Bubble Bobble Revolution

Nostalgikere der ute bør sperre opp sine rødsprengte øyne. Bubble Bobble er endelig tilbake.

Jeg husker med fryd tilbake til gode gamle dager. I mine yngre dager var nemlig de to dragene i Bubble Bobble ensbetydende med utrettelige timer foran en slitt liten dataskjerm. Uansett hvor mye jeg eller vi feilet ble man aldri lei av å spytte bobler på slemminger. Nå er altså spillet tilbake, denne gangen på Nintendo DS. Originalspillet følger også med, og er en slags bonus til den nye versjonen, Bubble Bobble Revolution. Det er ikke ofte bonuser overskygger resten av totalpakken. Her er det imidlertid slik, den nye gutten i gata har ikke et fnugg å stille opp med mot veteranen.

Skuffende nykommer
Grunnprinsippet i de to spillene er det samme, du skal blåse bobler for å fange slemme fiender. Enkelt og greit. Det nye spillet har oppgradert grafikk, litt flere boblevarianter og et annerledes brettdesign, noe som dessverre ikke er vellykket. Mye av spillopplevelsen blir ødelagt av for store brett og det faktum at de er delt opp i monotone verdener. Du kjøper neppe denne spillpakken for ferskingen, her er det originalen som teller. Dermed lures du litt. Du loves to spill til prisen av én, men får i virkeligheten kun ett brukbart spill. Denne omtalen vil derfor i all hovedsak omtale det originale Bubble Bobble, men tar samtidig høyde for at du blir litt snytt for en god spillpakke.

I Bubble Bobble styrer du en liten drage som skal redde to små søte barn. Disse to er fanget dypt nede i monstrenes fangehull. Dermed må dragen forsere seg gjennom 100 brett ned til ofrene, og det er en tøff oppgave. Vår helts våpen er enkelt, han spytter rett og slett bobler på fienden. Slemmingene blir dermed fanget, og når du sprekker boblen blir de gjort om til poenggivende frukt eller godteri. For det er poeng Bubble Bobble handler om, millioner av dem. Hvis du vil toppe listen over poengsankere er det en rekke ting du må passe på, blant annet ved avrettingen av monstre.

Når du fanger fiender inn i bobler er det lurt om du forsøker å få alle innhyllet i slimet ditt samtidig. Hvis du sprenger to eller flere på en gang, får du en såkalt kombosum. Videre gir drepte fiender frukter, bokstavelig talt. Disse fruktene og andre godsaker gir deg ulike poengsummer. Så gjelder det å få spist alle før brettskiftet er et faktum. Videre regner det tidvis ned bonusobjekter fra himmelen. Dette kan være nye varianter av de nevnte fruktene eller godiset. Her kommer det også i gigantiske utgaver av godsakene, noe som i sin tur gir mengder av poeng. Hvis en sjelden paraply dukker opp setter den deg i stand til å hoppe over et par brett, og en sko sørger for at du beveger deg raskere.

Mer liv
Bobler er det naturligvis mye av i Bubble Bobble, og disse kommer i mange varianter. Ekstraliv er viktig om du vil oppnå de store poengsummene. På enkelte brett kommer det diverse bokstavbobler som du må sprekke for å fange. Når du har stavet ordet ”extended” har du sikret deg ett stykk liv ekstra. Det er litt synd at brettet du er på blir avsluttet når dette skjer, men livet er verdt såpass mye at det kan unnskyldes. Andre frittflyvende bobler har også stor nytteverdi. Ikke alle brett gir deg muligheten til fri bevegelse, noen rom er alt for trange for vår lille helt. Her må man ty til bobler fylt med vann. Disse kan både drepe fiender og føre dragen gjennom trange passasjer. Dessuten får du mye mer verdifulle objekter ut av fiender du dreper med vann. Videre har du blant annet bobler fylt av lyn, disse er selvsagt like dødelige for fiendene.

Somling kan koste din drage dyrt i ferden gjennom monstrenes hule. Hvis du sliter med å ta fiender vil du få beskjeden ”hurry up!” opp på skjermen. Dette resulterer i første omgang at fiendene beveger seg raskere, noe som kan være en utfordring i trange seksjoner. Til sist vil et udødelig spøkelsesmonster dukke opp. Dette beveger seg saktere enn andre fiender, men er til gjengjeld svært farlig. Faren er herlig stor for å få panikk på dette stadiet, spesielt hvis du bare har ett liv igjen.

Den hurtige rulleringen av unike brett er noe av det som gjør Bubble Bobble til en klassiker. Man er like spent hver gang man har rensket et område for fiender. Da skal nemlig en ny seksjon av hulen avsløres. I begynnelsen er spillet en hyggelig dans på roser, men det blir relativt raskt en skikkelig utfordring for hode og tommel. Brettene er ment for å spisse din kreativitet. Siden du ikke kan lagre spillet blir det mye av det samme om igjen, men dette glemmes med det samme du setter i gang med en ny runde.

Grafikken på det originale Bubble Bobble har tålt tidens tann, selv om det ble ”født” i 1986. Like fullt er lyden solid, og musikken er noe av det beste i sin sjanger noensinne. Låten spinner konstant rundt i hodet mitt, foreløpig uten psykiske ringvirkninger. Det nye spillet har langt penere grafikk, men mye av sjarmen har forsvunnet. Spillet har mistet ånden til originalen; resultatet blir en hul og uinspirert spillopplevelse. Begge spillene har støtte for flerspiller, men husk at hver deltager må ha sitt eget spill for å kunne delta.

Bubble Bobble Revolution har skjenket meg et av mine favorittspill gjennom tidene på en bærbar plattform, det er jeg takknemlig for. Samtidig har utvikler Rising Star Games kastet med en ny og ”bedre” versjon. Den nye utgaven er svak og kjedelig, i hvert fall for en nostalgiker som meg. Resultatet er dermed at man blir lurt, det er ikke slik at bonuser skal være beholdningen til et spill. Varigheten blir også lidende, det er grenser for hvor mye av det gode gamle Bubble Bobble du kan fordøye på én gang. Dermed sitter du igjen med en totalpakke litt over middels, smaken av melk er dessuten ganske sterk (les: melking). Elsket du originalen så er dette noe for deg, hvis ikke kan du styre unna.

P.S. Bildene i saken er tatt fra den nye versjonen av Bubble Bobble.