Blogg

Reisebrev: Gamescom 2013, dag 2

Indiebonanza, David Cage og en suspekt kyllingragu preger oppholdet.

KÖLN (Gamer.no): Som den unge og miljø-bevisste rakkeren jeg alltid har utgitt meg for å være er tog en personlig favoritt når det kommer til offentlig transport. Busser blir ofte litt for trange og en rekke nær-døden-opplevelser i et og annet fullstappet Boieng-makkverk lar meg liksom aldri nyte flyturen slik det reklameres at jeg skal gjøre.

Nå må jeg nok begynne å bruke beina fremfor toget, for etter bare to netter i Köln har jeg opparbeidet en meget sterk avsmak for alt som kjører på skinner. Spesielt når de tilsynelatende tøffer ved siden av, under, over og ikke minst gjennom hotellet vi bor på.

Verdens lengste bro?

Punktlig er det også, for hver natt klokka 03:00 kjører det som utvilsomt er verdens lengste og mest bråkete tog innom naborommet, laster av boremaskiner i fem minutter for så å dra sin kos. Det blir værende akkurat lenge nok til å vekke meg og holde meg våken i minst en halvtime etter at det har forlatt perongen. Slikt blir det glade skribenter av!

Ta beina fatt

Nå som overgangen til fulltids-gåing er et faktum får jeg heldigvis den nødvendige starthjelpen her i Köln. Hotellet vi bor på ligger nemlig på motsatt side av broa fra der GDC og Gamescom finner sted. Siden dette selvfølgelig er verdens lengste bro får man akkurat nok tid i solsteiken til å bygge opp en ubeskjeden rødfarge og samtidig dandere et lite svettelag i diverse hulrom. Slikt blir det glade mediefolk av!

Alt er derimot ikke bare tant og fjas her i Köln. Innimellom får vi nemlig delta på spennende foredrag også, og i dag var det et par virkelig spennende personer som stilte opp for å snakke til oss. Ikke direkte til meg og Jens Erik riktignok, men vi følte oss nokså inkludert der vi satt som to trøtte, men tente lys blant den gemene hop.

Der var det over hos EA.

Først snakket David Cage om hvordan han, Quantic Dream og Ellen Page hadde satt ihop det kommende Beyond: Two Souls, og senere fikk vi høre på Tom Francis' prat om hvordan det å jobbe for PC Gamer hadde hjulpet ham under utviklingen av Gunpoint. Jeg hadde ikke nødvendigvis noen interesse av det han skulle snakke om, men møtte likevel opp da mitt langvarige forbruk av PC Gamers podcaster har lært meg å respektere mannen. Forsåvidt er det litt synd at Gunpoint klarte seg såpass godt at han kunne slutte som spilljournalist og podcaster.

Slapp, sjau og stappfullt

I forhold til mandagen var dette likevel en nokså laber messedag for min egen del. Rot i planlegging førte til et par turer fram og tilbake til hotellet før jeg endelig hadde alt jeg trengte for dagen, og da hadde Jens allerede labbet i forveien. Dagens første foredrag rakk jeg derfor ikke, noe jeg egentlig tok med ganske stor ro da dette åpnet kalenderen for å jobbe videre på en ganske tykkfallen artikkel jeg holder på med.

Senere på dagen var det tid for presskonferanser, det som virkelig markerer startskuddet for Gamescom som egentlig ikke braker løs før i morgen. Taxi-turen til EAs opplegg var lang og ensom - trafikken stod tett i Kölns gater og Jens Erik hadde valgt å overlate meg til mine egne bedrifter. Han var uansett plaget av en aldri så liten magasjau (utvilsomt takket være den meget suspekte kyllingraguen de serverte til lunsj), så da var det kanskje like greit at han ble værende.

Bussen tok oss hit.

EAs konferanse bestod av akkurat det man kunne forvente, med Battlefield 4, FIFA 14 og Need for Speed på programmet. Den eneste gledelige overraskelsen var det vi fikk se fra PopCap, deriblant Garden Warfare og Peggle 2 som begge ser meget lovende ut.

Så bærte turen videre til Sonys konferanse som mot all formodning og forvarsling var knappe meter fra GDC og ikke på andre siden av byen som jeg hadde fryktet. Her var det stinn fullt, og når jeg ikke insisterte til en servitrise på å få et glass med det jeg trodde var Cola, men som viste seg å være luft etterlatt av den som hadde brukt det før meg, fikk jeg ta et par heftige rulletrapper opp til salen og knabbe en god plass.

Stinn brakke hos Sony.

En indie-overdose og nesten i overkant mange spill senere sitter jeg igjen med de beste inntrykkene fra det ICO-aktige Rime, Dear Esther-skapernes Everyone's Gone To The Rapture og det spennende VITA-spillet Murasaki Baby.

Turen tilbake til hotellet var lang og vond da den nevnte raguen var alt jeg hadde spist siden lunsj, og derfor var det ekstra lett å ta et par ekstra skritt bortom McDonald's for å plukke med seg noe kjapt. Nå kjenner jeg at pommes frit'en strammer godt om hjerteklaffen og dette var antagelig også grunnen til at undertegnede valgte å ta trappene ned i hotell-lobbyen for å klage på nettet, fremfor å ta heisen.

Nå venter jeg på å vekkes av toget presis 03:00, og så braker det virkelig, virkelig løs i morgen tidlig. Da skal vi troppe mannssterke opp på Gamescom, og alt vi får oppleve og spille der kan du følge med på her på Gamer.no.

Siste fra forsiden