Battlefield: Vietnam

Krig er noe dritt, så prøv å ikke smile for mye når du tar fatt på Battlefield: Vietnam. Men det er kanskje lettere sagt enn gjort, for Digital Illusions har her skapt et spill som er en ren fryd å spille i time etter time.

Oppfølgeren til storslageren Battlefield 1942 er endelig her, denne gang i vaskeekte Vietnam-forkledning. Å kalle det en oppfølger er kanskje ikke helt korrekt, og på mange måter kan det ses på som en slags Battlefield: Vice City – altså en ny utgave i ny drakt og enkelte nye elementer. Men formaliteter til side – Battlefield: Vietnam er et hemningsløst spennende og engasjerende spill som er med å representere det beste på spillmarkedet per i dag, og takket være spillets onlinenatur blir det som forgjengeren tvilsomt gammelt før en eventuell ny oppfølger vanker i kulissene. For all del, sett deg ned og les omtalen, men vi kan like godt gjøre det klinkende klart allerede nå: Kjøp dette suverene spillet og vi garanterer deg at du aldri vil angre.

Wild thing, you’re so worth playing
Battlefield: Vietnam er utviklet av svenske selskapet Digital Illusions sitt Kanada-baserte studio, og skal etter alt å dømme hovedsakelig være utviklet av mennesker som ikke var involvert i produksjonen av Battlefield 1942. De tekniske forandringene er kanskje ikke slående markante, men de nye utviklerne har faktisk tatt seg bryet med å skape hele grafikk- og fysikkmotoren om igjen fra bunnen av, noe som tilfører en følelse av fersk produksjon. Det som hovedsakelig likevel er poenget med Battlefield: Vietnam er naturligvis den nye settingen og alt dette medfører. Presentasjon, områder, våpen, kjøretøy – ja, til og med musikken er med på å skape en fortreffelig ramme rundt Vietnam-konseptet spillet byr på. Takket være klok bruk av lisensiert musikk av ekte 70-talls berømmelse har utviklerne greid å sette prikken over i-en i ”atmosfære”. Du skjønner hva jeg mener.

Som du sikkert har forstått tar Battlefield: Vietnam for seg den kontroversielle krigen med amerikanerne på én side, og kommunistiske vietcong på den andre. De to sidene er rimelig vidt forskjellige fra hverandre, og mens amerikanerne helt klart er overlegne teknologisk sett, kan vietcong-spillere blant annet legge ut feller som ofte kan bety døden for vår kjære G.I Joe. Balansen i spillet mellom de to sidene er kanskje ikke helt som den burde være, da amerikanerne blant annet har tilgang på en klasse som et utrustet med både et rakettvåpen og et maskingevær med hele hundre runder i magasinet, mens vietcongs tilsvarende klasse bare kan skilte med rakettvåpenet og en pistol eller en enkel rifle. Men selv om Battlefield: Vietnam utvilsomt har noen måneder med reperasjoner og oppdateringer foran seg, fungerer dynamikken mellom de to sidene foreløpig helt akseptabelt.

Døden fra oven
Av alt det som har blitt fokusert på rundt Battlefield: Vietnam, er det utvilsomt helikopterne som har fått mest oppmerksomhet. Dette er et rykende ferskt spillelement i Battlefield-serien, og mens Battlefield 1942 kun lot deg kontrollere fly kan du denne gangen kontrollere både fly og helikoptere, alt etter som du selv måtte ønske. Helikopterne er bygd på et helt nytt kontrollsystem og oppførerer seg rimelig realistisk samtidig som de opprettholder det arkadepreget spillet stiller med for øvrig. Disse mekaniske kampørnene er en fryd å kontrollere, og kan virkelig være med på å snu hele utviklingen i konflikten. Det finnes flere forskjellige typer av disse, hvorav Huey-ene trolig er de mest populære og viden kjente blant oss Apocalypse Now-tilhengere. Men her finner du også transporthelikoptere som kan bære et stort antall soldater, og vietcong har sikret seg et helikopter armert med en drøss dødelige raketter som raskt kan bety den sikre døden for de amerikanske pilotene.

En annen spennende, om enn ikke like mye brukt funksjon i Battlefield: Vietnam er muligheten for helikopterne til å løfte opp kjøretøyer fra bakken og transportere dem hvor som helst på kartet. Dette kan utvilsomt være svært fordelaktig på kart hvor kjøretøy og kampens hete er delt fra hverandre og mellom dem er et stort hav eller en skitten elv. Å mestre kunsten å manøvrere helikopteret i riktig posisjon for der etter å plukke dem opp er likevel slettes ikke enkelt. Det kommer antakeligvis til å ta en stund lenger før spillere virkelig begynner å bli komfortable med denne funksjonen for det er ganske enkelt sjokkerende vanskelig å mestre. Kontrollene i Battlefield: Vietnam er heldigvis akkurat like enkle som i forrige spill, og både fly og helikoptere kan kontrolleres med joystick så vel som mus og tastatur. De fleste piloter vil fnyse av de to sistnevnte, men heldigvis er mus/tastatur-systemet svært velgjort og lettfattelig.