XCOM: Enemy Within

– Endrer måten du spiller XCOM på dramatisk

Jordens undergang har blitt enda bedre med utvidelsespakken XCOM: Enemy Within.

2K Games

Da Firaxis lanserte XCOM: Enemy Unkown klarte de å gjenreise en gammel serie på en måte som fikk både gamle tilhengere og nye spillere til å juble. Turbasert taktisk dybde og en vanskelighetsgrad som utfordrer spilleren hele veien gjorde spillet til en suksess. Noen mindre oppdateringer har dukket opp, men nå har endelig den første skikkelige utvidelsen kommet. Den kalles XCOM: Enemy Within, og som navnet hinter om er ikke utenomjordiske monstre den eneste trusselen for XCOM-teamet.

Enemy Within er en utvidelsespakke i samme ånd som de Firaxis har sluppet til Civilization-serien. Det infiltrerer hele det originale spillet, og sprer rundt seg med nytt innhold som dramatisk endrer måten du spiller på. Det er en ambisiøs utvidelse som var akkurat det spillet trengte for å få nytt liv etter flere gjennomspillinger.

«Den verste fienden du kan møte vil alltid være deg selv»

Kort tid etter at du starter et nytt spill blir du introdusert for en ny fraksjon som stikker kjepper i hjulene dine. De kaller seg EXALT, og er en gruppering av mennesker som av en eller annen grunn ønsker å hindre deg og ditt forsvar av planeten. De driver med ulike typer ugagn. Av og til stjeler de penger fra deg, men kanskje det verste er når de skaper panikk blant ulike XCOM-land.

For å stoppe dem må du leke litt internasjonal spiongjemsel. Når EXALT først slår, til avslører de en av sine celler, og du kan sende inn en av dine soldater som en hemmelige agent i et forsøk på å infiltrere dem. Etter noen dager vil soldaten ha funnet ut nok til å kunne hente ut verdifull informasjon om denne mystiske grupperingen. Da må du sende inn et team for å hente ham ut, og disse oppdragene går ut på at han man hacke noen datamaskiner mens du beskytter ham, eller at du må forsvare noen områder.

Lykkes du i et slikt oppdrag får du et hint om hvor EXALT har hovedbasen sin. Det kan være noe sånn som «Det er ikke i Afrika» eller «Det er ikke i et engelskspråklig land». Etter hvert som du har samlet sammen flere slike spor kan du eliminere deg frem til hvor de må holde til. Når du nærmer deg en konklusjon har du muligheten til å gjette, og anklage et land for å være området der basen deres holder til. Anklager du feil land vil de øyeblikkelig trekke seg fra XCOM-samarbeidet.

De nye oppdragene fordeler seg fint utover i spillet og fører til at du får mer varierte oppdrag, samt flere typer fiender å forholde deg til. Det at menneskeheten ikke står samlet mot romvesenene gir en litt dystrere bakgrunn for spillet. Du må nå sjonglere flere baller i luften på en gang, og det blir mindre pustepauser mellom hvert oppdrag. Det å bli angrepet på flere fronter gjør også at hele opplevelsen blir litt mer intens.

EXALTs sabotasje er en fin tilvekst til spillet, men det er ikke det eneste, og jeg vil påstå ikke det viktigste Enemy Within har å by på. I tillegg til terroristene får du en hel rekke nye kart som oppdragene utspiller seg på. Dette var sårt tiltrengt, og gir spillet mer levetid. En av spillets styrker er at underholdende taktiske oppdrag blir generert på løpende bånd. Når man nå får en del regisserte oppdrag i tillegg oppdager man at disse er enda bedre.

Mer enn mennesker

Den største nyvinningen er likevel muligheten du nå får til å pushe dine soldater til det ekstreme. For å bekjempe den invaderende trusselen utenfra er soldatene dine villige til å gi opp det meste av sin menneskehet. I praksis har det dukket opp to nye muligheter.

Den ene er å gjøre en soldat om til en mekanisk bauta. Bein og armer hogges av, og erstattes med mekaniske appendikser som gjør vedkommende til en vandrende, tenkende krigsmaskin. Disse krigerne kan oppgraderes etter hvert som du forsker frem mer avansert teknologi, og med sin evne til å dele ut og tåle mye skade blir de en essensiell del av din kamp for overlevelse.

