Battlefield 1942

Søta bror har gått til krig! På spill-fronten er de tydligvis ikke så nøytrale ettersom svenske Digital Illusions nå har tatt kampen opp med veteraner som Half-Life: Counter-Strike og Tribes 2. De har lovet oss et taktisk førsteperson-skytespill, med en multiplayer-del som lar deg spille med opp til 64 andre krigshungrige tekno-soldater.

Vitenskapen til slutt
Fysikken er absolutt verdt å nevne nå som omtalen synger på siste side. Å kjøre en tanks føles ekte ut, og i det du fyrer av opplever du et skikkelig rekyl. Flyene reagerer korrekt hvis du treffer et tre med en vinge, og mennesker blir slengt opp i luften hvis en bombe går av i nærheten. Kommer vingespissen ned i vannet vil flyet havarere av en grunn: motstandskraften i vannet får skipet til å tilte og miste balanse. Hopper du ut fra en klippe vil du naturligvis ta skade, og du vil fortsette å falle nedover fjellveggen helt til du lander på en fjellhylle. Du greier ikke stoppe det. Når du skyter med en tanks så går ikke kula rett frem. Den daler etterhvert, og slikt må du ta med i beregningen din når du fyrer av. Det samme gjelder pistoler, maskingevær og granater.

En gang stod jeg på toppen av et fjell med en tanks, i det jeg satte utfor hoppet jeg ut av tanksen, og fikk se den rulle nedover. Det så fullstendig ekte ut. Den rullet nedover, stoppet, tippet langsomt over før den stoppet og vagget litt. Du føler virkelig at tanksen er tung, og at du ville blitt knust hadde du stått under den. En annen gang satt en soldat seg fast i vingen min, og han ble dratt med opp i himmelen blå. Etter en stund falt han av og raste mot bakken. I Battlefield 1942 faller alt! Tyngdekraften virker inn på alt, og det ser skikkelig bra ut. Eksplosjonene ser ikke overdrevne ut. I stedet blir du servert med et krigsbilde som ser helt virkelig ut; lysglimt bak fjellene, røyk som siver ut av husene når du kaster en granat inn, og den døve lyden av en bombe som går av langt i det fjerne. Det føles som tatt rett ut fra en film. Battlefield 1942 har virkelig greid å fått frem dem følelsen av å være midt oppe i en krig.

Når det gjelder audio-delen er spillet absolutt like bra. Det virker som det eksisterer kun en sang, men den spilles kun på menyene og ikke inne i selve spillet, og er dermed ikke noe videre problem. Når jeg tenker over det så er jeg faktisk glad for at det ikke finnes musikk inne i spillet. Lydene av kulene som fyker forbi deg, treffer steinvegger og spretter tilbake er bare helt fantastisk. I det man springer over gata i Berlin, hører kulene treffe bakken rundt deg, føler man virkelig at man er i fare. Og lydene er svært forskjellige. De føles ikke gjentakende ut i det hele tatt. I det en tanks fyrer av kanonen sin, kan man høre den metalliske lyden når den lader opp en ny runde. Svinger du med tanksen høres det annerledes ut enn hvis du kjører rett frem. Et fly som er på vei mot bakken høres akkurat ut som på film; den ulende lyden som trenger seg inn i sinnet ditt i det et liv er i ferd med å endes momentant.

Jeg kan i hvertfall konstatere med at de lydene som er i spillet høres virkelig flotte ut, og jeg kan ikke annet enn å tro at disse utviklerne har vært ute på slagmarken selv og fanget inn disse lydene (spøk, red. anm.). Kanonene som fyres av mot truende skip høres kraftige ut, og med den rette bass-effekten kan det få bildene til å falle av veggen. Du kan kommunisere med dine lagkamerater enten ved å skrive inn tekst selv, eller ved å velge mellom forskjellige utsagn innenfor kategorier slik som "alarm" og "tactics". Tykk den rette knappen, og du vil høre din spiller si noe over radioen. Akkurat denne delen er sikkert grei å ha, men jeg har ikke fått spesielt bruk for den enda. Det meste i Battlefield 1942 skjer av seg selv. Du blåser egentlig i om en fyr har sett en russisk tanks. På den annen side er det greit å få vite at laget ditt har mistet en base, eller at en fyr i samme base som deg trenger å bli plukket opp.

>
Battlefield 1942 kombinerer alle de elementene vi kjenner fra tidligere krigsspill, og gjør det hele til en eneste forrykende opplevelse. Her får du gjøre alt; kjøre tanks, fly, leve som en fotsoldat, styre krigskip eller en u-båt, lette med fly fra hangarskip og så videre. På mange måter er Battlefield 1942 flere spill i ett, og det som er så forundrende er at det gjennomfører alle elementene like bra. Man føler ikke at noe mangler, i stedet for føler man at man tar del i en virkelig krig hvor alt er mulig. Når teknikken først virker, føles den helt utrolig ut. Men dessverre har folk hatt problemer med dette spillet, og hvis man ikke laster ned den offisielle patchen, da er man ute og kjører. Battlefield 1942 er på mange måter det ultimate krigspillet, for ikke å si det ultimate multiplayer-spillet. Muligheten er så mange, og variasjonen er så god, at det er vanskelig å legge fra seg. Brukervennligheten er superb; man kommer i gang straks man har installert spillet. Det tar ikke lang tid før man føles seg som en verdsatt medlem av laget, og spillet er ikke umulig å lykkes i. Her finnes det ingen snedige Quake-taktikker, her blir "the boys seperated from the men". Skal du spille er det bare en måte å gjøre det på: ærlig, rettferdig og dristig. Lyden gir deg en fullverdig opplevelse, og du kommer til å kaste deg bak sandsekkene i det du hører en bombe eksplorere 10 meter bortenfor deg, og fiendens fly dukker ned over basen din. Spillet er dynamisk, og med mulighet for opp til 64 spillere, er et hektisk gameplay fullstendig sikret. Takket være spillets solide oppbygning, lettvinne måte å fungere på, og fantastiske atmosfære, er det ingen tvil om at Battlefield 1942 er et av tidenes beste multiplayer-spill, for ikke å snakke om et av tidenes beste krigsspill. Da er det bare en ting å si; løp og kjøp, så ses vi på slagmarken!