Bak kulissene til Shadow Ops: Red Mercury

I tiden frem mot lanseringen av actionspillet Shadow Ops: Red Mercury, vil Gamer.no, i samarbeid med Atari, publisere eksklusive videoklipp med intervjuer av utviklerne og scener fra spillet. Her er de tre første videoene.

Shadow Ops: Red Mercury er en førsteperson action/thriller, hvor spilleren inntar støvlene til en profesjonell Delta Force-soldat. Spillet er action-orientert, men utviklerne ønsker å gi spilleren en virkelig god og unik filmatisk opplevelse, og har derfor hyret inn to Hollywood-studioer til å gjøre lydeffekter og musikk. I den senere tid har Atari fått THX-godkjent lyden, og arbeidet med lydbildet gjøres nå i samarbeid med THX. Utviklerne forteller at de har innflytelse fra en rekke store Hollywood-produksjoner, blant annet Black Hawk Down, som et av lydstudioene har jobbet med tidligere.

Historien dreier seg om at du som spiller blir håndplukket av NSA for å finne og stoppe beryktede "Red Mercury" - et miljø som bygger og selger atomvåpen i hendige ryggsekker til terroristorganisasjoner. Spillere, og et elitelag bestående av spesialstyrker, må reise verden rundt på oppdrag for å hindre at verden tilintetgjøres. Ideen rundt Red Mercury stammer opprinnelig fra en spøk på Internett. Utviklerne, Zombie Studios, fant historien likevel svært interessant, og ønsket å bygge videre på ideen, som en kilde til en unik historie. Manuset i Shadow Ops: Red Mercury er bygget opp som en film, og store deler av utviklingen ellers følger de samme prosessene som en Hollywood-produksjon.

Spillets "motion capture" er gjort i samarbeid med spesialstyrker fra USA og det amerikanske forsvaret, og grafikken styres av en modifisert Unreal-motor. Animasjonartistene har testet våpen, for å se hvor lang tid det tar å lade om, hvordan de ser ut, hvordan de føles, for deretter å implementer det i spillet på best mulig måte. Resultatet skal bli tyve svært realistiske og autentiske militære spesialvåpen. Under utviklingen har selskapet i tileggg fått tilgang til videoer fra treningen spesialstyrkene, for å se hvordan soldatene reagerer i ulike situasjoner.

I enspiller-delen blir du sendt rundt i 20 fotorealistiske oppdrag verden over. I disse oppdragene får du en rekke ulike utfordringer, som å redde et gissel, desarmere bomber og arbeide som livvakt. Du må slåss med (og noen ganger i mot) internasjonale spesialstyrker fra USA, England, Russland, Frankrike og Tyskland. Flerspiller-modus er tilgjenglig for 16 spillere over Xbox Live, eller to til fire med delt skjerm. Det vil være 20 spesialkonstruerte flerspillerbrett, inkludert brett der spillerne kan samarbeide. Flerspillermodusene inkluderer "deathmatch", "team deathmatch", "plant the bomb", "capture the flag" og "escort".

Filmene vi vil presentere i tiden mot lansering av Xbox-versjonen 18. juni, omfatter intervjuer av essensielle personer i utviklingen. PC-versjonen kommer ikke før oktober.

Last ned filmene her:

Siste fra forsiden