Anno 1404: Venice

Lettmargarin på flesk

Skuta til Venezia seiler forbi, bør du slå følge?

1: First page
2: New page

Jeg ble aldeles bergtatt av Anno 1404 i fjor sommer, faktisk såpass bergtatt at jeg uten problem kan legge skylden på Anno for at det nok en gang ble en sommer med mest spilling, og mindre grilling og pils enn ønsket. Men så var nå vitterlig Anno en perle av de få. Timene fløy unna som om klokka var drevet av fossilt brennstoff; kombinasjonen av en avslappende atmosfære og det konstante suget for å perfeksjonere alle elementer var skummelt vanedannende.

Men kunne det bli enda bedre? Utvikler Blue Byte og utgiver Ubisoft mente antageligvis det, men noe sier meg at de ikke var helt sikker. Det var nemlig i det svært så stille tilleggspakken Venice ble lansert i slutten av forrige måned, og det var strengt talt rene tilfeldigheter som gjorde at jeg snublet over pakken.

Burde Anno-skuta fått seile sin egen sjø, eller er turen til Venezia verdt å ta?

Intet nytt?

Førsteinntrykket av tilleggspakken må sies å være nokså skuffende, det er tilsynelatende få nyheter som får vannet til å renne fra munnen. Forutsatt at du hopper rett på et såkalt ”evigvarende spill” må du lete særdeles hardt for å finne noen nyheter. Det kreves et betydelig antall timer før du snubler over nye bygninger og enheter, og det må dessverre sies først som sist, de er det ikke mange av.

Den spede begynnelse er fortsatt akkurat det.

Det kan kanskje framstå som et litt merkelig utgangspunkt for denne anmeldelsen, men undertegnende er såpass sær at jeg tør påstå nye enheter og bygninger er hva som burde være hovedelementet i en tilleggspakke. Men det er altså ikke tilfellet.

La oss derfor heller fokusere på de nyhetene man faktisk ser noe til. Nemlig nye scenarioer og flerspiller.

Vis din vrede

Om du som meg, også foretrakk et såkalt evigvarende spill i det opprinelige Anno til fordel for den slappe og frustrerende kampanjen, kan Venice heldigvis by på noe nytt. Venice tilføyer nemlig femten nye oppdrag av typen "scenarioer". Scenarioer var riktignok inkludert også i originalen, men de Venice tilføyer er langt mer spennende enn hva som var tilfellet i originalen.

Bare se, ikke røre. Dessverre.

Scenario-modusen tilbyr oppdrag som inkluderer både slu hevn, tvilsomme karakterer og selvsagt, frakt og handel. Ettersom samtlige oppdrag enkelt kan ta over 20 timer å fullføre har jeg naturligvis ikke testet alle, men av de som ble testet føltes samtlige svært gjennomtenkt. Oppdragene er utformet slik at du må forholde deg til spillets styrker, og gjør det unødvendig å ty til spillets svakere deler som krigføring og avansert diplomati. Riktignok har sistnevnte fått en overhaling siden sist, men primært gjennom handlinger man kan utføre (som sabotasje) fremfor politisk snikksnakk.

Sabotasje og andre lumske handlinger er for øvrig en av spillets nye hovedelementer. Gjennom agenter utplassert hos andre spillere kan man både spionere og sabotere. Sabotering brukes i all hovedsak for å senke moralen til den andre spillerens innbyggere, noe som resulterer i større utgifter og lavere inntekter i skatt. Jeg skulle veldig gjerne sett at denne biten hadde blitt utdypet litt, for potensialet er så vidt tappet.

1: First page
2: New page