Blade II

Activision har i samarbeid med Mucky Foot Productions gjort et forsøk på å konvertere filmen Blade II til et spill. Blade, også kalt "Daywalker" av sine fiender, er halvt menneske, halvt vampyr uten noen av deres svakheter, som det å ikke tåle sollys. Han er sterk, kjapp og liker andre vampyrer like lite som vi liker norske politikere. Så dette burde være en spillopplevelse av de sjeldne, eller?

Ikke full utnyttelse av lisensen
Når du dreper alle vampyrene, bygger det seg opp et "ragemeter" underveis. Dette er det kuleste i spillet, i og med at du etter hvert som denne fylles opp får noe som kan kalles superkrefter. I første rekke får du tilgang på det überkule sverdet, som er kjent fra filmene, deretter "shield" som gjør at du tåler det meste av slag og spark, og til slutt "strength," som gjør at et slag sender gutta flyende inn i vegger og tak. Ved hjelp av sverdet kommer også kampsystemet til sin rett, med stilige og raske bevegelser, og fiendene dør en mye mer grusom og voldelig død. I denne tilstanden føles spillversjonen av Blade ut som Blade fra filmen. Men akk, dette er såklart tidsbegrenset, og når moroa er over, må du igjen ty til nevene for å bygge opp igjen din "rage," og svakhetene kommer tilbake.

Det er veldig synd at du ikke får brukt i det minste sverdet ditt gjennom hele spillet, for det henger jo på ryggen din, klar til bruk., men man får jo som kjent ikke alt man vil ha her i verden. Lydbildet i spillet er som sagt tidligere greit nok. Musikken er ganske bra, men blir etter hvert veldig kjedelig, p.g.a. at det er veldig liten variasjon. Hadde håpet på noe bedre her, ettersom musikken er noe av det bedre i filmene. Stemmene i spillet er ikke gjort av verken Wesley Snipes som Blade eller Kris Kristoffersen som Whistler, men det høres noelunde likt ut, og det duger. Men allikevel skuffende av Activision å ikke få den originale besetningen med på spillet, når de allerede skaffer seg lisensen på filmen. Ellers er lydeffektene dårlige, slagene høres helt feil ut, og når du fyrer av et skudd eller tre, hører du at dette er noe de kunne ha jobbet mer med, som med det meste andre i dette spillet.

Platt historie
Historien i spillet er tynn, veldig tynn. Det går omtrent ut på det samme som i filmene, nemlig å drepe vampyrer, men du har ingen kontakt med noen andre karakterer enn dine slemme halvbrødre, vampyrene. Du får servert en liten videosnutt av det brettet du skal ut på, med visse instrukser fra Whistler, og det er det. Du møter ingen på veien som hjelper deg, ingen å prate med og heller ingen sterk historie du følger. Det er veldig enkelt et spill der du skal drepe så mange vampyrer som overhodet mulig. Jeg har kommet med masse negativt til dette spillet allerede, og mange synes kanskje at jeg tar litt hardt i, men jeg må dessverre si det som det er. Spillet er ikke bra, være seg om det heter Blade eller ikke. Og det er veldig synd, for som sagt tidligere, ligger det uante muligheter her for å lage et spill om en annen type superhelt.

Han er ikke høflig som Spiderman, ikke så super som Superman, og har heller ikke den glatte sjarmen til Batman. Han er sint, sugen på hevn, lever i ensomhet i en mørk og dyster verden, men samtidig så er han, synes i hvert fall jeg, en av de kuleste av dem alle. Han har i spillet, som i filmen, en hel del våpen å velge i. Du har til å begynne med en automatpistol, men etter hvert som du samler opp poeng ved å drepe vampyrer og klare dine oppdrag, låser du opp nye våpen, som en hagle som blåser unna en hel gjeng fiender på ett skudd. Du får også den utrolig kule "glaiven," som kan sammenlignes med en bumerang. Den kan kappe av både 4 og 5 vampyrhoder på ett kast, så fremt du timer det riktig. De som har sett filmene vet hva jeg snakker om. Det finnes også flere våpen i spillet, men dette kan være en overraskelse til de som måtte gå og kjøpe det. Det er lagt opp slik at du har et begrenset antall plasser til å ta med våpen i hvert oppdrag, som faktisk er ganske bra, for det gjør at du ikke blir supersterk i forhold til dine fiender, og gjør også at litt planlegging og prioritering er nødvendig.

Blade II har potensialet. Filmen som spillet er basert på er kul, har mye bra slåssing og bra musikk. Spillet derimot er langt fra bra, kontrollene i spillet kunne vært bra, men er det ikke, og lydbildet er generelt dårlig utført. Noe som overrasker meg, er at de lager PS2-spill nå til dags med så slett grafikk som i Blade II. Ikke bra når utviklerne har kommet så langt som de har i dag. Spillet prøver å være innovativt, og skal ha pluss i margen for det, men sluttproduktet er så dårlig at det er nesten til å gråte av. Tilhengere av Blade vil kanskje like spillet fordi det er Blade, men jeg tror dessverre at svært få vil like dette spillet. Rett og slett fordi det er et spill som har et stort potensialet, men ender opp som et spill som både føles og ser halvferdig ut.