Batman Begins

Få menn vil assosieres med vinglete og ekle hybrider av mus og, eh, flagger. Råskinnet Batman er et hederlig unntak.

I sammenheng med den nye filmen kommer også spillet Batman Begins til de fleste plattformer. Electronic Arts står for utgivelsen, og det kan synes som om de har fått taket på å lage denne typen spill. Det var med lave forventinger jeg satte i gang med mitt eventyr i flaggermusa sin verden, og jeg kan glede dere med at jeg ble svært positivt overrasket. Tittelen henter det beste fra mange stortitler, og denne blandingen gjør det hele til en interessant, uavansert og underholdende spillopplevelse.

Ninja i Himalaya
Etter et prologbrett begynner spillet for alvor i Himalayafjellene, der du som Bruce Wayne gjennomgår trening ved en anerkjent kampskole. Når dine instruktører ser at ditt potensial er i ferd med å ta av, gjør de rede for ditt oppdrag. Du skal dra til Gotham City og utrydde alt kriminelt avskum, uten nåde. Dette blir en litt i overkant brutal taktikk for Bruce, og han kommer seg kjempende ut og vekk fra skolen høyt oppe i fjellene. Vel tilbake i Gotham viser han seg som Batman, alle ondes skrekk. Historien som blir presentert videre imponerer med sine spenningsfylte skildringer og stadige overraskende vendinger. Innslag fra filmen er hyppige og om du vil bevare et rent sinn bør spillet spares til etter premieren av Batman Begins.

Som du sikkert vet er ikke Batman en helt vanlig fyr, vi snakker om en fullblods superhelt. Dette viser seg raskt når spillet setter i gang for alvor. Kamper fungerer svært tilfredsstillende, og ser unektelig rått ut når kombinasjonene sitter. Når du slåss føles det hele svært fritt, men du får også mulighetene til å bruke spesialangrep som er skriptet. Disse krydrer kampene på en fin måte, noe som igjen gjør at kampene aldri blir kjedelige. Batman bruker selvsagt ikke skytevåpen, men har en rekke smådingser som hjelper han i vanskelige situasjoner. Blant disse er for eksempel røykbomber og blitzsgranater. Disse er nyttige når du har flere motstandere samtidig, og blir nesten et must mot slutten av spillet.

Frykt som våpen
Frykt er viktig for Batman, og ved å generere dette blir dine motstandere lett bytte. Du kan generere frykt ved å påvirke miljøet i rom der fiendene oppholder seg. Et eksempel er at du kutter et par kabler som holder oppe en svær kasse, denne deiser dermed i bakken. Fiendene slipper sine våpen (hendig) og virrer rundt som vettskremte kyllinger. Da setter du inn dit angrep, og ringen er sluttet. Hver gang du lykkes med dette øker ditt generelle rykte, noe som igjen gjør at det blir lettere for Batman å spille på denne frykten. Dette med at fienden mister sitt skytevåpen er viktig, for et par skudd er nemlig alt som skal til for å drepe vår helt. Du vil for øvrig få kontinuerlig info om fiendens puls og sinnstilstand, en kul måte å vise spilleren hvor fryktinngytende han faktisk er.

Batman er som nevnt glad i å bruke så mye som mulig av miljøet rundt seg til sin egen fordel. I spillet kan han blant annet klatre, sveve, og rappellere. Brettene er selvsagt lagt opp til en størst mulig variasjon når det gjelder utnyttelse av ulike fremgangsmåter, disse gir Batman en alternativ vei rundt fiendene. På sitt beste føles dette virkelig fritt, selv om alle ruter er nøye planlagt av utviklerne. Når du befinner deg hengende i et rør ti meter over bakken kan du også utføre spesialangrep mot fiendene som spankulerer rundt under deg. Ved hjelp av vaieren han henger i kan Batman senke seg ned rett bak dem og dra skrekkslagne banditter med seg opp til den sikre død. Nok et eksempel på et fryktgenererende spillkrydder.