Anmeldelse

Arc: Twilight of the Spirits

Arc: Twilight of the Spirits er bygd opp som de fleste rollespill; informasjon fåes gjennom samtaler, karakteren bygges opp gjennom kamper og du flytter deg rundt på et verdenskart. Så hvorfor er dette spillet verdt å legge merke til?

Side 1
Side 2

Hver karakter er bundet til en spesiell våpentype, og dette kan ikke endres. Du kan imidlertid finne eller kjøpe "påbygninger" til våpenet for å gjøre det bedre, eller for eksempel tilføre slikt som ildskade i angrepet. Hver karakter kan dessuten bære tre utstyrsdeler, som ulike typer beskyttelse eller en bag for å kunne bære flere "spirit stones". Vil du bygge på karakterene dine utenfor de vanlige kampene, kan du entre en arena. Der må du betale en del penger for å få slåss, men belønningen for seier er desto større. Bare vær sikker på at karakterene dine er sterke og velutstyrte før du entrer arenaen, for mange av kampene der er vanskelige. Du vil uavhengig av arenaene klare deg fint gjennom de vanlige kampene, siden vanskelighetsgraden ikke er særlig høy. Det er svært sjelden noe problem å vinne en kamp, og de kunne nok med fordel vært mer utfordrende.

I stedet for å ha den endeløse rekken med uinspirerende kamper, har Arc: Twilight of the Spirits valgt at man går fort opp i gradene samt færre, men lengre kamper. På den måten skal det mer til før en blir lei av dem. Du må belage deg på at dette er et spill som tar tid. Det er mange videosnutter og små, totalt unødvendige samtaler som du ikke slipper unna. Forhåpentligvis vil ikke disse irritere altfor mye, for de er så absolutt med på å bygge opp en karakters personlighet. Også kampkommentarene deres har denne funksjonen, selv om de nok med hell kan slås av nå og da. Mange av stemmene i spillet er svært gode, og passer godt sammen med karakteren. For eksempel har Darc en mørk, maskulin og litt raspende stemme, mens Bebedora har en lys, pikeaktig stemme som passer henne.

Jammen, hvordan ser det ut da?
Det er ikke bare stemmene som er gode, også kamplydene holder et godt og jevnt nivå. For eksempel høres et vindangrep virkelig ut som vinden. Musikken er til tider både vellagd og fengende, uten at den blir i hodet når du skrur av spillet. Mye av musikken fungerer kun som bakgrunnsmusikk, og er verken irriterende eller verdt å legge merke til. Grafikken er av like varierende kvalitet som musikken. Noen steder er det nydelig å se på, uten at det noen gang når opp til Final Fantasy-nivå, mens andre steder er det rett og slett ikke særlig bra. For eksempel er en del av omgivelsene veldig detaljerte og fine, mens andre steder er de ensformige og kantete. Darcs Pyron er et av skrekkeksemplene, og kunne nesten like gjerne vært tegnet i Paint. Karakterene har enkle ansiktstrekk, men kan allikevel utrykke en del følelser. Både bevegelser og gestikulering er generelt godkjent, og også flere steder ganske bra, men det blir med det.

Selv om Cattle Call ikke imponerer stort på disse områdene, skal de i hvert fall få skryt for fantasien sin. Ikke bare er det en utrolig variasjon i fiendene, både i utseende og måten de slåss på, men også i navn og utvalg av utstyr, ting, magiformler og ferdigheter. Hvert område har sin type fiender, og det er med på å gjøre kampene underholdende. Du får gleden av å knuse alt fra ninjaer til skogsnymfer. Spillet er helt lineært, og gjør du ikke det som det er ment at du skal gjøre, kommer du heller ikke videre. Det kan lønne seg å lagre på de punktene i spillet det er mulig, ellers blir det ekstra surt hvis du mot formodning skulle få "Game Over". Vanskelighetsgraden økes både ved å øke antall fiender, og ved å tilføre fiender som er sterkere, raskere og vanskeligere å treffe. Det er ingen flerspillerfunksjon i dette spillet.

Konklusjon
Med Arc: Twilight of the Spirits håper Cattle Call å etablere Arc the Lad-serien i det europeiske markedet (i Europa heter serien kun Arc). Mens både Asia og USA har fått kost seg med de tre foregående Arc the Lad-titlene til PS1, er dette det først spillet som kommer hit. Ankomsten er både trygg og vellagd, og vil helt sikkert skaffe mange tilhengere. Verken musikken eller grafikken er noe å hoppe i taket for, det er derimot både historien og gameplayet. Det er faktisk så vellagd at det er vanskelig å legge fra seg, og med rundt 50 timers spilletid er det mer enn nok å henge fingrene i. Så liker du asiatiske rollespill med knallgode historier, er det bare å løpe og kjøpe!

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden