BMX XXX

Liker du BMX? Hva med halvnakne damer? Du skal slippe å svare åpenlyst på det spørsmålet, men hvis svaret er ja, er kanskje dette spillet for deg. Spillet som vakte stor oppsikt rundt om i verden da det ble sluppet og ble blant annet forbudt i Australia. I tillegg har tre av de største spillforhandlerne i USA nektet å selge spillet. Til tross for dette har vi testet spillet og her er resultatet.

Spillet har stort potensiale, men blir dessverre ødelagt av flere elementer. Vi begynner med kontrollene som er elendige, rett og slett. En kunne trodde det ble laget slik med vilje, for å irritere. Sykkelen er helt umulig å kontrollere skikkelig, og du faller stort sett pga. kontroller-svikt. Det kan være greit i et vanskelig spill, men når det er fordi du ikke klarer å kontrollere sykkelen/personen eller hva du nå styrer, blir det bare en stor hodepine. Spillet spiller på sex, nakenhet og lignende, dette er det ingen tvil om. Det er bare så synd at humoren og situasjonene enten blir sterkt overdrevet eller alt for dårlig gjennomført. Istedenfor å le blir du sittende og irritere deg selv med dette. I tillegg kan noen steder i banene være så kronglete at du helst vil kaste spaken i veggen og sykle deg en tur i virkeligheten. Noe som forresten ikke er så veldig aktuelt nå på vinteren. Tony Hawk og Aggressive Inline er begge spill som havner i samme gruppe som BMX XXX, men begge er også mye morsommere å spille.

En av hovedgrunnene til dette er at du kan komme i gang uten veldig store vanskeligheter. Du har i begge spillene en veiviser du kan prøve deg på i starten, som viser deg hvordan du utfører triks og helt generelt hvordan du kjører. Dette eksisterer ikke i det hele tatt i BMX XXX. Fjern den dårlige og til tider utrolig barnslige humoren, rydd opp kraftig i kontrollene og lag banene på nytt. Deretter kan dere legge til en editor, noen skikkelige BMX-filmer istedenfor strippeshow, og til slutt gi oss en veiviser og noen kule overraskelser å se fram til etter hvert som banene blir klart. Dette spillet feiler på så mange områder at det er skummelt. Et skikkelig seriøst BMX-spill hadde sannsynligvis vært mye bedre. Kanskje en ny vri, hvor du deltar i en liga og vinner pengepremier, slik at du kan kjøpe deg bedre utstyr, skaffe deg sponsorer osv. Det hadde vært gøy, aldersgrensen kunne vært fjernet og vi hadde sluppet unna dette useriøse spillet.

På den positive siden skryter Acclaim av å ha lagt til godt over 2000 triks, men hva hjelper dette når det ikke står noen steder hvordan du skal utføre dem? Hva skjer når du finner et triks? Lagres dette i en liste, så du kan holde oversikten over hvor mange du har funnet, eller slå opp igjen for å se hvordan du gjorde det? Nei. Dette er noe som absolutt burde vært med i denne typen spill når det er snakk om slike enorme mengder med knappe-kombinasjoner. Det er også flere negative sider med banene. Det er alt for mange store åpne områder hvor du ikke har noen mulighet til å gjøre triks. Istedenfor å bare lage en vei som du kan sykle langs, burde det vært plassert ut rails osv. som du kan bruke på veien bortover. Dermed slipper en denne kjedelige pedaltråkkingen fra sted til sted. Aggressive Inline er et perfekt eksempel på dette. Der er det konstant noe å gjøre over alt. Det er ingen tomme områder.

Multiplayer
Multiplayer i BMX XXX er en av de bedre aspektene ved spillet. Her kan du kjøre mot en venn på tre forskjellige måter. "Skillz" som gir begge 2 minutter til å samle mest mulig poeng. Vinneren er den med mest poeng etter 2 minutter. Sjokk, eller hva? "Paintball" som gir en person paintball-gevær mens den andre skal samle esker rundt om på banen. Personen med geværet skal prøve å skyte ned den andre. Det er viktig å merke seg at personen med gevær ikke kan bevege seg, men er plassert som en tripod ca. midt i banen. Du kan bruke kikkertsikte og skyte som en rifle, eller vanlig sikte og skyte med full automat. Det er helt klart at personen med geværet har størst sjanse til å samle poeng her. Ett treff teller som ett poeng. Begge spillerne prøver begge deler, før poengene regnes sammen. Kan være skikkelig morsomt, men det tar ikke mange timer før du er lei. Det er ingen variasjon. Den siste modusen er "Strip Challenge", og mesteparten ligger i navnet. Begge spillerne starter med masse klær og ender opp nakne. Det er spilleren med den beste comboen som vinner runder, og den andre mister ett plagg. Ikke så veldig avansert, men i det minste originalt. Dette må være det som falt best i smak etter å ha spilt alt for mye BMX XXX den siste tiden.