Pro Cycling Manager 2014

Frem med hjelm og sykkelshorts

Dette er managerspillet for deg som vil gå mer i dybden på sykkelsporten.

Verdens største sykkelsirkus ruller avgårde igjen, og da er selvsagt en ny versjon av Pro Cycling Manager på plass for de som ikke nøyer seg med Johan Kaggestads trivia og Dag Otto Lauritzens krumspring på TV2. Utvikleren har ikke endret oppskriften særlig de siste 10 årene, men årets utgave gjør en del endringer som ikke er så dumme.

Imponerende detaljnivå

Som alltid inneholder spillet et bøttelass med ritt, og har alt fra det storslåtte Tour de France til Vestlandets Tour of Fjords. Alle du kan forvente er med og det samme er alle lagene. Som før har dessverre ikke utviklerne lisensene til alle spillerne, så mens noen har de korrekte navnene, har de måttet lage tøysenavn til andre. De har fortsatt alle rytterne med de riktige evnene, men eksempelvis den aldrende BMC-rytteren Cadel Evans heter i spillet Cape Erwans.

Du må mørne konkurrentene dine før du stikker av i fjellene. (Bilde: Cyanide)

Som manager gjør du ikke syklingen selv, men du styrer taktikken underveis i rittet for det laget du har valgt deg, i tillegg til å håndtere trening, kontraktsfornyelser, speiding etter unge talenter, og forhandling med sponsorer. Sponsorene setter ganske harde mål for deg, og selv om de kan fires litt på i begynnelsen av sesongen er det ingen kjære mor dersom du kommer på femteplass når målet var topp 3. De ulike lagene har også ulike mål, så velg med omhu. Ønsker du å gjøre det stort i Tour de France og Giro de Italia nytter det ikke å velge et lag som belgiske Lotto Belisol som ønsker å prioritere de store klassikerrittene og en rekke belgiske dagsritt.

Sammenlignet med tidligere har vi nå fått en litt bedre oversikt over hvilke ritt en rytter skal satse på gjennom sesongen. Dessverre er ikke denne dataen tilgjengelig når du har oppe skjermen hvor du setter opp hvem som skal kjøre det spesifikke rittet. Spillet inneholder veldig mye data, og selv om utviklerne blir litt bedre for hvert år til å gi deg oversikt skulle jeg ønske at de tok en skikkelig gjennomgang av dette. Fortsatt må du sitte med penn og papir for å passe på at de beste rytterne kjører når de skal, og hviler når de skal.

Nytt år, nye muligheter

Når rytterne er klar for å sette utpå landeveiene har du to valgmuligheter. Du kan enten følge løpet i 3D og gi ordrer underveis, eller du kan hurtigsimulere løpet. Tidligere har man også hatt en tredjeløsning som var en slags mellomting, men den har utviklerne nå gått bort fra. Før du setter i gang kan du sette opp rittstrategien. Du angir hvilke roller de forskjellige syklistene skal ha, og hvilke taktikk de skal satse på gjennom rittet.

En del av rittene kan by på flotte omgivelser. (Bilde: Cyanide)

Rittstrategien brukes når du velger å hurtigsimulere løpet, men den kommer også til sin rett på en av spillets nyvinninger i 3D-modusen. Når du er inne i rittene kan du nemlig gi ordre til rytterne dine som at de skal angripe, gå frem å trekke feltet, eller bare ligge på plassen sin. En ny ordre gir deg nå muligheten til å sette en eller flere av rytterne dine på automatikk. Da vil de styre seg selv og følge den forhåndsinnstilte taktikken. Du kan selvsagt gå inn og overstyre dette når du vil, og det er et svært praktisk verktøy i løp der du enten ønsker å fokusere bare på noen av lagmedlemmene dine, eller for ryttere som har slitt seg ut og gjort jobben sin.

Jeg opplevde dessverre en slitsom feil som gjør at muligheten for å angi rittstrategi på forhånd ikke dukker opp før enkelte ritt. Det er enormt irriterende, spesielt når du ikke ønsker å kjøre rittet selv. Det er også litt irriterende at den ikke husker strategien din fra forrige etappe. Det er greit å kunne gjøre endringer, men at jeg skal måtte angi hvem som er kaptein på nytt foran hver etappe i Tour de France er litt slitsomt.

Når løpet er over savner jeg også en liten rapport om hvordan rittet gikk, og hvordan mine ryttere utførte strategien min. Var det en god strategi? Følte rytterne på laget mitt at de fikk utnyttet sitt potensial? Burde jeg ha gjort noe annerledes? Det er mange spørsmål som ikke blir besvart etter et ritt, og litt tilbakemelding hadde vært svært nyttig.

Mye å dille med

Det er tøft å forsvare den gule trøya. (Bilde: Cyanide).

Tidligere utgaver i sykkelmanagerserien har ikke brydd seg stort om utstyrsaspektet med sporten. Det ønsker man nå å endre på. En rekke ulike utstyrsleverandører er lagt inn, og forskjellige typer kontrakter kan inngås. Med de riktige avtalene kan du ende opp som testlag for leverandøren, noe som gir deg tilgang på prototyper av nye rammer og dekk som kan gi deg en fordel i løypa. Du kan også få muligheten til å diktere hva slags utstyr de skal forbedre.

Det er også gjort en del endringer på systemet til rytternes helse. Nå vil du oppleve at dine syklister får småskader som påvirker formen deres, uten at de mister muligheten til å fortsette å sykle. Det er da opp til deg om du vil ta sjansen på å sende dem utpå og kanskje forverre skaden, eller om du vil spare dem til senere ritt. Selv har jeg ikke klart å finne ut av hvordan du trekker en rytter fra et løp som allerede er i gang, men jeg håper at det er bare meg som har oversett den funksjonen.

Spillet har som vanlig fått en liten ansiktsløftning, og prosessen med å gjøre det litt mer oversiktlig har fortsatt. De er ikke i mål enda, men det blir litt bedre gang for gang. Systemet hvor du får «e-poster» med informasjon virker litt tåpelig og burde forkastes. Spesielt irriterende er det at mange av disse er så lange at du må rulle nedover for å lese dem ferdig og komme frem til «slett»-knappen som plasseres på bunnen av meldingen. Et system for å filtrere hvilke meldinger som dukker opp hadde også vært fint.

Du kan ha så godt taktikk du vil, men hvis rytterne dine ikke er gode nok nytter det ikke. (Bilde: Cyanide).

Årets utgave av Pro Cycling Manager gjør mye bra og jeg vil påstå at det er den beste på lenge. De franske utviklerne jobber for å gjøre spillet mer oversiktlig og tilgjengelig, og selv om det fortsatt er litt å gå på så blir det stadig bedre.

En del av nyvinningene gjør det enklere og artigere å spille. Samspillet met sponsorene og utstyrsleverandørene gir deg litt mer følelsen av at du driver et virkelig sykkellag, og muligheten til å la enkelte av dine ryttere styre seg selv under rittene har en overraskende stor effekt. Det er nesten pussig at de ikke har kommet opp med dette tidligere, men det er absolutt en god nyvinning.

Det er vanskelig å skulle vurdere spill som kommer ut i en ny, men likevel veldig lik utgave hvert eneste år. PCM har variert veldig fra år til år fra å være direkte uspillbar til å by på masse god underholdning. Denne gangen faller spillet mest i den siste kategorien. Det er noen småfeil her og der, og enkelte områder kan åpenbart forbedres, men alt i alt er det veldig underholdende å spille årets utgave.

7
/10
Pro Cycling Manager 2014