Atari viser sin 2006-kolleksjon

Bransjebladet Manual dro med Atari til Lyon for oppleve New York og 2006-titlene til den franske utgiveren.

I vår arrangerte Atari sitt første Go Play-event, der de fløy journalister til Berlin for å vise frem høstens spillnyheter. Seks måneder senere var det på tide å gjenta opplevelsene med å fokusere på Ataris 2006-nyheter. Åstedet var Lyon i Frankrike, men kunne like godt vært i New York.

Hvorfor? Det er innlysende. Handlingen i Fahrenheit foregår i et snødekt New York. I Marc Ecko’s Getting Up spiller du en tagger i en New York-inspirert by. Den nye Act of War-ekspansjonen finner sted i et futuristisk New York. Driver: Parallell Lines finner sted i New York i 1978. I City Tycoon: New York skal du bygge opp New York. Og i det nylig annonserte Alone in the Dark 5 befinner du deg i, ja du gjettet det sikker: New York. Noen i Atari er tydeligvis glad i den amerikanske storbyen.

Atari-sjefshode Bruno Bonell.

Åpningstaler
Bruno Bonell ønsket journalistene velkommen, og forklarte litt om Ataris strategi i tiden fremover.

- Vår filosofi er å lage våre spill slik at spilleren får frihet til å hoppe hvor han vil. Vi ser en trend der spilleren vil ha underholdningen sin i kortere doser. En annen tendens vi legger merke til er portabilitet, folk vil spille når og hvor de vil. Til sist vil vi ha fokus på online og community, forklarte Bonell i en tale som vi føler vi har hørt flere ganger før.

- De siste årene har vi jobbet hardt for å øke kvaliteten på våre produkter. Atari ønsker å gi nye studioer og utviklere en sjanse til å hevde seg. Vi føler at en ny generasjon med utviklere må få lov å vokse seg frem, og ønsker å gi ut lokale produkter fra lokale talenter.

Det sistnevnte har blant annet resultert i lokale distribusjoner som Asterix (populært i Frankrike) og Total Overdose i Skandinavia.

- Vi jobber for bli mer globale på distribusjonssiden, men prøver samtidig å bli mer lokale med flere lokale produkter, avsluttet Bonell. Dermed var det duket for to dager med titt og demonstrasjoner av kommende produkter fra Atari.

Neverwinter Nights 2 (PC)
Slippdato: I løpet av 2006

Et spill mange har gode minner fra på PC er Neverwinter Nights, og Obsidian er i full gang med oppfølgeren. Den noe slitte terminologien ”neste generasjons rollespill” brukes selvsagt om tittelen, men på den tidlige koden som ble demonstrert var det lite som minnet om annet enn en mye penere og dynamisk versjon av suksesspillet. Det viktigste elementet i spillet vil fortsatt være brukernes muligheter til å lage egne brett og oppdrag, og med den nye grafikkmotoren er det egentlig bare fantasien som setter grenser. Det vi så av spillet er neppe nok til å tiltrekke de som allerede ikke er hardcore-RPG-spillere, men så har vel dette aldri vært meningen.

Skjermbilde fra Tycoon City: New York

Tycoon City: New York (PC)
Slippdato: Første kvartal 2006

Et spill som virket meget kjedelig på papiret, men ble mye mer spennende når vi fikk det demonstrert er Tycoon City: New York. Spillet går rett og slett ut på å bygge opp New York bydel for bydel, og før du avfeier dette og hopper til neste avsnitt: det er imponerende i praksis. Utviklerne har nemlig befolket byen med tusenvis av innbyggere som reiser på jobb, morer seg og har ønsker og følelser. Ved å lytte til lokalbefolkningen kan du finne ut hva de forskjellige nabolagene mangler, og bygge deretter. Det å bygge opp en svær bydel og se innbyggerne kose seg på restauranter, shoppe i butikker og reagere på omgivelsene er svært tilfredsstillende. I tillegg blir byen til slutt ekstremt gigantisk, og det er fascinerende å fly mellom skyskraperne for å studere alt man har bygd.

- Målet er at spilleren skal tenke stort. Vi har prøvd å gå bort fra detaljstyringen der man må velge priser på hver eneste vare i butikken og annet flisespikkeri. Vi er egentlig inspirert av Donald Trump som har en forretningsfilosofi om å tenke stort, forteller den engelske utvikleren.

Anmeldelse:
Skjermbilde fra Test Drive Unlimited

Test Drive Unlimited (Xbox 360)
Slippdato: Sommer 2006

En tittel det knytter seg store forhåpninger til er Test Drive Unlimited som kommer til Xbox 360. Her er en av Hawaiis øyer plottet inn til minste detalj, og du får anledningen til å frese rundt på øya med verdens feteste sportsbiler. Spillet foregår online, og utviklerne har valgt å løse dette med at de åtte nærmeste spillerne alltid vil være synlig for deg på radaren. Disse kan du så oppsøke og utfordre til forskjellige typer løp.

I ånd med ekte onlinerollespill kan man lage seg egne klaner, der man kan møte likesinnede og konkurrere mot andre klaner. Koden vi testet var pen, men med litt hakkede skjermoppdateringer til tider, men dette er problemer som utvikleren lover å rette opp før lanseringen til våren.