New Nintendo 2DS XL

En konsoll for dem som ennå ikke har utforsket Nintendo 3DS-biblioteket

New Nintendo 2DS XL gjør akkurat det den skal gjøre.

New Nintendo 2DS XL.
Audun Rodem, Gamer.no

Det er fort gjort å tenke at Nintendo 3DS er en konsoll som er på vei ut døra. Nintendo har tross alt gjort konsollen litt mindre aktuell ved å slippe hybridmaskinen Nintendo Switch i år – en konsoll som kan nytes like bra på en TV som i håndholdt form. Og selv om selskapet har flere nye spill til Nintendo 3DS på vei, og selv bedyrer at de to skal leve side om side i årene som kommer, er det vanskelig å slå fra seg tanken at den seks år gamle håndholdte har hatt sin storhetstid.

Sånn sett kan man ved første øyekast kanskje stille seg litt undrende til den nyeste varianten i håndholdtkonsollens familie: New Nintendo 2DS XL som slippes 28. juli. Er det virkelig behov for en ny variant nå, så sent i livsløpet? Interessant nok er svaret «ja, men det spørs».

Adjø 3D

New Nintendo 2DS XL

Vis mer
Skjermstørrelse: 4,88" og 4,18" (touch)
Vekt: 260 gram
Lagring: microSD (4GB-kort følger med)
Batteritid: 4 - 7 timer
Pris: 1490 kroner

Som navnet antyder er den største forskjellen med New Nintendo 2DS XL at 3D-funksjonen er fjernet. Med 3D-kappingen kvitter Nintendo seg med en 6 år gammel gimmick som for lengst har blitt overflødig – en funksjon som jeg alltid prøver i noen minutter hver gang jeg spiller et spill for så å skru den av. Funksjonen har i alle år vært et rop om oppmerksomhet som aldri har materialisert seg i noe som faktisk endrer spillopplevelsen betydelig, sett bort ifra et par eksempler. At den nå forsvinner igjen – slik den også gjorde i den første 2DS-konsollen – for å kutte kostnad, og dermed også prisen på konsollen, er helt greit.

Ellers er konsollinnmaten praktisk talt lik New Nintendo 3DS XL som ble sluppet for om lag to år siden. Det betyr at New Nintendo 2DS XL kan spille alle utgitte Nintendo DS og Nintendo 3DS-spill, også de spillene som krever den ekstra maskinkraften som «New»-navnet symboliserer – inkludert Super Nintendo-spill på Virtual Console. Den har også den lille analoge stikken øverst til høyre og de ekstra ZL- og ZR-skulderknappene som en god del nyere spill benytter seg av. Og som med de andre nyere Nintendo 3DS-variantene har den NFC-støtte for Amiibo-kort og -figurer.

Lett, rund og stilsikker.
Audun Rodem, Gamer.no

Kappingen av 3D har også en annen hyggelig bieffekt: konsollen er lettere enn sine forgjengere. Mens New Nintendo 3DS XL veide 336 gram, klokker den nye konsollbroren inn på 260 gram. Kanskje ikke så mye på papiret, men effekten merkes når man holder den i hånden. Antageligvis skyldes dette at toppdelen av den todelte konsollen nå er mye lettere, siden man ikke har 3D-skjermen lenger og at andre komponenter som før var i toppskjermen – slik som høytalere og volumknappen – har blitt flyttet ned. De to bakkameraene har fått samme skjebne. New Nintendo 2DS XL har dermed ikke den samme følelsen av tyngde, og det kjennes godt.

Forbedringer og gammeldagse løsninger

Omplasseringen av innmat har likevel ikke bare positive egenskaper. Siden høytalerene er flyttet fra toppskjermen og til undersiden av konsollen blir lyden spakere enn tidligere. Dersom du stort sett spiller med hodetelefoner slik som undertegnede blir ikke dette et stort problem, men det er verdt å påpeke.

Den medfølgende pekepennen er også 3DS-konsollenes verste til nå. Selv for mine små hender er den altfor liten, og ubehagelig å bruke etter bare noen få minutter. Den er hakket kortere enn New Nintendo 3DS XL sin stylus, som allerede er i korteste laget. Pekepennen er ikke et stort problem dersom du for det meste liker å spille spill uten omfattende berøringsfunksjonalitet, men spill som krever mer flikking og bevegelser vil bli mer krevende enn tidligere.

