Beyond Divinity

"Det el ikke gull alt som glimlel" sa den vise sjørøveren Baba i Asterix, selv om det nok ikke var spill han hadde i tankene. Beyond Divinity faller uansett ikke inn under denne kategorien, for her er det snarere mye gull og lite glitter.

Musikk av Kirill Pokrovsky
Divine Divinity hadde en av spillhistoriens feteste tittellåter, og et generelt meget høyt nivå også på resten av musikken. Heldigvis har samme komponist hatt ansvaret for det musikalske i Beyond Divinity. Kirill Pokrovsky har igjen gjort en fremdragende jobb, og selv om Beyond Divinity kanskje mangler den ene låten som får nakkehårene til å reise seg holder alle et meget høyt nivå og skaper atmosfære på en fremdragende måte. De blir aldri plagsomme, de er faktisk så gode at stillheten kan grense til plagsom i de tilfellene der det ikke spilles musikk. Lydeffekter og stemmer er kanskje ikke like ekstraordinære som musikken, men også disse gjør jobben sin meget godt. Stemmen til dødsridderen ble byttet ut etter demoen, etter spillernes ønske. Da så godt som all dialog har tale var ikke dette en liten jobb, noe som sier litt om hvor seriøst Larian tar sine tilhengere og sin visjon om å lage et knakende godt rollespill.

Noen spill gir deg et kart, andre en plakat. Larian sikter betydelig høyere. I versjonen av Beyond Divinity som selges her i Norge, følger det med en strålende novelle på 50 sider. "Child of the Chaos" er skrevet av Rhianna Pratchett, og handler om tidsperioden mellom Divine Divinity og Beyond Divinity. For de som spilte gjennom førstnevnte, fungerer den med andre ord som en bro mellom de to spillene. Samtidig egner den seg godt som en appetittvekker for nye spillere. Novellen binder sammen en rekke tråder uten å være avslørende, og det anbefales at den leses før du begynner å spille, hvis du er i stand til å holde fingrene av fatet (tastaturet) en liten stund. Novellen er rett og slett en liten genistrek som er med på å danne et bilde av et stort og levende univers med historie, profetier, store tragedier og dystre fremtidsutsikter. Larian har skapt langt mer enn et spill, dette er et kapittel av en storslagen saga. Divine Divinity 2 er under utvikling, og alt tyder på at Larian har store planer også for fortsettelsen.

Dessverre er Beyond Divinity plaget med en rekke småproblemer, slik også Divine Divinity var i begynnelsen, men det meste er alt rettet opp med siste patch. Larian er dessuten aktive på spillets forum, og alt tyder på at de har til hensikt å rette opp det som måtte dukke opp av problemer og irritasjonsmomenter for kundene, også på dette spillet. Spillet mangler enhver form for flerspiller, men det er heller ikke noe savn. Fokuset er fullt og helt på god underholdning i enspiller, og det leveres det til gjengjeld rikelig av. Enkelte rykter vil ha det til at flerspiller blir introdusert i Divine Divinity 2, men om det er noe hold i disse gjenstår å se.

Beyond Divinity er en knallgod oppfølger til en av tidenes mest oversette titler. Her får du mer av alt det gode med Divine Divinity, men med en rekke forbedringer. Ferdighetssystemet er meget innovativt, og lar deg skreddersy karakterene i detalj. En god historie kombinert med mengder av humor og fenomenal musikk, gjør at det er lett å la seg rive med. Dette lar også spillet by på god underholdning i opp til flere gjennomspillinger. Takket være historien og settingen er spillet mer dystert og noe mindre åpent enn Divine Divinity, men du har likevel rikelig av muligheter og sideoppdrag å bryne deg på. Kampene er fartsfylte og historien solid, en kombinasjon av det beste fra to typer rollespill med andre ord. Det er på tide å plukke opp noen skarve hundrelapper av lommene og sette kursen for nærmeste butikk, for Beyond Divinity fortjener alt annet enn en plass i glemmeboka.