Beam Breakers

Året er 2173, stedet er Neo York, en storby garantert fri for piggdekkavgift. Gatene er okkupert av svevende kjøretøy i alle former og farger, som flyr rundt i forskjellige høyder. Du har den ære å jobbe som pizzabud i denne byen for en heller tvilsom fyr. Bilen din er hentet fra begynnelsen av 80-tallet, men hjulene har måttet vike plass til fordel for det siste innen antigravitasjonsteknologi.

De andre mulighetene
Det første du kanskje vurderer å ta en titt på er "tutorial". Ikke kast bort tiden på dette. Disse er tidkrevende og altfor enkle. Det eneste du oppnår er å lære hva forskjellige power-ups gjør, noe du kjapt lærer deg uansett. Grafikken i denne delen er til og med uten textures. Ikke mye å skryte av. Neste del er "championship". Ja, riktig, her er det turneringer som står på menyen. Turneringene består av samme type gateløp som forekommer i "missions", men i en serie. Dette kunne vært artig, hvis det ikke var for alle kontrollpunkter man må gjennom. Disse ligger som regel så tett og er så små at de forhindrer enhver frihet angående løypevalg.

Her burde det vært større frihet til å velge høyde og rute selv. Er du glad i å være midtpunkt kan kanskje "survival" være av interesse for deg. Her har du politiet på nakken, og din oppgave er å holde ut lengst mulig. Det er flere politibiler enn du kan telle til, og de skyter deg i senk med høyspendt fortere enn du kan si "håpløst". Den siste singleplayer delen er "observation mode". Her har du svært lite å bedrive tiden med, du kan fly rundt og titte på livet. Moro de første 5 minuttene, men ikke så mye å rope hurra for i lengden. Det finnes også en multiplayer del. Heller ikke denne er spesielt spennende, det er kun de samme gateløpene men mot virkelige motstandere.

Det følger med en "bonus CD" til spillet. Denne inneholder stort sett det samme som du finner på den offisielle hjemmesiden. Demoer til Michael Schumacher Racing World - Kart 2002 og Rally Trophy, og trailere til Chaser, Archangel og Gothic II. Det er synd å si det, men traileren til Gothic II var kanskje et av høydepunktene ved Beam Breakers. Videre følger det med en skjermbeskytter og noen bakgrunner som du kan kose deg med hvis du mot formodning skulle bli hekta på dette spillet. En slik CD er vel neppe et argument for om et spill er verdt å satse på eller ikke, men den kan jo fungere som et plaster på såret hvis du finner ut at du har kjøpt katta i sekken.

Beam Breakers er et originalt spill med et artig konsept, utviklerne har tydelig hentet inspirasjon fra "The 5th Element". Grafikken tåler sammenligning med nær sagt hva som helst med sine imponerende lyseffekter og imponerende animering av den enorme mengden trafikk. Det er synd at resten av spillet ikke holder denne kvaliteten. Verken lyd eller spillbarhet er noe å bli imponert over. Stemmene er kunstige og storbylyden er ikke overbevisende. Beam Breakers mangler naturlig nok følelsen av svidd gummi og varm asfalt, men det burde da være mulig å lage litt fartsfølelse likevel!? Dette spillet trekker faktisk fram en ørliten trang til å gjøre skolearbeid. Det kan jo være positivt det, om enn ikke for spillet. Er så dette spillet verdt en bunke 100-lapper? Neppe, med mindre du har et noe sært forhold til flygende pizzabiler, eller har lengtet sårt etter en 3D sciencefiction-utgave av "Paperboy". Du er herved advart.