Battlefield 2: Modern Combat

- Ja takk, for begge deler. Det er det første som faller inn i hodet mitt når jeg fyrer opp Battlefield 2: Modern Combat.

Ut på tur
Battlefield uten kjøretøy er ingenting. Heldigvis har Modern Combat med en rekke motoriserte fartøy, med blandet hell. Helikopteret synes jeg er glimrende, kanskje fordi det gir et enormt overblikk og like stor makt. Stridvognen er også god, i enkelte slag er den også helt nødvendig. Båten og jeepen faller på egne svakheter. Styringen blir i takt med økende tempo for upresis. Hvor mange ganger jeg døde på grunn av disse irriterende farkostene, vet jeg ikke. Hvordan kan forresten en bil ekspoldere av et sniksytterskudd i hodet på sjåføren? Litt Hollywood, spør du meg. Du har ”Hot swap”-muligheten for rask transportering når du spiller alene, så det er i flerspiller disse svakhetene blir mest aktuelle.

Den kunstige intelligensen til dine datastyrte venner og fiender står godt til hverandre. Dessverre står den ikke like godt til din skarpe hjerne. Det er spesielt fotsoldatene som har trøbbel med å oppføre seg som folk. De ber om bråk når de går i klynger inn i et stridsområde. Kanskje dette er gjort for at vi skal få større mulighet til å låse opp bonuser – det synes jeg ikke er akseptabelt. Gode spillere låser opp disse bonusene uansett, vi trenger ikke denne overtydeligheten. Ellers er den kunstige intelligensen godt balansert, og bidrar positivt til å skape intense slag og spennende manøvrer. Fiendens såkalte "respawning" er ikke alltid like vellykket. Du kan risikere å få illsinte kinesere rett oppå hodet, noe som bare blir for dumt. Denne feilen gir spillet en lite ripe i lakken, men er heldigvis ikke ødeleggende.

Action på nett
Som seg hør og bør kan du ta opp kampen også på nett. 24 spillere på en gang er ikke verst, og antallet passer fint til størrelsen på kartene. Litt merkelig at det kun er to moduser; standard og ”Capture the Flag”. Vi hadde ikke sagt nei takk til litt mer kjøtt på flerspillerbeina. Du vil selvsagt bli rangert etter din innsats, så konkurranseinstinktet på EAs servere er det ingenting å si på. I tillegg kan du også på nett få medaljer du kan henge i premieskapet. Det er greit å ha en pen samling i tilfelle du møter en potensiell partner på byen. – Blir du med hjem å se på Battlefield-medaljesamlingen min? Den setningen fungerer ni av ti ganger, utrolig men sant. Jeg stusset kraftig over at det ikke er noen mulighet for lokal flerspiller. Hvorfor skal ikke jeg få lov til å slakte gode venner som kommer på besøk?

Grafikken til Battlefield 2 på PC er svært god, og man kan ikke forvente noe i nærheten på konsollene. Selv om forskjellen er merkbar, så er det ingen grunn til å henge med nebbet. Jeg er forelsket i vær og miljø, og her er Modern Combat solid. Brettdesignet er i de fleste tilfeller veldig godt, og animasjonene på troppene likeså. Fysikkmotoren fungerer bra, selv om den av og til slenger folk i bane rundt jorden. Til slutt er filmene og sekvensene som driver enspillerhistorien fremover fine.

Lyden er mer varierende. Våpnene har ikke fått den oppmerksomhet de fortjener, jeg savner litt mer trøkk på for eksempel hagla og massive maskingevær. Miljølydene er derimot gode, og når du sitter på innsiden av helikopteret vil du garantert forsvinne helt inn i rollen – rent hørselsmessig. Musikken er i beste Battlefield-stil; nesten krigsforherligende og selvsagt dramatisk. Stemmegivningen er også akseptabel, selv om man skaper stereotyper ved å portrettere kineserne som sintere på briefinger og slikt.

Følgende avsnitt ble lagt til 19. mai 2006:

Når det kommer til Xbox 360-versjonen som har hatt nesten et halvt års lengre utviklingstid, kommer kanskje dere som har spilt spillet til PlayStation 2 eller Xbox til å bli litt skuffet – det er i praksis det samme spillet. Grafikken minner deg på at du spiller på en nestegenerasjonskonsoll. Det meste ser veldig flott ut, men man merker litt småslurv på blant annet skyggene, som er pikslete og lite innbydene,

Hvis ikke hukommelsen har sviktet meg fullstendig, kan jeg slå fast at Modern Combat er det beste krigspillet i sitt slag på konsoll. Det er fartsfylt, spennende, variert og ikke minst underholdende. Selv om arkadepreget til tider tar overhånd er totalopplevelsen overveldende positiv. ”Hot swap”-funksjonen er glimrende og bør inspirere andre skytespillprodusenter til lignende løsninger. Flerspillerbiten er også god, men blir kanskje litt tynn i lengden. Er du medlem i en klan blir det utvilsomt enda mer interessant å spille over nett. Har du konsoll bør du ha Modern Combat, så fremt du liker å skyte da.