Boiling Point (Codename: Xenus) i 2005

Endelig ser det ut til å skje noe med det svært lovende spillet som tidligere var kjent som Codename: Xenus. Atari har nemlig fortalt at dette S.T.A.L.K.E.R.-aktige spillet kommer i 2005.

Det ville være urettferdig å si at Codename: Xenus, eller Boiling Point som det nå heter, er en S.T.A.L.K.E.R.-kopi, på tross av at det deler mange av de elementene som gjør at folk gleder seg til S.T.A.L.K.E.R. Saken er nemlig at Codename: Xenus først ble kjent omtrent samtidig med S.T.A.L.K.E.R., men i motsetning til det nå så kjente Tschernobyl-spillet forsvant Xenus gradvis fra folks oppmerksomhet.

Nå ser det imidlertid ut til å være ting på gang. Spillets utgivelsesrettigheter gikk for en stund siden til Atari, som omdøpte spillet til Boiling Point. Atari har til nå ikke vært særlig interesserte i å gi ut noen som helst informasjon om spillet, men i går ble det klart at de snart vil starte promoteringen, og at spillet skal gis ut i 2005.

I Boiling Point spiller du Kevin Myers som er på jakt etter søsteren sin. Hun jobbet for en avis og var på oppdrag i Colombia da hun plutselig ble borte. Myndighetene ser ikke ut til å kunne finne henne, og derfor tar Kevin saken i sine egne hender og reiser til Colombia.

Spillet foregår på et 600 kvadratkilometer stort landskap, hvor Kevin får total bevegelsesfrihet. Han vil komme i kontakt med seks ulike fraksjoner (regjeringen, narkotikakartellene, banditter, CIA, FARC og en gruppe indianere), og hver av disse har sine egne mål.

Når det er snakk om et såpass stort spillareal er det klart at spilleren må ha hjelp til å komme seg dit han vil, og heldigvis kommer spillet med en haug ulike kjøretøy. Her nevnes ulike typer båter (inkludert fiskebåter og ubåter), 12 forskjellige typeer biler, samt motorsykler, fly, helikoptre og stridsvogner.

Dessuten kommer spillet med et økonomisk system som tillater spilleren å kjøpe og selge våpen, kjøretøy (karakteren din er ikke profesjonell biltyv, og trenger nøkkel for å bruke biler og lignende) og annet utstyr. Naturligvis må du sørge for at kjøretøyene dine har nok bensin til at du kommer dit du vil, og at de blir reparert når det trengs.

Utviklerne i Deep Shadows beskriver spillet som 50% rollespill og 50% action, og forteller at det i hovedsak vil spilles fra førstepersons synsvinkel, men at du kan velge å benytte deg av tredjepersons synsvinkel når du bruker kjøretøyene. De forteller også at det enorme landskapet vil lastes etter hvert som du spiller, slik at du slipper lastepauser underveis.

Siste fra forsiden