Lego Star Wars: The Force Awakens

Noe av sjarmen har gått tapt siden 2005

Lego Star Wars: The Force Awakens gjør mye rett, men snubler i egne nyvinninger.

Lego Star Wars: The Force Awakens
Warner Bros.

Lego-spillene fra TT Fusion burde være kjent for de fleste i 2016, men da Lego Star Wars: The Video Game ble sluppet i 2005 var det noe helt utenom det vanlige. Spillet var lekent, vakkert og tilgjengelig for folk i alle aldre. Spillet betydde starten på en helt egen sjanger med lettbeint underholdning for både barn og voksne, men i likhet med mange andre spillserier som har årlige utgivelser, er det ikke urimelig å si at også denne har bydd på litt for mye av det samme opp gjennom årene.

Med nye funksjoner, puslespill og fin grafikk forsøker Lego Star Wars: The Force Awakens å rette opp i dette, men spørsmålet blir heller om kvalitetens dager er talte for de søte figurene.

Innledningsbrettet er ganske kult, men allerede her får vi et innblikk inn i knappeknusingsuniverset. (Bilde: Andreas Bjørnbekk, Gamer.no)
Andreas Bjørnbekk, Gamer.no

Fortsatt morsomt

Lego-spillene har alltid vært enkle å plukke opp, og heldigvis er ikke The Force Awakens noe unntak. Kontrollene sitter like godt som før, de er presise, og hverken fall i bilderaten eller andre utsettelser er tilstede for å ødelegge opplevelsen. De med en spesiell forkjærlighet for kule animasjoner og legoklosser vil nok også ha glede av hvor realistisk lekene ser ut. Om «realistisk» er et ord man kan bruke om legoklosser er en annen sak, men stilig er det.

Det nye Lego Star Wars-spillet er svært likt seg selv – for det meste på gode måter. Det er like morsomt å skulle løpe rundt og knuse stormtropper som det alltid har vært, og for nykommere er det dermed ikke noe i veien for å skulle nyte brorparten av det spillet har å by på. Samtidig er det her noe av problemet ligger. Det er like morsomt, men ikke bedre enn tidligere. For oss som har fulgt denne serien i over ti år blir ting derfor fort gjenkjennelig, og hvis man da er typen som gjerne skulle sett at TT Fusion endret enda mer på serien, er det lett å bli skuffet.

Den klassiske Lego-humoren er også tilbake på godt og vondt. På sitt beste leverer Lego Star Wars: The Force Awakens morsomme dialoger og spydige kommentarer; på sitt verste er det mer av de gamle lyssabelen-funker-ikke-vitsene.

Forandring på godt og vondt

Enkelte karakterer har egenskaper andre mangler. Lyssabel trengs for eksempel for å åpne denne porten. (Bilde: Andreas Bjørnbekk, Gamer.no)
Andreas Bjørnbekk, Gamer.no

Lego-spillene er nok seg selv litt for like, men TT Fusion prøver iherdig å gjøre noe med dette inntrykket. Selv om fundamentet i Lego Star Wars: The Force Awakens er nøyaktig det samme som i det første spillet fra 2005, tilbyr denne siste utgaven noen veldig tydelige nyvinninger. Én av disse er den nye dekningsfunksjonen. I visse skuddvekslinger fungerer The Force Awakens som et hvilket som helst annet skytespill ved at man tar dekning bak hindringer for så å reise seg opp og skyte alt som skulle sikte på deg. Ved første øyekast så dette morsomt ut, og et meget fint dybde-filter skrur seg på når man er i denne modusen. Jeg skal også innrømme at det til tider er morsomt å se en litt mer seriøs side av Lego-verden. Dessverre kan jeg ikke meddele at det gir spillet noe særlig ekstra. Tvert imot føles det ut som om fremgangen og spillets flyt saboteres av å måtte kverne seg igjennom disse skyteepisodene.

Dette tar kaken av dårlige puslespill. Hold spaken i en og samme retning, så er du sikret seier. (Bilde: Andreas Bjørnbekk, Gamer.no)
Andreas Bjørnbekk, Gamer.no

Skuddvekslingsmodusen er kanskje bare toppen av isfjellet, men at flyten ødelegges er et meget godt bilde på hvordan denne nye «typen» Lego Star Wars snubler i egne ben. I et forsøk på å gjøre spillet vanskeligere eller å få spillerne til å tenke mer, møter vi på mange flere puslespill og andre oppgaver enn tidligere. Puslespill er å ta hardt i, for disse utfordringene er så enkle at det er en fornærmelse til konseptet hjernetrim. For eksempel skal man som BB-8 gjentatte ganger fullføre et slags puslespill der brikker må passe inn i andre, men der man i realiteten bare holder spaken i én retning for å få fullført så raskt og enkelt som mulig. Det er rett og slett utfordringer man kunne – og burde – vært foruten, fordi de i likhet med skuddvekslingene nevnt ovenfor ødelegger for den gode flyten disse Lego-spillene er avhengige av.

