Risen 2: Dark Waters

Aspirerende pirater bør kanskje holde seg unna denne konsollutgaven.

I slutten av april kom oppfølgeren til Piranha Bytes' første spill etter Gothic-serien. PC-spillet var en morsom affære, men hadde en del problemer med kampsystemet, begrensede utviklingsmuligheter, og også en del kjedelige og sjelløse figurer. Dommen ble 6 av 10 i vår anmeldelse. Nå er spillet gjort tilgjengelig på konsoll og etter den begredelige portingen av forrige Risen-spill fryktet jeg at det også her kunne være problemer.

«Femten gaster på død manns kiste»

Risen 2 leker med en del konsepter som i mine øyne gjør det til et mer interessant rollespill enn sin forgjenger. Den humoristiske piratsettingen med den litt tafatte protagonisten gir vage minner om Monkey Island. Muligheten til å være kaptein på eget skip, og fritt reise rundt mellom øyene i en fantasiutgave av karibien er absolutt appellerende. Oppdragene er godt skrevet og dialogen er tidvis ganske artig. Det universet Piranha Bytes har skapt føles også friskt og spennende. Der Risen føltes som en skygge av de gamle Gothic-spillene, er Risen 2 på god vei til å etablere en ny retning for den tyske utvikleren. Så hvorfor fungerer det ikke?

Fiendene er ofte mer opptatt av apestreker enn å by på intelligent motstand.

På tross av alle de positive tingene klarer ikke disse å gjøre opp for problemene i spillet. Utviklerne kunne dyrket piratkonseptet enda mer, lagt mer ressurser i å skape figurer som var originale og uforutsigbare, og det hadde heller ikke skadet med litt større variasjon i omgivelsene. Like fullt er det to punkter som drar spillet ned i det grumsete vannet; figurutviklingen og kampsystemet.

Pirhana Bytes har beholdt figurutviklingssystemet som de lanserte i de første Gothic-spillene for over ti år siden og det er på høy tid å gjøre noen moderniseringer her. Spesielt er det problematisk at det tar lang tid før du får tilgang på evner som er helt nødvendig for å kunne kose seg med spillet. Det elendige kampsystemet går primært ut på å trykke kontinuerlig på den ene angrepsknappen og håpe at du er heldig med å treffe mellom bevegelsesanimasjonene til fienden. Det finnes ingen ferdighet i kampene og den kunstige intelligensen er langt fra god nok. Den tekniske gjennomføringen saboterer det som i utgangspunktet kunne være et vakkert pirateventyr.

Flere problemer på horisonten

Som nevnt var portingen av det første Risen-spillet særdeles dårlig. Piranha Bytes ønsket ikke å gjenta denne fadesen så de leide i år inn den franske utvikleren Wizarbox for å gjøre denne jobben. Det virker ikke å ha gjort særlig forskjell da PlayStation 3-utgaven som jeg har testet er langt fra feilfri. Det spillet trengte var jo i utgangspunktet å rette på en del feil fra PC-utgaven. I stedet har vi fått en bråte nye feil på toppen av de gamle. PC-versjonen fikk etter hvert en funksjon hvor du kunne hoppe til siden for å unngå fiendens angrep. Dette gjorde kampene litt mer levende, men denne funksjonen er av en eller annen grunn ikke implementert i konsollutgaven.

Tidvis nydelige omgivelser. Synd at de blir mindre nydelige på konsoll.

Som i PC-utgaven, er det også slik at teksturene ofte lastes inn for sent. I tillegg har mange av teksturene blitt veldig uklare. Spillet generelt ser uskarpt og lite pent ut. Et nytt problem har også oppstått ved at når man går inn i en samtale, tar det ofte flere sekunder før figurene begynner å prate. Dette er enda et irritasjonsmoment i et spill hvor du allerede må svelge en del tekniske kameler. De slitsomme kampene blir ikke bedre av at det er vanskelig å kontrollere kameraet mens du denger løs på fiendene dine. På toppen av det hele opplevde jeg at spillet krasjet konsollen min.

Risen 2 er i utgangspunktet det samme spillet som på PC, men du får utvidelsespakken The Air Temple med på kjøpet. Mer innhold er bra, spesielt når spillet er designet til å kunne tilby masse ekstrainnhold på nye øyer du kan utforske. Likevel er det ikke mer innhold dette spille trenger. For at dette skulle blitt en suksess på konsoll måtte de brettet opp ermene og forbedret det innholdet som allerede var der.

Men alt er ikke håpløst. Håndkontrolleren fungerer bra til å styre spillet med, og de har laget et hurtigvalgssystem for d-pad-en som gjør det enkelt å benytte deg av utstyret. Menysystemet er også enkelt å navigere, men dette holder likevel ikke. Spillet har alt for mange problemer og hvis du skal tvinge deg igjennom problemene for å få med deg de delene av spillet som faktisk er spillverdige, så bør du heller satse på PC-utgaven.

Risen 2 er et spill som viser stort potensial både med verdenen som er skapt, og med spennende spillkonsepter. Piranha Bytes forsøker å modernisere rollespillene sine, noe de bør ha ros for. Likevel vil Dark Waters bli husket som spillet som ikke levde opp, verken til forventningene til fansen, eller til sitt eget iboende potensial. Det kjedelige og teknisk dårlige kampsystemet må ta hovedskylden for dette, selv om dette også knyttes opp mot figurutviklingen i spillet.

Dette spillet klarte aldri å krysse måstreken. Vi får håpe neste utgave kan levere det ekstra som trengs.

Oversettelsen av spillet til konsollformat har heller ikke gått knirkefritt. Ingen av feilene fra PC-utgaven er fikset. I stedet har en rekke nye feil dukket opp. Spillet ser merkbart styggere ut, er uklart, og sliter med forsinkelser på både teksturer og lyd. Spillets menysystemer passer bra til konsollen, og når de har laget en fin hurtigvalgsmeny som fungerer bra burde det være mulig å lage en fungerende konsollutgave. Dessverre har de ikke fått dette til.

Konsollutgaven bør du kort og godt holde deg unna. Det er gode elementer inni spillet, du må bare jobbe en del for å komme til dem. Jeg håper utviklerne har mot og ressurser nok til å satse videre på dette konseptet for de er ikke langt unna noe virkelig bra. De må bare legge mer ned i gjennomføringen og røske opp i de gjenstående utdaterte elementene. Jeg vender i hvert fall nesen mot horisonten og håper at Risen 3 vil dukke opp og levere det Risen 2 ikke greide.

Risen 2: Dark Waters er i salg for Xbox 360, PlayStation 3 (testet nå) og PC (testet tidligere)