Så liten er stylusen.
Gamer.no

Å overføre nedlastbare spill og lagringsfiler er som tidligere en enkel – om enn gammeldags – prosess. Man overfører hele sulamitten – både Nintendo Network ID-kontoen, spill og informasjon – trådløst, eller via en PC, og «fjerner» dermed alt av innhold på den forrige maskinen. Spillene er knyttet til konsollen, og ikke til spillerens konto. At man i 2017 ikke bare kan logge på en nettbutikk og laste ned alt man har kjøpt, er helt bak mål, og forhåpentligvis noe Nintendo kaster ut med badevannet når de før eller siden legger Nintendo 3DS-plattformen død.

Derimot har Nintendo tatt til vettet på noen områder også. For det første kommer konsollen med en strømadapter, noe forgjengeren merkelig nok ikke gjorde. Det følger også med et 4GBs microSDHC-kort som man kan lagre nedlastbare spill og annet på. Få synes nok at det var kult å måtte skru av bakdekselet på New Nintendo 3DS XL for å kunne bytte microSD-kort for å få mer lagringsplass. Heldigvis har de skjønt dette, og har i stedet lagt microSD-inngangen like ved kassettinngangen nede til venstre på konsollen. Disse to inngangene har også et lite deksel som beskytter og dekker dem til. En liten ting, kanskje, men det gjør at konsollen sitter bedre i hånden enn tidligere.

Nintendo krever 131 millioner kroner fra mannen bak ROM-nettside

Lettere fremtoning og rundere kanter

Ett gløtt på konsollen sier nok egentlig sitt om utseendeendringen. Nintendo har gått for et mykere og litt mer plastisk utseende med New Nintendo 2DS XL enn med forgjengeren. Med hakket mer runde kanter enn forgjengeren, og en lettere fremtoning, synes jeg at det fungerer godt. På topplokket er det også riller på skrå i motsetning til forgjengernes helt glatte front.

Du får en blå variant også..
Nintendo

Konsollen kommer for øyeblikket i to forskjellige farger: enten den oransje og hvite varianten du ser her, eller en tilsvarende blå og svart versjon. Sistnevnte er nok mer nøytral enn den oransje, men jeg liker godt den mer lyse og fargerike varianten selv.

Konsollen sitter godt i hånden, og holder seg flott gjennom lange spilløkter. Batteritiden er tilsvarende tidligere modeller, med mellom 4 og 7 timer batteritid. At man nå ikke kan velge 3D-visning øker nok levetiden for de som eventuelt brukte funksjonen i tidligere modeller.

Skjermen blir dessverre ikke noe lysere enn tidligere, noe som gjør at spilling i parken på en solfylt dag ikke er å anbefale. Og, selvfølgelig, siden konsollen ikke har noen maskinvareoppgraderinger, er det verken snakk om noen økning i skjermstørrelse eller oppløsning på spillene. Dersom du er kjent med Nintendo 3DS-spillene fra før av, gjør nok ikke dette noe, men om du har tilbrakt det siste halve året med Nintendo Switch, vil du muligens rynke på nesen av skarpe kanter og lavoppløselige teksturer.

Pokémon Sun droppet 3D-funksjonalitet i fjor. (Bilde: Nintendo)

3D-egenskapen var aldri det som egentlig var Nintendo 3DS' styrke. Nintendo selv virker nå å innrømme dette, både med lanseringen av denne konsollen, og da de slapp Pokémon Sun og Moon i fjor høst uten noen som helst form for 3D-funksjonalitet. I stedet har plattformen alltid lent seg på et fantastisk spillbibliotek, og det er det som er hovedgrunnen til å snuse på en New Nintendo 2DS XL nå.

Dersom du ikke har vært borti den håndholdte konsollen – som for øvrig også spiller alt av Nintendo DS-spill – tidligere, kan New Nintendo 2DS XL flott fungere for deg. Bare forbered deg på å hoppe inn i Nintendos gammeldagse Internett-løsninger og menyer.

Samtidig er det slikt at de som hoppet på New Nintendo 3DS XL for et par år siden ikke vil få mye ut av denne revisjonen. De små forbedringene som er gjort her er rett og slett ikke verdt en oppgradering. Har du derimot tviholdt på en god gammel førstegenerasjons Nintendo 3DS kan den økte maskinvarekraften og de større skjermene revitalisere håndholdtspillingen.

Mest av alt føles New Nintendo 2DS XL som et siste frieri til de som ennå ikke har skaffet seg konsollen. Med en pris på om lag 500 kroner mindre enn storebror New Nintendo 3DS XL, og kapping av den i mine øyne overflødige 3D-teknologien, oppfyller den dette målet.

Har du lest vår Nintendo Switch-anmeldelse?

Prisguiden.no er en kommersiell partner av Gamer.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguiden her »