Blogg

Reisebrev GC13 - Dag 4

Reisebrev fra fjerde dag på Gamescom 2013

Mattyveri, fortvilelse og generell galskap.

Man skulle tro at det å få reise til verdens største dataspillmesse med pressepass og fri tilgang til en hel hurv med kommende spilltitler var både spennende, morsomt og interessant. Og det er det også. Det å farte rundt i Köln, både inne på og utenfor messeområdet er en opplevelse i seg selv, og når det samtidig er så ekstremt mye spennende som vises fram kan man bare takke og bukke for muligheten til å være her.

Folksomt i inngangspartiet. (Foto: Offisielt pressebilde)

Bare i dag har jeg fått prøve meg som trollmann, pinnsvin, viking, sverdmester og Pokémon-trener, og både privat og profesjonelt sitter man igjen med utrolig mye etter en tur på Gamescom.

Med det sagt så må man også få lov til å klage litt, og slik jeg forstår det er det disse klagene, samt diverse sporadiske matbilder, reisebrevene er lagd for.

Kø fra helvete

Nå som GDC Europe har sagt takk og farvel for i år er det bare å erkjenne at Gamescom er i full gang. Et halvt minutt senere innser man også at Gamescom er over snart, og det er med en slags takknemlig vedmodighet man gjør seg klar for siste messedag.

Man er vemodig for alle de overnevnte grunnene, og samtidig er man takknemlig for å bli ferdig med galskapen og stresset. Den tredje dagen på Gamescom har vært ekstra røff.

Ja, jeg ser på deg. (Foto: Espen Jansen/Gamer.no)

Det hele begynte ved messens sørlige inngang, hvor tidenes kø var i ferd med å bygge seg opp. Det var først i dag Gamescom åpnet for offentligheten, og midt i en svært gemen hop stod jeg med en papirlapp som ikke lenger slapp meg inn gjennom slusene. Lettere panisk ble jeg pent avvist, og på vei ut gjennom folkemengden kunne man høre en og annen nordisk glose.

Jeg hadde tross alt en avtale å rekke, og som om jeg ikke ble forsinket nok av de sjefete vaktene som ropte tyske gloser utover den utyske folkemengden, så måtte jeg nå også stille meg i kø på ny. Denne gangen fungerte strekkoden, og i en merkelig gallopp mellom kappgang og jogging bar det nedover ganger like lange som Kongsvinger sentrum.

Jeg rakk ikke avtalen, men slapp allikevel inn tidsnok til å se det jeg skulle se og haste videre. Dette skulle vise seg å være en passende start på dagen, for etter et uhorvelig sent gruppeintervju med en av karene bak Destiny var timeplanen forskjøvet inn i neste uke.

Go big or go home

Etter en nesten-bommert og en skikkelig bommert rettet det hele seg opp igjen, og jeg listet meg tilbake til Activision-etasjen for å snike til meg litt lunsj i kafeen deres. Og før du spør: Ja, de har en egen etasje (på deling med EA), og ja, de har en egen kafé.

Her skulle jeg altså (i følge kartet) møte folka fra Paradox (Foto: Espen Jansen/Gamer.no)

Tiden i ro og mak ble brukt til å puste i bakken, se seg paranoid over skuldra meg jevne mellomrom, samt å sjekke 3DS-en for nye Streetpass-treff, puslespillbiter og potensielle helter i Nintendos overraskende fengende minispill.

Turen gikk videre til et hotell utenfor messen hvor jeg fikk bryne meg på Dark Souls II. Det gikk ikke så bra, og med senket hode spaserte jeg til den helt motsatte enden av Gamescom hvor jeg mot all formodning og et feilmarkert bykart fant fram til Paradox Interactive. Jeg fant også fram til et femstjerners hotell av de sjeldne, spenstige innendørs-fontener og et par eksentriske lesber i overgangsalderen som holdt en alternativ fotoshoot på utsiden. Men det er en historie for en annen dag.

Mat for Mons? Hvem er denne Mons anyway? (Foto: Espen Jansen/Gamer.no)

Åpenbaringer

Etter det som føltes som en rundtur omkring i hele byen, men som antagelig bare var en rundtur over et område på et par kilometer bar det tilbake til messa. Jeg rakk knapt å gå på do og kjøpe en Snickers før man måtte legge ut på Nintendo-kavalkade klokka fem. Både rygg og føtter hadde begynt å verke, men med sammenbitte tenner konsumerte jeg det som kunne krype og gå av kommende Nintendo-spill før ferden omsider bar hjemover.

California Steakhouse lot oss vente i over en time før maten stod på bordet, og da var undertegnede flink til å utnytte tiden godt. Utforskning av mitt innerste indre, et par selvrealiseringer og Plants vs Zombies 2 fikk jaggu tiden til å gå. Å si at den fløy ville vært en overdrivelse av dimensjoner.

Nå har jeg uansett lært at jeg aldri skal bestille spareribs igjen, at biff må spises før den blir kald og at man alltid skal ha vann på flaske i tilfelle hotellets vannrør streiker.

I skrivende stund er det knappe timer til den siste dagen på Gamescom for i år, og alt vi får se og oppleve der kan du som vanlig lese om her på Gamer.no.

Siste fra forsiden