Sniktitt

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

En bjørn i storform

Etter åtte år i hi er den morsomme bjørnen Banjo snart tilbake – i bedre form enn noen gang.

BIRMINGHAM (Gamer.no): I et skogholt en liten halvtime utenfor Birmingham, ligger en av Englands eldste og mest anerkjente spillutviklere. Med titler som Banjo Kazooie, Perfect Dark, Conker, Donkey Kong og Viva Piñata bak seg, har Rare en ganske tung historisk bør på sine skuldre.

Banjo og Kazooie på stram line.

For noen år tilbake ble de kjøpt opp av Microsoft, og de måtte tåle en del kritikk for Xbox 360-debutantene Perfect Dark: Zero og Kameo: Elements of Power. Mye av dette kan skyldes de skyhøye forventningene som skapes når kombinasjonen Rare og en flunkende ny konsoll kommer sammen. Senere har det vellykkede Viva Piñata funnet veien til konsollen, og for knappe to år siden ble et nytt Banjo Kazooie-spill annonsert.

Etter å ha besøkt en låve midt i England og satt hendene i det nye spillet, er det klart at alle som liker vårt kjære underholdningsmedium kan begynne å glede seg.

En helt vender tilbake

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts er oppfølgeren til Banjo Kazooie og Banjo-Tooie. Det er nå åtte år siden Banjo-Tooie kom ut på Nintendo 64, og for de som ikke kjenner til serien handler den om den hyggelige bjørnen Banjo, hans fugleassistent Kazooie, og deres kamp mot den onde Gruntilda Winkybunion.

Sjefsdesigner Gregg Mayles blir av sine kollegaer referert til som Mr. Banjo Kazooie. Han er hjernen bak alle spillene, og det er derfor en klar link mellom de eldre spillene og det nye:

Gregg Mayles, sjef for Banjo Kazooie-franchisen. (Foto: Gamer.no)

– Banjo har etter flere år uten spilldeltagelse blitt svært sløv, og de som husker Banjo-Tooie, fikk kanskje også med seg at Gruntilda bare var et hode på slutten. Etter at hodet til «Grunty» og Banjo har begynt å krangle igjen, har en gudefigur tatt dem med til en verden hvor de kan konkurrere, for å få en slutt på krangelen en gang for alle, forteller Mayles til Gamer.no.

Banjo Kazooie-franchisen har som flere andre plattformspill generelt hatt et litt barnslig preg, men Mayles lover at det tredje spillet på langt nær er et barnespill:

– Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts er et spill både til fans og nye spillere. Vi vil at det skal være et spill som alle og enhver skal kunne spille, men samtidig ville vi vært ignorante hvis vi ikke tok kjernen av Xbox 360-publikumet i betrakning under utviklingen, sier Mayles.

Smakebiten vi fikk av enspillerdelen fortalte at mye av det gamle er videreført og foredlet i den nye utgaven. Spillet er svært humoristisk, og det er formelig gjennomsyret av morsomme navn, sterke spillfigurer og den generelle, litt tørre britiske humoren med et hint sarkasme. Spillet minner veldig mye om moderne plattformspill, og jeg dro umiddelbart assosiasjoner til spill som Super Mario Galaxy og Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction.

Flott både teknisk og artistisk

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts er et usedvanlig pent spill, både i form av at det holder en høy teknisk detaljgrad, samtidig som det i likhet med Super Mario Galaxy, formidler et sterkt artistisk uttrykk. Spillet er delt inn i forskjellige verdener som har forskjellige tema, og innenfor hver av disse må man gjennom ulike brett.

Et av de rimelig obskure flyene man kan konstruere.

Der man i Super Mario Galaxy samler stjerner, er hovedoppgaven i Banjo Kazooie å samle puslespillbiter. Prinsippene er like, for å få tilgang til nye brett og verdener må disse delene samles inn. Det virker som et veldig robust og klassisk plattformdesign, men i tillegg har Banjo et svært åpent gameplay med interessante elementer og ulike løsninger som kan se ut til å bli et ess i ermet for den gamle bjørnen.

– Vi er vel alle litt inspirert av Mario, men jeg tror at en av våre sterkeste sider innenfor plattformsjangeren er hvordan de ulike spillerne får mulighet til å angripe problemene de møter på forskjellige måter. Det er så mange taktikker og muligheter for å komme seg fra A til B, og jeg gleder meg virkelig til å se hvordan folk kommer til å reagere på det og hva de kommer til å gjøre, sier Mayles.

