn et par meter foran deg. Rent grafisk er dette en av de dårligste porteringsjobbene jeg har sett.

Fra Ocarina til Wind Waker

«My Fairy» lar deg avle opp feer som hjelper deg i kamp.
Nintendo

På det rent innholdsmessige får du det samme i 3DS-versjonen som i den originale Wii U-utgaven, med et par forskjeller. Historiemodusen «Legend Mode» har fått nye tilleggsoppdrag og helter basert hentet fra Wind Waker, samt en blodfersk Zelda-figur i form av bondejenta Linkle. Da hun først ble avslørt trodde man at hun er en kvinnelig utgave av Link. Hun er selv overbevist om at hun er en reinkarnert utgave av den legendariske helten, noe som aldri bekreftes direkte, men sannsynligvis er hun bare en vanlig jente som ligner veldig.

Generelt sett liker jeg Linkle og synes hun burde vært mer med i spillet. Akkurat som alle de andre heltene er hun en skikkelig «badass», som kan rundjule de fleste monstre med letthet. Oppdragene hennes skjer for det meste ved siden av de andre heltenes historie, og hun får en virkelig sentral rolle først mot slutten. Jeg virkelig at hun dukker opp igjen.

De Wind Waker-inspirerte oppdragene dukker først opp mot slutten av spillet, da det må passe inn med resten av handlingen. For de av oss som spilte Hyrule Warriors på Wii U betyr det at vi må kverne oss gjennom oppdrag vi har spilt før for å komme oss til det nye innholdet. Når de tekniske løsningene er så dårlige føles det ikke verdt det. Da spiller jeg heller Wii U-utgaven, som strengt tatt er bedre, der Wind Waker-heltene kan lastes ned som ekstrainnhold.

«Free Mode», der du kan spille hvilket som helst oppdrag med hvilken figur du vil, er selvsagt tilbake. Det er også «Adventure Mode», som gir deg et rutebasert verdenskart der hver rute er ett bestemt oppdrag med gitte seierskriterier. «Challenge Mode» er dessverre vekk, men det er likevel nok å ta av.

Adventure Mode langt større enn historiemodusen.
Nintendo

Etter å ha gravd meg litt mer inn i Adventure Mode liker jeg denne langt bedre enn historiemodusen og synes attpåtil at det passer ganske godt til en håndholdt konsoll. Hvis Hyrule Warriors Legends kun var disse oppdragene ville det vært helt greit. Det finnes også masse nye kart til Adventure Mode som kan kjøpes for rundt en hundrelapp, som er basert på Links håndholdte eventyr.

Konklusjon

Hyrule Warriors Legends er spillet som ble for stort for Nintendo 3DS. Hvordan det er mulig å gjøre en så dårlig porteringsjobb er forbløffende, men Nintendo og Omega Force har likevel klart det. Den nedgraderte grafikken og hakkete bildefrekvensen gjør spillet til en stusselig affære og fjerner moroa i den overdrevne fiendeslakten.

I og med at spillet er forholdsvis monotont fra før blir det heller ikke spesielt moro å karre seg framover mot ekstrainnholdet i historiemodusen. Jeg digger Wind Waker, men føles aldri verdt det på grunn av de dårlige tekniske løsningene. Linkle er kul, da. Hadde hun vært en større del av spillet ville det vært enda bedre. Nå er hun strengt tatt bare en ettertanke.

Min anbefaling: Styr unna Hyrule Warriors Legends. Spill heller originalen. Den ser langt bedre ut og har allerede nok innhold til å holde deg underholdt i flere uker.

Er du ute etter noen hardtslående og stilfulle action-spill kan vi anbefale Hyper Light Drifter og Dark Souls III. Vil du heller ha et Zelda-eventyr finner du noe litt mindre kjente juveler her.

3
/10
Hyrule Warriors Legends
Styr unna Hyrule Warriors Legends.

Siste fra forsiden