Sniktitt

Battlefield 2: Modern Combat

Vi dro til Stockholm, nordens spillhovedstad, for å sette Battlefield-seriens entré på konsollene PlayStation 2 og Xbox under lupen.

Side 1
Side 2

Battlefield 2: Modern Combat vil støtte opp til 24 spillere samtidig over bredbånd. Innebærer dette høye antallet at dere må gjøre kutt på det grafiske eller andre aspekter ved spillet?

- Tilbakemeldingene vi har fått fra de som tester versjonen på PlayStation 2 har vært positive når det gjelder det grafiske. Xbox-versjonen har et stykke å gå rent utviklingsmessig, så det er for tidlig å si noe om dens visuelle karakteristikker. Vi synes faktisk spillet på nett faktisk ser bedre ut enn mange spill som kun kjører lokalt.

Battlefield 2: Modern Combat var opprinnelig et spill som kun baserte seg på flerspiller, hvorfor ble avgjørelsen tatt at det også skulle inneholde en enspillerdel?

- På den siste E3-messen var dette spillet kun ment som et flerspillerspill, det stemmer. Men som du sikkert vet forandrer markedet seg hele tiden, ikke minst blir konkurransen stadig skarpere. Vi følte selv da at vi hadde en veldig sterk tittel på gang, men når vi spurte oss selv om hvor spillet var svakest var ikke svaret vanskelig å finne: Mangelen på en solid enspillerdel. Vi tenkte at hvis vi kombinerte en suveren flerspillerdel med en godt enspillerspill, ja så ville vi ha nøkkelen til suksess.

- Vi kan avsløre at grunnen for at spillet er såpass forsinket er den sene avgjørelsen om å implementere en episk enspillerkampanje. Til tross for denne forsinkelsen mener vi helt åpenbart at publikum vil like det endelige produktet. Det er ikke slik at vi har delt våre ansatte opp i to separate lag som lager enspiller og flerspiller. Vi har riktig nok en lagdeling, men disse jobber mer eller mindre sammen for å få et så strømlinjet produkt som mulig. Vi har faktisk rundt 200 mennesker som jobber direkte med tittelen i øyeblikket, noe som rett og slett er massivt!

Er det en spesiell grunn for at dere har valgt de lokasjonene dere har gjort?

- Spillet har stor variasjon når det gjelder både miljøer og lokasjoner, noe vi mener gjør spillet variert og interessant for publikum. Du vil oppleve dramatiske snøstormer, flyturer igjennom dype daler og intense kamper i bymiljøer. Kasakhstan ligger jo i et konfliktfylt område, klemt mellom ustabile stormakter som Russland og Kina. Dette skaper en ramme vi tror vil virke både troverdig og ikke minst engasjerende.

Flere hevder at førstepersons skytespill ikke egner seg på konsoller. Hvordan ser dere på denne problematikken?

- Vi er selvsagt av en annen oppfatning, og ser faktisk et radikalt økende marked for denne typen spill på konsoller. Vi har demonstrert til gangs at våre spill er populære på PC, så hvorfor ikke prøve oss på de meget kapable konsollene som finnes i dagens marked?

Er dette en tittel som sikter etter den etablerte førstepersons skytespillentusiast, eller er det et spill som favner bredere?

- Vår filosofi med dette spillet er at det skal være lett å lære men vanskelig å mestre. Hvis du kun er ute etter å ha litt rask og umiddelbar moro, ja så kan du det med Battlefield 2: Modern Combat. Er du derimot litt mer kresen, så finnes det utrolig mange måter å spesialisere seg i de ulike soldattypene i spillet. Dermed er det trygt å si at spillet favner bredt, men det betyr ikke automatisk at det er et enkelt spill. Videre er kombinasjonen flerspiller og enspiller viktig for å nå ut til flest mulig gamere. Dette er ikke et spill der den ene delen bare er "festet på" helt til slutt for å ha et alibi ovenfor èn enkel brukermasse. Vi mener at begge spillmodusene representerer noe av det beste fra begge verdener, det er to komplette spill i ett.

Til slutt, kan dere summere ved å fortelle våre lesere hvorfor de bør kjøpe Battlefield 2: Modern Combat?

Les også
Anmeldelse:

- Det er et glimrende spill, rett og slett! Det vil som sagt engasjere de brede masser, enten det er de som vil ha litt kjapp action eller de som liker å fordype seg i ulike militære aspektene i en krigssituasjon. Dessuten får du på mange måter to fantastiske spill i ett, med flerspiller og enspiller uavhengig av hverandre.

Konklusjon
Etter i underkant av ti minutter var det hele over, og en stresset fyr fra markedsavdelingen ba oss avslutte med det samme. Synd, for det er fortsatt en del både jeg, og sikkert dere, vil ha svar på. Uansett kan jeg skrive under på mye av det som ble sagt av utviklerne. Spillet har tonnevis av potensial til å bli en knallsuksess, ikke bare på grunn av navnet men også fordi det ser ut som et solid produkt. Vi takker EA og Digital Illusions for at vi fikk muligheten til å kikke nærmere på Battlefield 2: Modern Combat, og venter spent på fortsettelsen.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden