Breed

Året er 2610 og biomekaniske romvesener har okkupert jorda. Menneskehetens eneste håp er romskipet USC Darwin som nylig har kommet hjem fra en fjern romkoloni.

Du skal i dette spillet styre én eller flere tapre soldater i striden mot de onde romvesenene som kalles The Breed. Foruten å gå til fots og spre død og fordervelse med kraftige håndvåpen har du også muligheten til å føre diverse kjøretøyer og fly som har enda kraftigere våpen. Kjøretøyene er buggys, transportbiler og stridsvogner. Flyene kan operere både i atmosfæren og ute i rommet og du får testet både rene jagere og noen typer av transportfly. De fleste kjøretøyene og flyene har ekstra skytterplasser for maskinkanoner og i mange av oppdragene skal du sitte og pepre Breeds mens en annen soldat er pilot/sjåfør. Dette gir den gode lagfølelsen. Hvis det er du som sitter i førersetet får du tilgang på målsøkende raketter, maskinkanoner eller tyngre artilleri.

Tid for å sparke alienrumper - igjen
Fiendene i spillet er ganske tallrike så du vil få bruk for all denne slagkraften. I noen av oppdragene hvor du starter til fots kan du finne forlatte kjøretøy ute på slagmarken, og så sant de er i orden kan du sette deg inn og kjøre av gårde. Fastmonterte kanoner kan også tas i bruk. Flyene i spillet er derimot låst til handlingen. Du kan ikke bare gå bort til et fly og starte det, og er du først plassert i et fly kan du ikke lande og gå ut. Soldatene har sine spesielle roller slik som ”sniper”, ”medic”, ”engineer”, ”heavy gunner” og standardsoldaten ”grunt”. Håndvåpenutvalget er kurant og likner det man finner i andre actionspill. Alt dette kombinert med at soldater og kjøretøyer er godt designet og at brettene er enormt store, skulle alt ligge til rette for en spennende og svært variert spillopplevelse. Eller?

Spillet starter rolig og greit med to opplæringsoppdrag hvor du følger en drillsersjant i et slags "virtual reality"-modus. Selv om spillet inneholder mye forskjellige "hardware" er kontrollene intuitive så det går greit å lære seg. Det første ordentlige oppdraget er ganske lekkert. Du starter om bord i et transportfly sammen med troppen din mens dere nærmer dere en øygruppe midt ute på havet. Det spesielle er at du faktisk kan gå helt fritt rundt inni flyet samtidig som du kan kikke ned på øyene under deg fra vinduene. Eller du kan bemanne en av flyets maskinkanoner og skyte ned på radaranlegg og befestninger mens flyet flyr sakte forbi. Når flyet lander løper du ut og ned på bakken sammen med kameratene og dere kommer straks i kamp. Alt dette skjer i sanntid og så langt er alt vel og bra i Breed.

Landskapene i spillet er altså svært store og innholdsrike. Du kan se langt av gårde og på de største brettene kan du rusle rundt i timevis uten å ha sett alt som finnes der. Høydeforskjellene i terrenget er ganske store og du kan klatre opp på fjell eller opp i høye tårn og derfra få et godt overblikk over omgivelsene. Landskapene varierer også mye: fra de nevnte øygruppene, til store ørkener med fjellmassiver, åpne sletteland og forblåste snølandskap. Det meste av det du ser av bygninger og vegetasjon kan ødelegges. Det finnes ingen soneskiller med lastesekvens mellom de forskjellige miljøene. Du kan gå rett fra et dalføre og inn i en stor fjellbase, eller du kan starte i rommet og fly gjennom atmosfæren og inn mot en base nede på jorda (men bare hvis oppdraget er lagt opp til det).