Ikke bare ødelegger det for flyten, men å måtte gjennom flere slike puslespill på et brett er direkte irriterende og kjedelig. Det føles ut som arbeidsoppgaver man må gjennom for å kunne fortsette å ha det nogen lunde gøy. Verre blir det av at mange av de nye funksjonene, som å skulle rive ned dører med tau eller lignende, også krever at man hamrer løs på knappene. Det er unødvendig og kjedelig.

Den nye dekningsfunksjonen gjør det i det minste enkelt å nye legofigurenes søthet. Se så søt han er, da! (Bilde: Andreas Bjørnbekk, Gamer.no)
Andreas Bjørnbekk, Gamer.no

Større enn før

Dette er humor! Og det helt uten dialog. (Bilde: Andreas Bjørnbekk, Gamer.no)
Andreas Bjørnbekk, Gamer.no

Lego Star Wars: The Force Awakens tar imidlertid innersvingen på de tidligere spillene i serien når det kommer til brettdesign og frihet. Spillet består av to forskjellige typer brett. Den ene er de tradisjonelle brettene der man løper fra en ende til en annen, mens man løser forskjellige gåter og kvitter seg med motstandere. Den andre og nye typen er kjerneområder der man kan løse oppgaver uten det ekstra stresset vanlige brett kan medføre, i tillegg til at man kan sette ut på sideoppdrag. Slike områder var også tilstede tidligere, men denne gangen er de flere og varierte. Sammen gjør disse at Lego Star Wars: The Force Awakens virker mye større enn spillene som kom før det, og gir det en tyngde de tidligere spillene bare kunne drømme om.

Kanskje er det noe som skjer med alderen, men med innføringen av ekte stemmeskuespill istedenfor Lego-språk (hva enn man kaller mumling og andre lyder), tar Lego Star Wars seg selv mer seriøst enn før. Det ender ikke alltid like godt. Så klart gjør dette at man får på plass ekte vitser og en relativt naturtro kopi av filmen, men samtidig mister spillet noe av den sjarmen de første Lego-spillene kunne by på. Uheldig er det også at stemmeskuespillet til tider virker tamt og uinspirert, i tillegg til at lydnivå og reaksjoner ikke stemmer med omgivelsene og situasjonene. Det er vanskelig å sette ord på, men det er som om noe elementært mangler, og det til tross for at det er noen meget gode skuespillere man jobber med her.

Lego Star Wars: The Force Awakens gjør mye riktig, men problemet er at det man lykkes med er det samme som alltid har fungert. Selv om noe har vært godt i lang tid, betyr ikke det nødvendigvis at ting ikke blir gammelt, og for de som er kjent med Lego-spillene er The Force Awakens farlig nære ved å bli kjedelig på grunn av hvor fundamentalt likt det er alle de andre spillene i serien. Det betyr ikke at spillet ikke er relativt morsomt – det er det ofte – men om du ønsker deg en revolusjon av et Lego-spill, er ikke dette det du har ventet på.

Å dra fra planet til planet er tøft, men det var en egen sjarm ved løpe fra fra kinosal til kinosal i de forrige spillene. (Bilde: Andreas Bjørnbekk, Gamer.no)
Andreas Bjørnbekk, Gamer.no

Mye av det skyldes nok at de nyvinningene som faktisk er å finne i spillet faktisk står for alle irritasjonsmomentene jeg har opplevd. Forbausende dårlige puslespill og knappeknusing er ikke det Lego Star Wars burde være. Slike feil og lite ny inspirasjon gjør at jeg fort sammenligner med andre lignende Star Wars-spill, og da kommer Star Wars-delen av Disney Infinity 3 seirende ut som det beste Star Wars-spillet for folk i alle aldre.

Jeg ser ikke bort ifra at Lego Star Wars: The Force Awakens dog kan være et flott spill for barn, eller en nogen lunde spennende og morsom tittel for nyfrelste fans, men for veteranene er det dessverre ikke nok å hente. Synd er det, for selv om det er lite som fungerer optimalt, er det ikke vanskelig å se at TT Fusion har prøvd. Alle vet vi dog at å prøve ikke er nok.

6
/10
LEGO Star Wars: The Force Awakens