Bohemia om Armed Assault-utsettelse

Bohemia Interactive har forklart hvorfor Armed Assault har blitt forsinket.

Armed Assault er, som de fleste sannsynligvis har fått med seg nå, det neste spillet fra folkene bak Operation Flashpoint. Som Operation Flashpoint, er det et krigsspill med massevis av våpen og kjøretøyer, en glimrende kooperativ flerspillermodus og nådeløs realisme, og sjansene er store for at de som likte Operation Flashpoint vil bli svært fornøyd med Armed Assault.

Dessverre ser det ikke ut som de store, globale spillutgiverne er særlig begeistret for spill av denne typen, for i følge Marek Spanel, som er sjefen for Bohemia Interactive, har det ikke lykkes den tsjekkiske utvikleren å sikre seg en verdensomspennende utgivelsesavtale. Det betyr at selskapet må se seg om etter mer lokale avtaler, med mindre utgivere som opererer innenfor ulike territorier.

Dette har igjen ført til at spillet har blitt forsinket noe, etter som jobben med å få spillet ut i hele verden naturlig nok blir vanskeligere når Bohemia blir nødt til å forhandle med en haug ulike selskaper om å få spillet på markedet. Forsinkelsen skyldes imidlertid ikke bare utgivertrøbbel - en annen grunn til at Armed Assault har blitt utsatt er selve spillmotoren.

I starten hadde nemlig ikke Bohemia tenkt å gjøre like mange forbedringer i forhold til grafikk og kunstig intelligens som de etter hvert har valgt å gjøre. Dette leder til et bedre spill, men betyr selvsagt også at det å gjøre prosjektet ferdig tar lengre tid. For øyeblikket snakkes det om en utgivelse i fjerde kvartal i år, men om dette også gjelder Norge er usikkert.

Siste fra forsiden