Buzz: Quiz TV

Ett skritt frem, to tilbake

Siste Buzz bringer både glede og frustrasjon til Playstation 3.

De ulike Buzz-inkarnasjonene har gjort det stort på Playstation 2, men det tok sin tid før spørrespillet dukket opp på denne konsollgenerasjonen. Det er egentlig ganske rart. Riktignok byr nyeste Buzz på noe nytt, og kommer med diverse justeringer (både vellykkede og ikke fullt så heldige), men det er i all hovedsak det samme, gamle spillet med 5000 nye spørsmål.

Deltakerne er klare for en ny runde Buzz.

Trådløse kontrollere

Det kanskje mest spennende er de nye, trådløse kontrollerne. Kabelsalaten blir komplett med åtte spillere og de trådbaserte kontroller, og det høres unektelig fristende ut å slippe den biten. Vi har dessverre ikke fått anledning til å teste de trådløse kontrollerne enda, men artikkelen oppdateres så snart vi har stiftet nærmere bekjentskap med dem.

Buzz: Quiz TV virker mer fokusert enn tidligere versjoner, og det er tydelig at utviklerne har forsøkt å skape en mer strømlinjeformet opplevelse. Det merkes blant annet på enklere menyer og mindre unødvendig pjatt fra programlederen. Rundene har også en tendens til å bli mer hektiske enn vi er vant til, mye takket være en annen sammensetning av konkurranseformer.

Dette høres kanskje ut som gull og grønne skoger, men den gang ei. Spillerne har langt mindre kontroll over opplevelsen sin enn før. Der du tidligere kunne velge mellom lange og korte konkurranser, eller hurtigquiz med et valgfritt antall spørsmål, har du nå fint lite du skulle sagt. Ja, du kan velge å begrense spørsmålsutvalget til en bestemt kategori, men det er også det hele. Du må pent ta til takke med et standard konkurranseoppsett.

Det tenkes så det knaker.

I overkant stressende

Tidspresset er langt kraftigere enn tidligere, og en stor andel av konkurranseformene er slik at du i praksis må være førstemann til å svare riktig for å få noen nevneverdig uttelling. Når du spiller mot flere spillere (opp til åtte spillere er støttet i lokal flerspiller), vil det alltid være noen som gjetter både fort og riktig, altså må man ofte hamre vilt på kontrolleren for i det hele tatt å ha en sjanse til å være førstemann med riktig svar. Slike runder eksisterte i tidligere Buzz-versjoner også, men ikke i samme grad.

Selv den siste og avgjørende konkurransen er slik. Her blir spillerne plassert på søyler, hvis høyde avhenger av opparbeidet poengsum. Spilleren med flest poeng står på den høyeste søylen. Søylene synker raskt nedover, til du avgir svar på spørsmålene som kommer. Dersom du svarer galt, faller søylen litt ekstra. Førstemann med riktig svar blir heist opp igjen en anelse. Spillerne blir annullert etter hvert som de når gulvet. Den som blir stående igjen til slutt, vinner. Det er altså teoretisk mulig for alle å vinne, uavhengig av poengsum før siste runde. Problemet er at søylene synker så fort under betenkningstiden, at det er lite eller ingenting å tjene på å lese spørsmål og svaralternativer. Sjansen er stor for at søylen synker mer mens du leser, enn hva den ville gjort ved et lynraskt men galt svar.

Nytt i denne versjonen er det at spilleren på sisteplass velger kategori for neste konkurranse (med unntak av den siste konkurransen, hvor det kommer blandede spørsmål). Han står ikke helt fri, men det trekkes ut fire kategorier å velge mellom. Dette er en sympatisk og velfungerende detalj.

Sistemann velger kategori.

Små irritasjonsmomenter

På andre områder er det gjort mindre forandringer som ikke har noe positivt ved seg, men som snarere blir til rene irritasjonsmomenter. Det er for eksempel ikke lenger mulig å velge hvor på skjermen du vil være. Ganske uviktig, men hvorfor fjerne muligheten? En annen merkelig beslutning er at navnene som tastes inn, ikke lenger følger de karikerte deltagerne, men hver enkelt kontroller. Der fem spillere før kunne bytte på å spille med fire kontrollere, uten å måtte gjøre annet enn å velge «sin» deltager før hver runde, blir det nå kaos med feil navn og navnebytter mellom hver runde. Unødvendig.

Det er imidlertid godt å se at det er lagt ned et skikkelig stykke arbeid i spørsmålene. Det er ikke bare mange av dem, de har også en imponerende bredde. Dessuten er det mulig å laste ned nye spørsmålspakker fra nett. Det er også mulig å lage egne spørsmålspakker, som du (og andre) kan bryne seg på. Det burde altså ikke være noen sjanse for at du «bruker opp» spørsmålene med det første.

Nytt er det også at du kan bryne deg på motspillere via nettet. I sofa-mot-sofa-modus kan du fylle sofaen med venner, og utfordre andre lag. Det er kanskje ikke like moro å slå ukjente, men til gjengjeld er det langt mindre ydmykende å bli grisebanket av dem enn venner og familie.

Buzz: Quiz TV bringer den populære serien av spørrespill til Playstation 3. Dette er godt nytt i seg selv, men bak den oppgraderte grafikken venter det et spill som på mange måter tar ett skritt frem og to tilbake. Ja, det er flott å kunne spille mot andre over nettet og å laste ned nye spørsmålspakker, men spilldynamikken er forandret til det mindre engasjerende. Målet var sikkert å gjøre spillet attraktivt for en enda bredere kundegruppe, men prisen vi må betale er at spillet virker for tilfeldig, og derfor har problemer med å engasjere spesielt lenge, selv med et svært solid spørsmålsbibliotek. Dessverre.