Selv hjernen må tåle en oppgradering i Enemy Within. (Foto: 2K Games)

Den andre måten du kan tukle med guds skaperverk er å gå inn på DNA-nivå og gjøre endringer som gir soldatene dine evner og fordeler som menigmann ikke har. Du kan blant annet gi dem bedre syn, grunnleggende kamuflasjeevner, og sterkere beinmuskulatur slik at de kan hoppe særdeles høyt.

Disse endringene blir muliggjort av en ny ressurs du kan samle på i en del oppdrag, som kalles MELD. Beholdere med dette magiske stoffet er utplassert på kart hvor du sloss mot romvesenene, men de må samles opp på en viss mengde runder før de forsvinner. Dette gjør at du må legge om til en mer offensiv strategi dersom du ønsker å høste nok MELD for å lage dine egne supersoldater. Dette er nok en endring som påvirker hvordan kampene spilles, og som tvinger frem nye strategier.

Dine nye evner må selvsagt balanseres, og dermed dukker det også opp nye og sterkere romvesener å bryne seg på. De har også sine «mechwarrior»-lignende krigere, og de har noen slu tentakkelmaskiner som gjør seg usynlige, for så å snike seg inn på dine soldater. Liker du for eksempel å sende en snikskytter alene opp på taket, kommer han til å havne i trøbbel. Dette tvinger frem en ny strategi fra deg da du vet at de kan slå til når som helst, og at selv den sterkeste soldat ikke klarer seg på egen hånd.

Mye innhold, lengre levetid

XCOM: Enemy Unkown og derfor også Enemy Within har en tegneseriepreget stil på samme måte som Civilization-spillene. Dette gjør at spillet blir litt «koseligere» og ikke så alvorlig, på tross av at det handler om den potensielle utslettelsen av menneskeheten. Likevel tvinger de nye mulighetene frem tanker hos spilleren om hvor mye menneskeheten er nødt til å ofre for å komme levende ut av denne kampen.

Ved å mekanisere soldater, eller genmanipulere dem til glødene supersoldater, er de ikke lenger det de en gang var. Spillet klarer på ingen måte å ta denne diskusjonen på samme nivå som det strålende Deus Ex: Human Revolution, men det er likevel nok til å gi litt frysninger nedover ryggen. Dette er en kamp til siste mann, og selv om det fortsatt er langt å gå til den følelsen av kosmisk ubehag som de originale XCOM-spillene fremkalte, så er dette et lite stykke på veien.

I tillegg til de nevnte endringene får du muligheten til å dele ut medaljer til soldatene dine som gir dem ulike fordeler. Det er også lagt inn en rekke nye våpen, dippedutter og annet snacks du kan forske frem og bruke til planetens beste. For bedre innlevelse har soldatene dine muligheten til å prate forskjellige språk, noe jeg satt veldig pris på gjennom min gjennomspilling. Noen regisserte oppdrag dukker også opp, med småhistorier du kan følge. Vær forberedt på at fiendene kan ta kampen til deg.

Enemy Within er en godtepose med et spekter av nytt innhold til XCOM: Enemy Unkown. Nye fiender, nye oppdrag, nye dingser og nye utviklingsmuligheter, alt dette gir spillet et helt nytt liv. Det var nesten ikke gjenkjennelig å spille igjennom spillet med denne utvidelsen, da det var så mye nytt å leke med.

Samtidig er ikke alt det nye bare glitter på en allerede heseblesende fest. Nesten alt det nye har en funksjon, og det er å bidra til større taktisk variasjon i kampene. Her har utviklerne virkelig truffet spikeren på hodet, for dette var akkurat det dette spillet trengte for å fortsette å være interessant for de som allerede har spilt det en stund. Muligheten til å gi soldatene dine mer personlige preg, og dermed få en sterkere tilknytning til dem er en ekstra bonus.

Utvidelsen er ikke feilfri, og selv om den forsøker å rette opp noen av problemene fra Enemy Unknown er det fremdeles tidvis problematisk å manøvrere soldater mellom ulike høydeplan. Det er også noen kameravinkler som fungerer svært dårlig, spesielt når spillet prøver å by deg på en filmatisk gjennomgang av hendelsesforløpet. Noen småfeil i menyen dukket også opp underveis.

Like fullt vil jeg rose Firaxis for den jobben de har gjort med denne utvidelsen. Nå har spillet mange nye gjennomspillinger i seg, og de som allerede har spilt dette en del kan kose seg videre i timesvis. De som enda ikke har prøvd det bør absolutt gjøre det.

9
/10
XCOM: Enemy Within