Backpacker 3: Mediterraneo

Den første ekspansjonen til reise- og spørsmålspillet Backpacker 3 er her. Etter at originalspillet ikke akkurat sanket inn gode karakterer fra Gamer.no, er det da noen grunn til å kjøpe et produkt som ikke gjør annet enn å utvide opplevelsen?

Mediterraneo, den første ekspansjonen til reise- og spørsmålspillet Backpacker 3 er en noe merkelig skrue. Egentlig er det en ganske unødvendig ekspansjon, som ikke legger til noe særlig av betydning bortsett fra de over to tusen nye spørsmålene. Og når Backpacker 3 også var en enorm skuffelse i forhold til de tidligere spillene i serien, er det ingen tvil om at Mediterraneo kun er for de mest innbitte tilhengerne av originalen. Historien er ikke det spor bedre enn før, hverken i utførelse eller innhold, og spillet er fortsatt ingenting annet enn et sett vakre bilder og spørsmål du uansett kan finne i en god spørrebok. Likevel har Backpacker 3 sin sjarm, hvis du ikke forventer for mye, og så lenge du finner Mediterraneo til en billig pris er det sikkert ikke årets dårligste investering.

Neste stopp Middelhavet
For de uinnvidde kan vi fort gå over hva Backpacker 3 i det hele tatt går ut på. I bunn og grunn er det et spill hvor du reiser fra sted til sted, kun via menyer og en grafisk presentasjon av kloden vår. Du kan reise til en myriade forskjellige steder over hele planeten, med ulike typer transportmidler som alle koster forskjellig alt etter som hvor raskt det går. På hvert sted kan du se tildels nydelige bilder av byens severdigheter, samt svare på spørsmål som er relevant for stedet. Desto flere spørsmål du svarer riktig på, desto flere muligheter åpner seg i byen – slik som spesialspørsmål og flere jobber. Jobbene står helt sentralt i spillet. De finnes i utallige typer, selv om noen er rimelig repeterende, og innebærer alt fra å være fuglekikker til kystvakt. Når du tar en jobb kan du velge vanskelighetsgrad, for der etter å måtte svare på en serie spørsmål relevant for yrket. Svarer du riktig på mange nok vil du få mer penger til å reise videre for.

Dette er essensen i Backpacker 3, og Mediterraneo bygger ikke ut dette konseptet. Her er det rett og slett mer av det samme gamle, men forskjellen er at utviklerne nå har viet spesiell oppmerksomhet til området rundt Middelhavet, fra Mallorca til Alexandia. Femten nye byer følger med, alle satt i dette området, samt noen nye yrker og litt over to tusen nye spørsmål. Som i originalspillet er det vevet inn en liten historie som du kan velge å spille (eller du kan velge å bare loffe rundt uten mål og mening), men dette er ingen definerende egenskap som skiller seg særlig ut i hverken originalspillet eller Mediterraneo. En arkeolog er forsvunnet, og du jobber for et TV-program som heter ”Lost and Found” (tenk: Tore på Sporet). Det er din jobb å finne denne arkeologen, og for å gjøre det må du følge spor som vil lede deg rundt om i hele verden – men da spesielt rundt Middelhavet.

Historien er tynn og bare en unnskyldning for å legge inn et ekstra modus i spillet, og består mer eller mindre av å farte rundt til byene du blir fortalt du skal reise til, for så låse opp en liten animasjon hvor en person forteller deg det neste tipset som skal lede deg i riktig retning. Av og til får du gjenstander, slik som papirer med adresser skrevet på, og disse oppbevarer du etter hvert som du går gjennom historien. Historien er bare et rammeverk for å kunne reise rundt, heldigvis, og du er likevel fri som fuglen. Du kan fremdeles ta jobber som du selv vil, og bruke så lang tid du bare ønsker på reisen. Historien i seg selv er ikke helt bak mål, selv om den er syltynn og uengasjerende, og Pandoras Eske-konseptet den bygger på kan være en grei forandring fra å bare reise rundt målløst.

Tar ikke tak i problemene
Backpacker 3 hadde en god del fundamentale problemer som Mediterraneo ikke har gjort noe for å forbedre. De to forrige spillene i serien var begge spill som høstet mye god kritikk, og spesielt Backpacker 2 var et spill med mange kvaliteter og langt flere ansikter enn det siste spillet i serien. Det Backpacker 3 gjorde var å fjerne mange av disse kvalitetene. Du kunne ikke lengre kjøpe suvenirer, du kunne ikke bestemme hvilke hoteller du skulle sove på (billige hoteller i Backpacker 2 utgjorde en fare for at du skulle bli ranet), eller ringe hjem og mase om penger av foreldrene dine. Til og med de små minispillene ble fjernet fra jobbene, og nå er det kun spørsmål det går på. Det var kanskje det verste med det hele, og Backpacker 3 reduserte serien til ingenting annet enn pene bilder og en bunke spørsmål. Spillelementene var borte.

Hadde nå enda Mediterraneo gjort noe for å fikse opp i dette, og kanskje lagt til noen av disse elementene for å gjøre opplevelsen morsommere, ville det ikke vært noe problem å anbefale ekspansjonen. Dette er dessverre ikke tilfelle, og igjen er det bare å fremheve at Mediterraneo ikke er noe annet enn flere spørsmål og nye bilder du kan se på. Vi får inderlig håpe at utviklerne får fingeren ut av jorden og gjør et eventuelt Backpacker 4 til noe mer enn et bildeleksikon med spørsmål du skal svare på. Mediterraneo er forresten også mulig å utnytte i Backpacker 3 sitt flerspillermodus, men heller ikke her er det noen forandringer. Men det er kanskje like godt, for det er i samvær med andre at Backpacker 3 allerede har bevist at det ikke er totalt meningsløst. Også det at Backpacker 3 og Mediterraneo fremføres med norsk tekst og stemmer, gjør at det egner seg som et familiespill.

Det er vanskelig å bedømme Mediterraneo, da det er en ekspansjon til et spill som vi allerede her på Gamer.no har gitt en lite flatterende totalkarakter (se vår omtale av spillet). Det Mediterraneo gjør er jo ingenting mer enn å utvide det som allerede var der, og på mange måter er det litt skuffende å bare få litt flere detaljer rundt Middelhavet. Ekspansjonen er ikke stor. Greit, over to tusen nye spørsmål er slettes ikke lite, men femten nye byer som hver inkluderer kanskje fem til ti bilder er jo ingenting å lansere et helt nytt produkt for. Det er lite annet å si enn det som ble sagt innledningsvis: Mediterraneo er en noenlunde kurant ekspansjon så lenge du kan finne det til en veldig billig pris, men er reservert kun de mest innbitte Backpacker 3-tilhengerne der ute.