Det som var det aller mest spennende med spillet, var det sterke fokuset på å konstruere sine egne kjøretøy for å løse ulike oppgaver. En utrolig intuitiv og velfylt «garasje» lar deg sette sammen et utall ulike deler som om det skulle være LEGO-klosser. Her kan man bygge biler, helikoptre, fly og hva det måtte være. Man kan utstyre dem med ulike våpen, og må tenke på alt fra vekt til drivstofforbruk og hvor manøvrerbar doningen er under konstruksjonen.

Banjo og Kazooie i en doning gudene må vite hva er god for.

Løs oppdragene som du selv vil

I et av brettene vi fikk presentert hadde Banjo fått i oppdrag å samle inn kokosnøtter. Garasjemester Mumbo Jumbo hadde levert ut en slags fôrhøster som sugde opp kokosnøttene som hadde falt på bakken. Når lasteplanet ble fullt måtte disse kjøres tilbake til en silo som sugde kokosnøttene ut av lasteplanet. På veien hadde selvfølgelig Gruntilda sendt noen av sine undersåtter for å gjøre live surt for deg.

Ved å farte litt rundt på brettet og få tak i noen deler, kunne man konstruere et forholdsvis sterkt helikopter som kunne frakte ting ved hjelp av en kjetting festet under det. Det man kunne gjøre da, var rett og slett bare å hente siloen med helikopteret og fly over feltet hvor kokosnøttene lå, slik at disse ble sugd opp direkte – uten at Gruntildas fotsoldater kunne gjøre noen ting med det.

– Jeg tror mulighetene og den åpne opplevelsen kommer til å bli de kuleste faktorene med spillet. Spilleren står fritt til å velge hvordan han skal løse de ulike oppdragene. Noen kommer til å konstruere få kjøretøy og bruke disse flere ganger, mens andre vil konstruere kjøretøy spesifisert for hvert enkelt oppdrag, sier Mayles.

Uhøytidelig moro

Kommentarer blir overflødige.

Jeg ler sjelden når jeg spiller et spill, men etter fem minutter med Banjo Kazooie 3 lo jeg så tårene trillet. Det ene makkverket etter det andre rullet ut av garasjen, uten å nødvendigvis være land-, luft- eller sjødyktig. Mulighetene for å gjøre akkurat hva du vil er enorme, og et kjøretøy kan bestå av alt fra hjul og vinger til propeller, jetmotorer og torpedorør.

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts blir på grunn av dette, langt på vei et sandkassespill. Alle som har spilt Grand Theft Auto eller Crackdown vet at det ofte er like morsomt å leke for seg selv som å følge hovedhistorien – om ikke annet så for en avveksling. Jeg gleder meg virkelig til å se mer av dette, og hvor flinke Mayles og Rare er til å legge mulighetene til rette for at brukerne selv skal komme opp med løsninger som utviklingsteamet ikke en gang hadde tenkt på.

Vi fikk også anledning til å prøve en av flerspillermodusene spillet kommer med. Det hele fortonte seg som en slags «kongen på haugen» hvor man skulle holde seg innenfor en sirkel som bevegde seg langs en løype på brettet. Man kunne selvsagt benytte sine egenkonstruerte kjøretøy, og når åtte biler, helikoptre og hybrider prøver å holde seg innenfor en ring som knapt rommer tre, blir det et sabla kaos. Som i diverse kart-spill har man muligheten til både å skyte og paralysere sine motstandere. Spillet blir nesten tilført en helt egen dimensjon bare i kraft av denne ene flerspillermodusen.

I garasjen får du testet dine evner som ingeniør.

Konklusjon

Til tross for at Viva Piñata også er et veldig godt spill, har Banjo Kazooie 3 potensialet til å bli det beste spillet Rare har gitt ut på veldig mange år. Den litt søte grafiske stilen og besetningen kan skremme unna enkelte potensielle kjøpere, men ingen er for gamle hvis resten av spillet er like morsomt som de tre-fire timene vi fikk spille.

Jeg er mer spent på Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts enn jeg noen gang var på Super Mario Galaxy. Den store, åpne verdenen kombinert med den hysterisk morsomme humoren og sandkasseelementene gjør at dette kan bli et av årets virkelig store overraskelser. Det er sjelden jeg blir euforisk, men dette gleder jeg meg virkelig til.

Siste fra forsiden