Battle Isle får åndelig oppfølger

Battle Worlds: Kronos byr på fargerik, turbasert strategi.

Skaperne av eventyrspillene i The Book of Unwritten Tales-serien har gjort et aldri så lite sjangerhopp. De jobber nemlig med et turbasert strategispill i stil med spill som Battle Isle-serien og Advance Wars. Spillet heter Battle Worlds: Kronos, og skal i likhet med de nevnte klassikerne være lett å lære, men likevel tilby mye dybde.

Battle Worlds: Kronos skal etter planen skilte med to enspillerkampanjer, samt flere frittstående oppdrag der du kastes inn i vanskelige, forhåndsdefinerte situasjoner. I tillegg byr det på flerspiller, og lar deg både spille i «hotseat»-modus hvor flere spiller på samme maskin, og over nettet. Spiller du over nettet kan du velge om du vil spille samtidig med motstanderen, eller bare ta turen din når du har tid.

Battle Isle med moderne teknologi?

– De klassiske turbaserte strategispillene – spennende, involverende spill som krever planlegging, smart taktikk, gjennomsiktige regler og vanskelige avgjørelser – er på vei tilbake. Mange spillere har utvilsomt sett og kost seg med nye eksempler på herlige, turbaserte spill, men er kanskje ikke klar over klassikere som Battle Isle og Advance Wars. Har du noensinne lurt på hvordan spill av det kaliberet ville sett ut i dag, spør utviklerne fra King Art.

Bilde fra den ferskeste «pre-alfa»-versjonen.

Spillet skal komme til PC, Mac og Linux, og hvis du er involvert i flerspillerspill skal du også kunne ta turene dine direkte i en nettleser. De som ikke bryr seg om flerspiller over nettet kan forøvrig trekke internettledningen ut mens de spiller, for spillet skal ifølge King Art være DRM-fritt.

Ellers loves vi et redigeringsverktøy som lar spillerne skape sine egne miljøer.

King Art har jobbet lenge med spillet med egne midler, men nå håper de å få drahjelp via folkefinansiering. I går lanserte de en Kickstarter-kampanje hvor målet er 120 000 dollar, altså cirka 700 000 norske kroner. I skrivende stund har kampanjen oppnådd 30 prosent av dette beløpet. Kickstarter-beløpet vil ifølge King Arts stå for cirka én tredjedel av det totale utviklingsbudsjettet. Under artikkelen kan du se studioets presentasjonsvideo for Kickstarter.

Hvis alt går etter planen skal spillet lanseres før året er omme. Den tyske utvikleren jobber forøvrig også med to eventyrspill, inkludert The Raven.

Les også: Turbasert Warhammer 40,000-strategi
Les også: Anmeldelse: XCOM Enemy Unknown

Siste fra forsiden