Sniktitt

Battlefield Vietnam

Battlefield Vietnam er den etterlengtede oppfølgeren til Battlefield 1942. Et spill som faktisk bare er halvannet år gammelt, men likevel har bitt seg kraftig merke som en av de viktigste utgivelsene i spillhistorien. Nå er spillet ferdig utviklet, og vi sikret oss en prat med sjefsprodusent Armando "AJ" Marini fra Digital Illusions mens han var på Norgesbesøk.

Side 1
Side 2
Side 3

Mindre åpne områder
Selv om temaet nå er Vietnam, er det ikke bare jungel du vil oppleve. Brettene er omtrent på størrelse med de dere ble vant med i originalen. Marini forklarer at det det imidlertid vil bli mindre åpne områder enn før.

- Vi ville naturligvis fortelle folk at Vietnam er et sted med mye jungel, men det er tross alt ikke jungel overalt. Og dessuten blir det hele litt kjedelig hvis det kun er jungel overalt. Derfor har vi noen brett som kun inneholder jungel, noen som har en litt kraftigere skog, noen byer, noen luftkamper og noen stridsvognkamper. Det viktigte er at det er anderledes og føles interessant, forklarer Marini.

Det er lett å se at spillet er inspirert av filmer om krigen. Alle kjøretøyene har musikkanlegg hvor du kan spille musikk. Spillet har en imponerende liste låter som virkelig setter stemningen. Du husker kanskje den kjente scenen fra Acapolypse Now når de setter på Wagner i helikopteret? Nå har du sjansen til å kopiere scenen selv. Har du ikke noe til overs for musikken som kommer med spillet, kan du legge inn dine egne MP3-er. Battlefield Vietnam spiller bevisst på mange filmklisjéer fra filmer om Vietnam-krigen og tar ikke seg selv så veldig alvorlig.

- Dette er definitivt Hollywood sin versjon av Vietnam-krigen. Faktisk har vi dedikerte folk som har jobbet bestemt for å minne folk på Hollywood, ta inpirasjon fra Hollywood, se hvilke metoder de bruker, triksene de bruker for å få deg til å føle at du er midt i Vietnam-krigen. Det var viktig å få dette over i spillet og gjennomleve det som skjedde, forteller Marini.

Mindre realisme, bedre balanse
Et problem i andre titler som er satt til Vietnam-krigen er ubalanse i flerspiller. Her har Armando "AJ" Marini og Digital Illusions nedprioritert realismen og prøvd å fokusere på at spillet skal være morsomt og balansert. Det har blitt gjort noen justeringer i forhold til de faktiske forholdene og "AJ" mener de har lyktes godt med dette. Vietcong-soldatene har mulighet til å legge ut feller for de amerikanske soldatene, mens amerikanerne har muligheten til å helbrede seg selv.

En av de største nyhetene i spillet er det såkalte "Custom Game". Det vil si at spillerne kan sette opp spill hvor de selv definerer hvilke regler som skal gjelde i forhold til kjøretøy, infanterigrupper og våpen. Marini forteller oss at de på kontoret liker å kose seg med kamper med kun helikoptere og kniver. Dette åpner opp for mange interessante muligheter og både vi og "AJ" venter spent på å se hva spillmiljøet kommer til å finne på.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden